ANNONSE
Annonse

Store mørketall:

Kun én av 13 sykkelulykker rapporteres

Bysykler er populære, men ikke så ofte man ser folk med hjelm på bysykkel i Oslo. Foto: ARKIV SAGENE AVIS

– Mange tar også i bruk bysyklene etter at de har drukket alkohol, og det kan det bli mange svært farlige situasjoner ut av, advarer forsikringsselskapet.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 04.07.2018 kl 13:42

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

SAGENE: Bysykler er populære i flere norske byer.

At svært få på bysykler bruker hjelm, bekymrer forsikringsbransjen:

– Alle kan låne seg en bysykkel, når som helst. Det er det som er så praktisk med dem. Men det gjør også at mange uerfarne syklister og turister blir en del av et for dem ofte ukjent trafikkbilde. Da er det ekstra farlig å droppe hjelmen, sier kommunikasjonssjef i Frende Forsikring, Heidi Tofterå Slettemoen i en pressemelding fra selskapet.

– Det må lages et system der man kan leie bysykler med hjelm, mener Paal-Gunnar Mathisen, distriktsleder for Trygg Trafikk Østfold.

Tusenvis av skader i året

Bysykler er enkle å leie og enkle å sette fra seg. De er nyttige for å tilbakelegge korte distanser inn og ut av bykjernen.

– Mange tar også i bruk bysyklene etter at de har drukket alkohol. Det kan bli mange svært farlige situasjoner ut av det, alkohol hører ikke hjemme verken på sykkel eller i trafikken generelt, advarer forsikringsselskapet videre.

Nesten 5000 personer må ha legebehandling hvert år etter skade på sykkel.

– Det kan virke som om folk ikke tror at ulykker skjer på korte turer, og derfor dropper hjelm, sier Tofterå Slettemoen videre.

Hjelmpåbud i fremtiden?

Mathisen i Trygg Trafikk er enig.

– Folk på bysykkel er ikke sikret mot hodeskader. Vi håper at hjelmutleie tilknyttet bysyklene presser seg frem på sikt. Hvis det blir et hjelmpåbud på sykkel i fremtiden må det på plass, sier han. Fokuset bør være på å være best mulig rustet ved en ulykke.

– Tilbudet med syklene er supert. Det er en effektiv måte å komme seg rundt på, det er bra for miljøet og det er godt for helsen. Men en syklist er alltid en myk trafikant, så hjelm kan være helt avgjørende om uhellet er ute, sier Slettemoen i Frende.

LES OGSÅ: – Som syklist har jeg blitt påkjørt og overkjørt i Bydel Sagene

Lokalavisa har tidligere omtalt bysykler og hjelm, eller ikke hjelmbruk. Da sa blant annet Liisa Anderson i Oslo Bysykkel følgende til avisa:

– For at et bysykkelsystem, som i sin natur er mer spontane turer og nettopp skal representere en transportmetode uten behov for eget utstyr, så vil et hjelmpåbud etter all sannsynlighet være kroken på døren, og uansett representere en vesentlig nedgang i bruk - her kan du lese hele saken.

Store mørketall om sykkelulykker

Videre i pressemeldingen står det at risikoen for å omkomme eller bli hardt skadet i trafikken er åtte ganger høyere som fotgjenger og hele 13 ganger høyere for syklister, enn for bilførere. Det viser tall fra Trygg Trafikk. Men her er det store mørketall.

– Blant annet rapporteres kun én av 13 sykkelulykker, ifølge en kartlegging fra Oslo skadelegevakt i 2015 og Trygg Trafikk.

– Det er fremdeles en lang vei å gå for at alle storbyene blir godt nok tilrettelagt for syklister generelt og bysykler. Her må syklistene i større grad prioriteres når det snakkes om byutvikling. Utviklerne må ta på seg «sykkelbriller» for å lage systemer som ivaretar syklistene i større grad enn i dag, mener Paal-Gunnar Mathisen i Trygg Trafikk.

LES OGSÅ:

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord