ANNONSE
Annonse

Kritisk til tosidig sykkelfelt i Stavangergata

Stavangergata. Foto: Janina Lauritsen

Naboene til Stavangergata ser med bekymring på Miljø- og byutviklingskomitéens vedtak om tosidig sykkelfelt i Stavangergata.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 14.06.2018 kl 17:04

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

BYDEL SAGENE: I kommede bydelsutvalgsmøte, torsdag 14. juni, skal blant annet beboerparkering sett opp mot andre bebudede trafikktiltak, tas opp.

Les om flere saker som skal opp i møtet, her.

I Miljø- og byutviklingskomitéen 6. juni, ble følgende vedtak fattet av Ap, MDG, SV og Rødt:

«Bydel Sagene ber om at det etableres tosidig sykkelfelt i Stavangergata i forbindelse medstrakstiltakene for sykkel, i påvente av omregulering av gata, for å realisere byrute 7»

— Dette til tross for at Sagene bydelsadministrasjon i nevnte sak uttrykte bekymring for konsekvensene for beboerne på Sagene når beboerparkering og sykkelveier innføres hurtig — uten at konsekvensene og alternativer for beboerne engang er vurdert, sier Kjell O. Erichsen, gruppeleder for Høyre i Sagene Bydelsutvalg.

— Med dette bakteppet er det kanskje ikke så rart at naboene til Stavangergata er kritiske/frustrerte/bekymret, da de på folkemøtet om sykkelveiutbygging ble lovet at sykkelveier skulle bygges ut hensynsfullt, fortsetter han.

Her er saken:

I den omtalte saken, BU 18-30 Beboerparkering sett opp mot andre bebudede trafikktiltak, skrev bydelsadministrasjonen følgende:

«Bydelsadministrasjonen opplever det som utfordrende at disse tiltakene utredes av ulike kommunale faginstanser som ikke alltid ser dem i sammenheng. Flere av tiltakene er entydig positive, mens andre kan ha uønskede sideeffekter. Det administrasjonen er særlig bekymret for er dårlige boforhold nord i bydelen som følge av stor trafikk gjennom nye boligstrøk, samt at bomstasjoner og redusert fremkommelighet på hovedveiene skal føre til økt bilkjøring / gjennomgangstrafikk i småveinettet.»

Og bydelsdirektørens vurdering var som følger:

«Med bakgrunn i ovennevnte redegjørelse mener bydelsadministrasjonen at bydelen vil være best tjent med at utbyggingen av nye sykkeltraseer/sykkelfelter foregår etappevis over tid. Det ser ut til å være en underdekning av parkeringsplasser i bydelen, og det er knyttet usikkerhet til hvordan innføringen av beboerparkering vil slå ut. Det foregår allerede mye uønsket kjøring som følge av at beboere leter etter parkeringsplass, og en rask utrulling av nye sykkeltiltak som vil fjerne mellom 14 og 23 % av beboerparkeringsplassene vil kunne forverre situasjonen. Hvis en utbygging av sykkelveier foregår over en noe lenger periode, vil bydelens innbyggere få tid og mulighet til å tilpasse seg og endre sine transportvaner. Hvis folk blir gitt anledning til å løse sine transportbehov på måter som fungerer noenlunde praktisk i hverdagen, vil det bidra til mindre motstand og mer entusiasme for nye sykkeltiltak i bydelen.»

— Da vi i Sagene Høyres BU-gruppe så på saken, fant vi grunn til å ta bydelsdirektørens bekymringer på alvor, og oppsummerte i fire punkter som vi fremmet som merknader i komitéen. Men da vår representant Tina Alvær kom på komitémøtet hadde MDG allerede fremmet flere merknader og et forslag som da tvert i mot påskynder utbygging av sykkelveier, sier han og viser til vedtaket fra Miljø- og byutviklingskomitéen.

