Helga (83) etter rehabiliteringsopphold:

Slakter forholdene ved kommunalt helsehus

Helga Maria Hars er svært misfornøyd med sitt opphold på Lilleborg helsehus. Innfelt ser man toalettet, som var plassert i et skap. Foto: JANINA LAURITSEN / PRIVAT

– Det snakkes om godt læremiljø for skolebarna, men hva med et inspirerende og godt miljø for eldre? spør datter Anniken. Både hun og moren forteller om det de beskriver som skrekkelige forhold ved helsehuset.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 15.03.2018 kl 10:27

TORSHOV: Helga Maria Hars (83), for mange kjent som engasjert eldrerådsrepresentant i Bydel Nordre Aker, var 14 dager ved kommunale Lilleborg Helsehus, på korttidsrehabilitering etter å ha brukket beinet.

– Fasilitetene er ikke verdig et land som Norge. Jeg har vært mange andre steder, og det har vært noe helt annet. Dette er lagt opp til å være et helsehus, men det er ikke mye helse det der, altså.

Hars sier hun ikke ante hva hun gikk til, alle de andre stedene hun har erfart har vært helt topp. Men dette ble en skikkelig nedtur. De ansatte var det ikke noe å si på, men administrasjonen kunne vært bedre, påpeker hun.

Les svaret fra Sykehjemsetaten i nedre del av artikkelen.

Brakk beinet

Hars var fire dager ved Ullevål Universitetssykehus, så 14 dager ved Aker og 14 dager ved Lilleborg Helsehus etter å ha falt og brukket beinet ved Kringsjå stasjon.

– Vi var tre stykker som kom fra Aker med bruddskader, og vi var tre med hodet i behold. Det har mye å si å kunne snakke med folk, sier hun og forklarer at flesteparten av de andre som skulle trenes opp ved Lilleborg, var slagpasienter - som hun opplevde hadde store problemer med kommunikasjonen.

– Da var jeg på vei langt ned og da kommer man seg ikke. Hva med oss andre? Vi vil også bli bedre, stedet skal være for å forberede oss til hjemkomst. Du skal være et sted i 14 dager også har du ikke noen å prate med? Kommunikasjon og prat mellom mennesker er helse det også, sier hun og legger til:

– Det er merkelig at de bruker helsehuset som rehabilitering. De har ikke et ensformig klientell. Det må gå an å skille folk fra hverandre når de har to avdelinger til disposisjon. Sett sammen dem som er klare og ikke sammen med dem som sovner foran TV-en. Alle har rett til å bli bedre. Vi hadde en dame som lå med hodet i maten, er dette da riktig sted for henne å være?

– Maten var bånn i bøtta

Hars forteller også at hun opplevde maten ved Lilleborg Helsehus var elendig.

– Jeg har fått nok gulrot for 2018. Det var den samme maten hele tiden! Storkjøkken-maten var helt bånn i potta! Den trenger ikke å være topp - en liten skive tomat eller litt grønt ville stimulert noe.

Beboerne måtte også klare seg selv rundt matbordet, noe Hars syns er merkelig med tanke på at de fleste ikke hadde krefter til å sende bollene med mat rundt bordet.

– De ansatte hadde ikke tid til å hjelpe før de var ferdige på kjøkkenet. Mange var lamme og kunne ikke spise selv. Det er ikke så forbasket lett å gjøre det selv når man er lam? Flere klarte heller ikke å tygge brødet, så skulle de med én hånd prøve å skjære det opp. Hvis vi ba om hjelp sa de bare «vent», det går jo bare ikke an! Det var nedtur å se hvordan gamle mennesker måtte prøve å klare seg selv.

Fikk ikke dusje på to uker

Hygienen på Lilleborg er også kritikkverdig, ifølge Hars. Både når det gjelder matservering og personlig hygiene.

– Det var lange, ovale bord med matrester i sprekkene. Det er alvorlig å ikke ha renholdet i orden.

Hars beskriver rommet sitt som «et skap.» Det var ingen dusj på rommet, men et toalett og en håndvask. Hun fikk heller ikke tilbud om dusj de to ukene hun var der.

– På Aker fikk jeg plast over benet, da var det ikke noe problem med full dusj.

Men det aller mest skuffende for Hars var at de ansatte ikke tør å si ifra. «Vi har prøvd, men vi lar det skure og gå», var svaret hun fikk da hun spurte hvorfor de ikke har tatt det opp med ledelsen.

