ANNONSE
Annonse

Første dag med rushtidsavgift:

Flere kjørte tidligere enn vanlig

Skiltene på bomstasjonene i Oslo viser høyeste takst i hver gruppe, fordelt på kjøretøy over og under 3,5 tonn. Dermed er det takst for dieselbiler og kjøretøy med miljøklasse I-V som vises på skiltene. Foto: FJELLINJEN

Færre biler passerte bomringen da det var rushtidspris mandag morgen. Totaltsett var det ingen endringer i antall passeringer, målt mot samme tid i fjor.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 02.10.2017 kl 15:03

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

OSLO: Samtidig kjørte flere før rushtidsavgiften trådde i kraft klokken 06.30. Det viser de første tallene fra Fjellinjen, selskapet som driver bomstasjonene i Oslo og Bærum.

Søndag 1. oktober ble prisene kraftig skrudd opp for bompasseringer i Oslo. Kjører du dieselbil stiger prisene for en enkeltpassering i rushtiden med nærmere 70 prosent, til 59 kroner.

Oslo får nå et tids- og miljødifferensierte prissystem i bomringen. Det betyr at du må betale mer for passeringer i tidsrommet 06.30-09.00 og 15.00-17.00, samt at bilene som forurenser mest må betale mer. Dyrest er det for dieselbiler, mens el- og hydrogenbiler passerer gratis.

Se hele pristabellen lenger nede i saken!

Effekten

Mandag 2. oktober var første dag med rushtidspriser. Fjellinjen har analysert passeringene gjort i bomstasjonene i Oslo og Bærum denne morgenen, og kan nå si noe om den umiddelbare effekten.

Tallene er hentet ut fra passeringer i bomstasjonene i Oslo og Bærum i timene mellom klokken 06.00 og 10.00, og er sammenliknet med tilsvarende periode mandag 3. oktober 2016.

På grunn av høstferie i Osloskolen er totalt antall passeringer 5 prosent lavere enn en normaluke, ifølge Fjellinjen.

  • Totalvolum for passeringene i Oslo og Bærum viser ingen endring, sammenliknet med mandag 3.10.16 gjennom morgentimene.
  • Totalvolum viser en økning i trafikken i halvtimen mellom 6 og 6.30 på 7,3 %, og en reduksjon på 5,4 % i timene med rushtidsavgift mellom kl 06.30 og 09.00.
  • Fordeling på drivstoffgruppene bensin, diesel og elbiler viser ingen endring fra mandag 25.9.17.

LES OGSÅ: Alvorlige fotgjengerulykker halvert i Oslo

Nye priser

Priser fra 1. oktober 2017:

Passeringer utenom rushen:

Personbiler:

  • Bensinbiler – 44 kroner
  • Dieselbiler – 49 kroner
  • El- og hydrogenbiler – 0 kroner

Biler over 3,5 tonn:

  • Euro VI – 102 kroner
  • Euro V og eldre – 163 kroner
  • El- og hydrogen – 0 kroner

Passeringer i rushen:

Personbiler:

  • Bensinbiler – 54 kroner
  • Dieselbiler – 59 kroner
  • El- og hydrogenbiler – 0 kroner

Biler over 3,5 tonn:

  • Euro VI – 132 kroner
  • Euro V og eldre – 193 kroner
  • El- og hydrogen – 0 kroner

Autopass-rabatten er fortsatt på 10 prosent.

VIL ENDRINGENE PÅVIRKE HVORDAN DU REISER? STEM I GALLUPEN I SAKEN!

Bakgrunn

De nye tids- og miljødifferensierte takstene er fordelt inn etter miljøklasser og drivstofftyper. Takstene i bomringen i Bærum er justert kun etter alminnelig prisstigning.

Takstene er bestemt i Oslopakke 3-avtalen som ble reforhandlet av partene Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, Jernbaneverket og Statens vegvesen våren 2016, og vedtatt av Stortinget i juni 2017. Samtidig vedtok Stortinget Tilleggsavtale av 13.juni 2017, som konkretiserer endringene i bomtakstsystemet i tre trinn fram mot 2020.

LES OGSÅ: Fra 2019 vil Oslo trolig få 60 bomstasjoner, og du må betale når du kjører mellom bydelene

Skiltene ved de enkelte bomstasjonene viser høyeste takst i hver takstgruppe, diesel for kjøretøy under 3,5 tonn og Euro 1-5 for kjøretøy over 3,5 tonn.

– Grunnen til at skiltene viser kun to dyreste takstene er både av hensyn til trafikksikkerhet, lesbarhet for bilistene og hensynet til omgivelsene på veikanten, skriver Fjellinjen i en pressemelding.

Fjellinjen vet hvilket drivstoff kundene bruker, så alle får riktig pris basert på informasjon hentet ut fra motorvognregisteret. Utenlandske kunder må registrere seg med drivstoff eller miljøklasse for å unngå dyreste takst, opplyser selskapet.

Fjellinjen er eid av Oslo kommune (60 prosent) og Akershus fylkeskommune (40 prosent).

LES OGSÅ: Misfornøyde i Gaustadveien: Legger tungtransporttrasé til skolvei

ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.