ANNONSE
Annonse

Budsjett 2018:

– Avgiftsregime for å få folk til å bruke kollektivt

Flere på trikk, buss og båt, er byrådets mål. Derfor blir det dyrere å kjøre bil. Men om Ruter-billettene unngår er prishopp i 2018, er foreløpig uavklart. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Byrådet foreslår en rekke tiltak for å få flere over på kollektivt i forslaget til budsjett.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 27.09.2017 kl 13:24

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

OSLO: Færre parkeringsplasser i sentrum, beboerparkering i sentrumsnære bydeler, flere bompengesnitt, økte bompenger med rushtidsavgift, økt kollektivdekning samt å beholde dagens priser på kollektivtilbudet må til for å få flere over på kollektiv transport til og innenfor Oslo mener byrådet.

Les også: Her kommer Oslos 60 nye bomstasjoner

Avhengig av Akershus

– Hver dag er det 170.000 mennesker som drar til Oslo for å jobbe. Vi må bruke de virkemidler vi har for å begrense CO2-utslippet i byen vår og få flere til å reise kollektivt. Vi snakker om et utvidet avgiftsregime for å få folk til å bruke kollektivt, sier finansbyråd Robert Steen i forbindelse med årets budsjettforslag.

Les også: Her er de nye bomprisene

De fleste av forslagene er en del av enigheten knyttet til Oslopakke 3. Nytt av året er at kollektivreisende ikke skal være med på «spleiselaget» som forutsatt i Oslopakke 3-avtalen med Akershus fylkeskommune.

– I budsjettet er det satt av 141 millioner kroner til Ruter for 2018 og 2019, slik at Ruter ikke behøver å legge på prisene. Det forutsetter at vi kommer til enighet med Akershus fylkeskommune om ordningen, sier Steen.

Akershus må i tilfelle avsette 90 millioner kroner i sitt budsjett, i og med at Akershus er 40 prosent eier i Ruter og Oslo 60 prosent. Signalene så langt fra Akershus sin side har ikke vært udelt positive.

Flere avganger

I økonomiplanperioden frem til 2021 foreslår byrådet å øke tilskudd til drift og investeringer med 528 millioner kroner til Ruter.

– Med dette vil vi øke antall avganger for Ruter. I tillegg vil vi legge om buss- og ferjetrafikk fra diesel til elektrisk drevne busser og fartøyer. Vi kan få den første eldrevne ferje til Nesodden i 2019, sier Steen.

Byrådet antar at økningen i tilskuddet til Ruter vil øke kapasiteten i kollektivtrafikken med 5 prosent. Dette tilsvarer 14 millioner flere reiser.

LES MER OM BUDSJETTET: Slik vil han bruke 71 milliarder kroner i 2018

Beboerparkering

Det settes av 1,4 mrd. til investering i sykkelveier i økonomiplanperioden. Byrådet foreslår å trappe opp nivået på driften av sykkelveiene i 2018 og å øke bevilgningen til måking, strøing og kosting av fortau og gangveier. Det blir også satt av 99 millioner i 2018–2020 for å bygge omlag 1500 nye elbil-ladestasjoner.

Utvidet beboerparkering er også ett av virkemidlene som skal få ned biltrafikk til sentrumsnære bydeler. Beboerparkering rulles ut i flere bydeler utenfor Ring 1 denne høsten og til våren. Årskortet for beboere er satt til 3000 kroner. Det blir innført betalingsautomater i alle gater med beboerparkering med relativt høye satser for fremmedparkering.

Les også: Slik blir beboerparkeringen i Bydel Sagene

Les også: Disse gatene får beboerparkering i Bydel Nordre Aker

Mer om budsjettfremleggelsen her!

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.