– Det er en holdning vi ikke kan ha i helsevesenet, sier hun og legger til at hun ikke har noe vondt å si om personalet, men at ledelsen må ta grep.

Klager for alle som må være der

Hars, som har sittet i eldrerådet i Bydel Nordre Aker i mange år, tenker på dem som har vært på Lilleborg over lang tid.

KRITISERER: Helga Maria Hars er svært misfornøyd med sitt opphold på Lilleborg helsehus. Foto: Janina Lauritsen

– Dette med helsehus er nytt, dette har jo tidligere vært et pleiehjem. Det går an for meg som var 14 dager i det lille kottet, men jeg tenker på dem som skal være der over en lang periode. Det må være helt jævlig!

Hars påpeker også at folk ikke fikk beskjed om hjemreise, før dagen før de skulle skrives ut. Hun beskriver hysteriske folk som ikke visste hvordan de skulle komme seg hjem og inn døra si, alle hadde heller ikke nøkler.

– Alle har ikke noen til å hjelpe seg, som min datter hjelper meg. Men alt handler vel om penger. Det virket å være for få ansatte, men deler av det administrative kan vel være enkelt å endre på?

Hars sier hun ikke klager for seg selv, men for alle som må ta i bruk tilbudet.

– Det nytter ikke at de pusser opp utvendig når det forfaller innvendig, sier hun bestemt.

Datteren Anniken er ikke mer positiv.

– Bydel Nordre Aker setter de eldre på agendaen, derfor var jeg i grunnen positiv til at min mor skulle ivaretas av bydelen. Fram til dette hadde hun fått behandling og startet opptrening i systemet til OUS. Jeg ble selvfølgelig litt overrasket over at hun brått ble flyttet til Lilleborg Helsehus da dette ligger utenfor bydelen, men jeg regnet med at Nordre Aker skulle sørge godt for sine eldre, sier datteren, Anniken Hars.

– En fengselscelle

Datteren forteller om et skrekkelig møte med Lilleborg helsehus. Hun møtte låste dører og en tom resepsjon. Oppe i tredje etasje fikk hun hjelp av personalet til å finne frem til morens rom.

– I en gang overfylt av hjelpemidler var min mor stuet inn på et «rom» - det jeg kaller kott eller en celle. Det var røkfargede, eller hvite vegger, takbelysning og persienner på utsiden som ikke kunne heves, som da forhindret dagslyset i å komme inn. Et klesskap i hjørnet viste seg å inneholde et bittelite toalett. Hvordan i all verden finner pasienter som har begynnende demens toalettet? Det er helt ulogisk at det er i klesskapet i hvert fall.

BADET: Tilsynelatende et klesskap, men dette er faktisk badet – som består av en do og håndvask Foto: Privat

BADET: Doen var i et skap, og Hars sier hun ikke fikk tilbud om dusj de to ukene hun var der. Foto: Privat

Hun syns miljøet for rehabilitering og trening var nedslående.

– Man snakker om det gode læremiljøet for barn i skolen, hva med det inspirerende og gode rehabiliteringsmiljøet for eldre? Her var det jo nesten umulig å komme frem i korridoren på grunn av at det ikke var plass til alt utstyret inne på rommene... Brannvesenet hadde vel hatt sitt å si.

Gikk ned 7,5 kilo

– Det skal sies at min mor fikk besøk av en faglig flink fysioterapeut som trente med henne i ukedagene på dagtid, men resten av tiden ble tilbrakt på rommet, legger hun til.

Datteren forteller at moren mistet 7,5 kilo i de fire ukene hun var på sykehuset og på Lilleborg helsehus, på grunn av redusert matlyst. Det tror hun handler om utseende på maten - den var grå og kjedelig, helt uten fargevariasjon.

– Maten på helsehuset var nesten uspiselig ifølge henne. Vakuumpakkede poteter er ikke noe for eldre mennesker fra potetgenerasjonen - ja, når de fikk poteter da, enkelte dager fikk de ikke karbohydrater til maten fordi de hadde glemt det. Da var det panert sei med gulrot!
Jeg ble tilbudt fyrstekake og is, en dag - gammel, krystallisert is som har vært inn og ut av fryseren. Ingen unge mennesker ville spist den.

Til tross for at moren er en eldre dame og i tillegg var nyoperert under oppholdet, opplevde datteren henne som orientert for tid og sted.

– Da er det lite inspirerende å bo og spise sammen med bare pasienter med demens. Ja, sånn må det kanskje være? Men hva med faste sitteplasser der man tilpasser pasientenes kognitive funksjon slik at de kan dra nytte av hverandre? Da drar de nytte av gruppedynamikken som kanskje får dem tidligere hjem.

