Hjemmetjenesten i Bydel Sagene scorer dårligst i Oslo

NEDERST: Når det gjelder tilfredshet av alle tjenestene sammenlagt, ligger Sagene nederst med fire poeng sammen med Alna og Søndre Nordstrand. Gjennomsnittet for Oslo er 4,2. FOTO: Karl Andreas Kjelstrup (ILLUSTRASJONSFOTO)

Bydel Sagene ligger på bunn i brukerundersøkelsen for tilfredshet med hjemmetjenestene.

Tekst:

Publisert:

Sagene Avis
Sagene Avis

BYDEL SAGENE: Hvert år gjennomfører Oslo kommune en brukerundersøkelse av hjemmetjenester. Undersøkelsen ble utført fra 29. mai til 5. juli og den ble sendt ut til 11.017 personer i Oslo.

Brukerne ble bedt om å rangere de ulike tjenestene med en poengskala fra 1-5, der 5 er best.

Laveste svarprosent i Oslo

Bydel Sagene hadde svarprosent på 35 – den laveste i Oslo. Dette er ikke Inger Lise Myklebust, avdelingsdirektør for helse og omsorg i Bydel Sagene, fornøyd med. Selv om svarprosenten er høyere enn under forrige måling.

– Selv om vi har ligget langt under våre nabobydeler på brukerundersøkelser i mange år, er vi ikke tilfredse med det og vi ønsker å få til større deltagelse, sier hun.

Når det gjelder tilfredshet av alle tjenestene sammenlagt, ligger Sagene nederst med fire poeng sammen med Alna og Søndre Nordstrand. Gjennomsnittet for Oslo er 4,2.

– Selv om vi har mye å strekke oss etter er dette bedre resultat for bydelen enn tidligere år, da vi har ligget noe under snitt, fortsetter Myklebust.

Dårligst på praktisk bistand

På praktisk bistand får Sagene 3,8 poeng og er nederst sammen med Alna og Aleris Omsorg AS. Dette er ikke Myklebust fornøyd med, selv om hun tror de forstår noe av årsaksforholdene.

– Praktisk bistand ble organisert sammen med hjemmesykepleietjenestene, noe brukerne kan ha opplevd som mindre tilfredsstillende. Tjenesten defineres ikke som nødvendig helsehjelp og ved for eksempel sykefravær må nødvendig helsehjelp prioriteres, sier hun og forteller videre:

– Bydelen har over flere år bygget ned hjemmetjenestene grunnet stor nedgang i eldrebefolkningen. Bydelen er derfor tilfreds med byrådets store løft med 500 årsverk knyttet til eldrebefolkningen, hvor vi har fått 10,3 årsverk i økning for budsjettet 2018. Det betyr at vi har økt med blant annet flere sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeut og ernæringsfysiolog som kan bidra til å forbedre kvaliteten på våre hjemmebaserte tjenester.

Når det kommer til overordnet tilfredshet med hjemmesykepleie, får Sagene 4,2 poeng. Dette er det samme som gjennomsnittet i Oslo.

– Vi ønsker å få tilbakemeldinger fra brukere både når det gjelder ros og ris for å kunne forbedre våre tjenester, avslutter Myklebust.

LES OGSÅ:

Setter i gang fallforebyggende tiltak

– Hvorfor strøs det ikke med sand?

Torshov-barnehage blant de beste i landet

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!