Stavangergata. Foto: Janina Lauritsen

— Avviser naboenes bekymringer

— Det er kanskje ikke så underlig at MDG fremmer et slik forslag, de har jo lovet det til velgerne på et vis. Men at Ap og SV også stemmer for uten å ta hensyn til konsekvensene disse betydelige endringene som innføres på kort tid vil ha for beboerne? Det er vel litt underlig? Dette vedtaket avviser jo da bekymringene tatt opp av naboene i tidligere åpen halvtime i bydelsutvalget og på folkemøte om sykkelveier.

Erichsen mener at forslaget ikke tar hensyn til de omfattede beboernes nåværende transportbehov eller konsekvensene for beboerne.

— Det blir jo nevnt at bilreiser skal erstattes av sykkel, men for mange er det ikke en reell mulighet av ymse årsaker. Så de som da ikke kan benytte sykkel til erstatning for bil har få muligheter dersom det ikke går en buss dit de skal, eller hvis bussen bruker lang tid grunnet rute eller rushtrafikk.

Videre forteller han at MDG i sine merknader nevner bildelingsordninger.

— Men disse har jo på det nåværende tidspunkt på ingen måte stor nok kapasitet, eller oppstillingsplasser til å utvide, for å kunne dekke det kortsiktige behovet for biltransport blant beboerne. Jeg er selv medlem av Bilkollektivet.no og vet når man kan få tak i en bil og når "alle" brukbare biler er opptatte, sier Erichsen.

Nabo-opprop

Beboer i Kongsvingergata 1D, Thorbjørn Furulund, har tatt initiativ til et opprop han skal sende til bydelsutvalget i forkant av morgendagens møte.

I oppropet skriver han at beboerne i området er overrasket over vedtaket til Miljø- og byutviklingskomitéen. De er kjent med at området omfattes av det vedtatte sykkelveinettet og rute syv og åtte, men er likevel svært skuffet over at flertallet ønsker å se helt bort fra en reguleringsplan og høringsprosess som er «i klart motstrid til de faglige anbefalingene fra bydelsadministrasjonen.»

— Vi kan ikke se at rask igangsetting av sykkelveier i Stavangergata nå har vært igjennom en prosess der alle konsekvenser og alternativer er grundig vurdert, og beboerne i området involvert i høringsprosess, skriver Furulund videre.

Han ser heller ikke at komitéen har fattet svar på følgende:

  • Det er under 14 dager siden man innførte beboerparkering i Stavangergata, hvor beboerne nå betaler 3000 kroner for å stå parkert. Hvilke konsekvenser får det for beboerne at disse parkeringsplassene raskt annekteres uten nærmere konsekvensutredning?
  • Hvilke behov for parkering/ stans trengs for å betjene formålsbyggene i Stavangergata, (Marginfabrikken barnehage, Skatehall og idrettsanlegg og fremtidig planlagt skole)?
  • Hvilke behov i Stavangergata er det for HC-parkering, bildelingsplasser, ladestasjoner og ordinære parkeringsplasser?

— Vi er kjent med at Bymiljøetaten har flere alternativer for Stavangergata, der sykkelfelt i begge retninger inngår, med parkering på én side og løsninger der alle parkeringsplasser forsvinner. Det har tidligere blitt informert om at valg av løsninger i Stavangergata fordrer en reguleringsplan og høringsprosess. Når flertallet av politikerne i bydelsutvalget gjennom sitt vedtak 6.6.18 tilsynelatende ønsker å se bort fra dette, reagerer vi som beboere og berørte i området.

Furulund er bekymret over at en rask utrulling av nye sykkeltiltak vil redusere antallet tilgjengelige beboerparkeringsplasser i Bydel Sagene med 14 til 23 prosent, og vil kunne forverre situasjonen betydelig for en del av bydelens innbyggere som hverken har praktisk eller økonomisk anledning til å endre daglig transportbehov på kort sikt.

Han ønsker grundig konsekvensutredninger av ulike tiltak og at tiltakene svarer på behovet for balanse mellom ulike behov, både sykkel, gange og parkering.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.