Ble ikke til å kjenne igjen

Personalet på huset var hyggelige og imøtekommende, og etter kort tid ble datteren kalt inn til samtale med personalet og moren. Dette syns hun ble en uoffisiell umyndiggjøring av moren.

– Dette hadde vært fint hvis min oppegående mor ville ha meg med på møtet med personalet, og det hadde vært flott hvis min mor var glemsk. Men min mor er fullt ansvarlig over eget liv og helse.

Datteren har brukt mye tid på å tenke over den myndige moren endret seg til en underdanig dame uten meninger eller holdninger til sin egen helse og situasjon, under oppholdet på Lilleborg.

– Da de var på befaring hjemme hos henne og ville bygge om huset hennes var hun bare en skygge av seg selv. Helt brutt ned og umyndiggjort, men hun gjorde som de sa! Dagen etter ble hun sendt hjem med hjemmesykepleie. Heldigvis hadde hun gode venninner som passet på henne døgnet rundt, hele helgen, til hun ble seg selv igjen. 

Men det tar nok tid å komme seg helt tilbake, mener hun. Og hun er veldig lei seg over at moren opplevde oppholdet som så fælt at hun aldri vil tilbake på et sykehjem.

– Og vi som alltid har tøyset med at hun skulle ha et rom på Nordberghjemmet med utsikt over tennisbanene...

Det er etablert 4 helsehus i Oslo i regi av Sykehjemsetaten; Lilleborg Helsehus, Ryen Helsehus, Solvang Helsehus og Ullerntunet Helsehus. Bydel Nordre Aker forklarer hvorfor Hars havnet på helsehus i en annen bydel:

– Bydel Nordre Aker har fått tildelt korttids- rehabiliteringsplassene som kjøpes fra Sykehjemsetaten på Lilleborg Helsehus. Det er således ingen korttids- eller rehabiliteringsplasser i egen bydel, sier seksjonssjef i søknadskontoret Bydel Nordre Aker, Elisabeth Munthe-Jonassen.

Dette svarer Sykehjemsetaten

Fasilitetene:
– Fasilitetene er vurdert til å være akseptable til å være et helsehus med korttidsvirksomhet. Det er også i gangsatt et rehabiliteringsarbeid på helsehuset. Det er beklagelig at pasienten opplevde at oppholdet ved helsehuset ikke var helsefremmende.

– Vi vil beklage de negative opplevelsene du hadde under ditt opphold ved Lilleborg helsehus. Dine tilbakemeldinger vil bli benyttet i helsehusets forbedringsarbeid.
 
Administrasjonen:
– Fagpersonene på Lilleborg jobber etter vedtatte prinsipper for god behandling. Det er hyggelig å høre at pasienten var fornøyd med de ansatte. Når det gjelder uttalelsen om administrasjonen er det vanskelig å komme med en uttalelse uten en spesifisering av hva ledelsen kan bli bedre i.

Pasientgrupper og savn av kommunikasjon med andre:
– Lilleborg helsehus er forpliktet til å ta i mot alle pasientgrupper, med ulike diagnoser og funksjonsnivå. Det varierer derfor mye hvordan pasientgruppen på avdelingen er sammensatt. Det foregår en kontinuerlig faglig vurdering av hvordan ressursene fordeles på de pasientene som til en hver tid oppholder seg i avdelingen.
  
– Lilleborg helsehus er forpliktet til å ta imot alle pasienter som har behov for korttidsopphold.
Pasientene vil ha ulike funksjonsnivå både fysisk og psykisk.
 
– Flertallet av pasientene som blir innlagt i helsehus er eldre og en høy andel av disse har en kognitiv svikt. Personalet tilstreber å ivareta de ulike behov som pasientene har.

Maten og serveringen: 
– Det ble én gang servert revet gulrot og to ganger kokte gulrøtter på oppholdet på 14 dager. Sykehjemsetaten har jevnlige spørreundersøkelser angående middagsservering hvor målet er forbedringer på grunnlag av funn fra undersøkelsen. Erfaringen er at pasientene på Lilleborg helsehus stort sett er fornøyd med maten de får. Vi beklager at pasienten opplevde at maten ikke var god.
  
– En viktig del av rehabiliteringen er at pasientene skal bli mest mulig selvhjulpne i daglige gjøremål. En viktig funksjon er å kunne spise selv. Måltidene blir dermed en anledning til å trene på dette.
 
