«Hvis det går for treigt så ta fram sykkelen!»

VIL FJERNE: Mats A. Kirkebirkeland ønsker å fjerne dette busstoppet og har startet underskriftskampanje på minsak.no FOTO: Janina Lauritsen

Ønsket om å legge ned denne bussholdeplassen skaper engasjement i kommentarfeltet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.05.2018 kl 08:15

Sagene Avis
Sagene Avis
ANNONSE
Annonse
 

LINDERN: I går, tirsdag 8. mai, fortalte lokalavisa om Mats A. Kirkebirkeland som ønsker å fjerne Tannlegehøyskolen busstopp for å øke hastigheten til 37-bussen.

Han har vært flittig bruker av 37-bussen så lenge han har bodd i Oslo, og har lenge irritert seg over strekningen fra Lindern til øvre St.Hanshaugen, hvor det er «tre stoppesteder med betydelig kortere avstand mellom hvert stopp sammenlignet med andre strekninger på samme rute.»

– Tenk på de eldre og syke

Han har opprettet underskriftskampanje på minsak.no og trenger 300 stykker for å få behandlet saken i Oslo kommune. I skrivende stund har han samlet inn 32 stykker.

Saken har startet diskusjoner i både kommentarfeltet til Sagene Avis' facebookside og inne på Kirkebirkelands personlige side.

Noen av kommentarene er:

– Utrolig dårlig forslag! Ikke alle kan sykle eller er gode til beins.

– Forslag som ivaretar de friske og raske. Trist utspill!

– Hvis det går for treigt så ta fram sykkelen! Det går helt fint å sykle både sommer og vinter for den som er god til beins, det går raskere og man kommer direkte til målet uten å gå fra holdeplassen eller noe venting

– Det er mange eldre og syke som bor rundt det busstoppet. Det ville vært en usosial politikk å gjøre offentlig transport vanskeligere for de. De som føler for-kan det kan jo bare gå eller hva.

– Det vil være usolidarisk å fjerne dette stoppet, da området rundt huser både sykehjem, døgnbemannede boliger, sykehus, DPS døgn og sykepleierskolen. Er man funksjonsfrisk er det uproblematisk å velge et av de andre stoppene, men de eldre/syke har ikke det privilegiet. Man kan ikke bare tenke på effektivitet, noen få meter er for enkelte ekstra lange. Oslo skal ha et kollektivtilbud som favner om alle, ikke bare de som trenger å komme raskest til jobb eller fortest hjem på nattbussen.

– Var nok på tide, ja.

– Vet ikke hva som er stoppet ditt, men vi kan jo begynne med å legge ned det

– Støtter det og fjerning av 100-bussen langs samme rute som 37-bussen for å dempe støy!

– Betydelig færre passasjerer

Kirkebirkeland kommenterer saken nærmere til Sagene Avis:

– Min «svogerforskning» gjennom alle disse årene er at det også på disse tre stoppene er betydelige færre passasjerer som går av og på enn tilsvarende stoppesteder langs ruten. Videre viser jeg til at Ruters «Prinsipper og prosesser for holdeplassstruktur» av endring av holdeplasstruktur utgjør hele 60 prosent av potensialet for å redusere reisetiden. Videre peker Ruter på et prinsipp om at avstanden mellom hver holdeplass ideelt sett skal være 600 meter. På denne aktuelle strekningen på rundt 750 meter finner man hele tre stopp.

Han forteller videre at reaksjonene har vært blandet.

– Noen har støttet forslaget og noen er sterkt imot. Jeg har forståelse for reaksjonene til dem som bruker stoppet til vanlig, men mener likevel at det er viktig å ha noen overordnende prinsipper selv om det rammer en selv. For eksempel avstand mellom holdeplasser.

– Ingen planer om å legge ned

Pressevakt hos Ruter, Cathrine Myhren, sier Ruter ikke har noen planer om å legge ned.

– Jeg har forståelse for at Mats Kirkebirkeland irriterer seg over at det er kort avstand mellom de tre aktuelle holdeplassene. Ruter har ikke planer om å legge ned noen av disse holdeplassene på nåværende tidspunkt. Linje 37 er en mye brukt busslinje, med svært hyppige avganger. Bussen kjører hvert fjerde minutt i morgenrushet, hvert femte minutt i ettermiddagsrushet og ellers på dagtid kjører linje 37 hvert 7/8 minutt, sier hun.

LES OGSÅ:

Misfornøyd med grusen på Voldsløkka

Lyst til å plukke middagen selv?

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord