ANNONSE
Annonse

Alt gikk ikke på skinner for Undergrundsbanen

Bildet er fra åpningshøytideligheten på den flunkende nye Nationaltheatret stasjon, der Kong Haakon VII hilste forsamlingen og erklærte stasjonen for åpnet. Foto: SPORVEIEN

– Erstatningskravene ble en påkjenning for økonomien i tunnelselskapet, som til slutt gikk konkurs, forteller Sporveien om Undergrundsbanen.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 04.07.2018 kl 08:57

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

STORO: I forrige uke kunne Undergrundsbanen feire 90 år:

– 28. juni gratulerer vi Undergrundsbanen i Oslo med fylte 90 år. Det var på denne dag i 1928 at forbindelsen mellom Nationaltheatret og Majorstuen endelig kunne tas i bruk. Arbeidet møtte store problemer underveis, og byggingen hadde pågått periodisk siden 1912, skriver Sporveien på egen hjemmeside i slutten av forrige måned.

Konkurs

Men det oppsto skader på bygningene i nærheten, på grunn av arbeidet:

– På veien raste Valkyrie plass ut, og medførte etableringen av en stasjon svært nær Majorstuen. Lenger ned oppsto det setningsskader på svært mange av bygningene i Bogstadveien og Hegdehaugsveien. Erstatningskravene ble en påkjenning for økonomien i tunnelselskapet, som til slutt gikk konkurs, står det videre.

Egen underjordisk bane

En nyetablering ble mulig da Aker kommune kjøpte seg inn, og etter 16 år kunne forbindelsen åpne.

– Tross problemene var vi tidlig ute der vi ble den niende europeiske storbyen som kunne smykke seg med egen underjordisk bane, skriver også Sporveien.

LES OGSÅ:

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!