– Post 3 er en rehabiliteringsavdeling hvor målsetningen er å bedre funksjonsnivået. I dette inngår at pasientene skal bli mest mulig selvhjulpne.
 
Hygiene:
– Helsehuset har rutiner for renhold som skal følges. Tilbakemeldingen er tatt opp med den aktuelle avdelingen med tanke på oppfølging av disse rutinene.
  
– Pasienter som er selvhjulpne kan be om hjelp til dusj om de ønsker dette.
 
At de ansatte «ikke tør å si ifra»:
– Helsehuset avholder jevnlige HMS-møter, både på institusjonssjefsnivå og på avdelingsnivå, med de ansatte. I disse møtene er det er rom for å ta opp saker knyttet til arbeidsmiljøet. Det skrives referater fra disse møtene. I tillegg avholde det møter i lokalt kvalitetsutvalg som jobber med forbedringsarbeid. I dette møtet behandles meldte saker og avvik. Ledelsens policy er at det er rom for å ta opp ting som ikke fungerer. Helsehuset har jevnt over gode resultater i medabeiderundersøkelser. På bakgrunn av innspillene i denne saken vil ledelsen på den aktuelle avdelingen innkalle til et eget avdelingsmøte hvor det gis anledning til å legge forhold medarbeiderne er misfornøyde med.

Bekymringene for dem som har vært der lenge:
– Tidligere var tilbudet på Lilleborg innrettet på at pasienten skulle ha et varig botilbud, og ikke et korttidsopphold slik det er nå, og med mål om at pasienten skal utskrives til eget hjem.
 
Forvarsel om hjemreise:
– I samarbeid med bydel blir utreisedato avtalt. I noen tilfeller erfarer helsehuset at pasienten får noe kort tid på å innstille seg på hjemreisen. Helsehuset arbeider med forbedring av dette området, ved at temaet skal bli tatt opp med pasienten og pårørende på et tidligere tidspunkt i oppholdet.
 
Oppussingen:
– Vi vil beklage de negative opplevelsene du hadde under ditt opphold ved Lilleborg helsehus. Dine tilbakemeldinger vil bli benyttet i helsehusets forbedringsarbeid.

Sykehjemsetatens svar til datteren Annikens opplevelser av helsehuset:
 
Låst dør og tom resepsjon:
– På Lilleborg helsehus er det bemannet resepsjon til kl. 15:30 på hverdager. Dersom besøkende kommer på andre tidspunkt må de ringe på en klokke til anvist avdeling.

Angående rommet:
– Halvparten av alle pasientrom ved Lilleborg helsehus er rehabilitert, og det er planer om å pusse opp de øvrige rommene. Din mor oppholdt seg på et rom som enda ikke er pusset opp. Alle rommene på avdelingen har enerom. Dette tilbudet setter pasientene pris på, selv om det hadde vært ønskelig med eget bad i tillegg til eget toalett.
 
Rot i gangen:
– Avdelingen har rehabiliteringsplasser og mange pasienter har behov for mye hjelpemidler. I tillegg er det begrenset lagringskapasitet som medfører at utstyr blir lagret både i pasientrom og i korridoren. Utstyr i korridoren lagres langs en vegg og utenom rømningsveier for å unngå blokkering av rømningsveier.
 
Spørsmål om sitteplasser under måltidene:
– Medarbeiderne tilstreber å tilrettelegge måltidene på best mulig måte. Vi beklager at du som pårørende opplevde at medarbeiderne ikke lyktes med trivsel rundt måltidene.

Angående vektnedgangen til Hars:
– Det er beklagelig at maten falt så dårlig i smak slik du beskriver. Produksjonskjøkkenet i Sykehjemsetaten, som lager middagsmaten til de fleste institusjonene, har høy oppmerksomhet på forbedring av kvaliteten på maten.
 
Opplevelsen av samtalen med personalet:
– Vi takker for hyggelig tilbakemelding om personalet. Det er vanlig å invitere pårørende med på møtet, med mulighet til å takke nei til deltagelse. Det er beklagelig at du hadde en dårlig opplevelse i møtet.
 
Følte at moren ikke lenger var seg selv:
– Det er trist å lese at din mor opplevde å bli behandlet som om hun var umyndiggjort, og at oppholdet ikke svarte til din mors forventninger.

LES OGSÅ:

Hjemmetjenesten i Bydel Sagene scorer dårligst i Oslo

– Vi ser kanskje forskjellige ut, men vi har mye å lære hverandre

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...