ANNONSE
Annonse

Stjal Miriams identitet og tok ut 15.000 kroner fra kontoen hennes

POST I BUTIKK: Tyven fikk tatt ut 15.000 kroner med Miriam Sems bankkort. (Illustrasjonsfoto). Foto: Posten Norge / Privat

Miriam Sem ble frastjålet identitet og 15.000 kroner etter det hun kaller «en grov sikkerhetssvikt fra DNB.» Nå advarer hun andre mot hvor enkelt det er å ta ut penger i Post i butikk.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 12.07.2018 kl 13:33

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

SAGENE: 12. mai i år ble Miriam Sem utsatt for identitetstyveri da en jente på hennes egen alder utga seg for å være henne og tok ut penger i Post i butikk.

– Vedkommende hadde mitt gamle Visa-kort og førerkort, som jeg ble frastjålet i august 2013, forteller hun.

– Hadde på seg caps og solbriller

Da Visa-kortet ble stjålet sperret hun selvsagt kortet, men tenkte ikke over at hun kanskje skulle ha slettet kontoen også.

Tyveriet skjedde på en Coop Extra på Sagene og tyven fikk med seg 15.000 kroner. I ettertid har Sem fått se videoopptak av tyveriet.

– Den ansatte ber om legitimasjon, men ber henne ikke ta av seg caps og solbriller. Vedkommende taster inn kontonummeret mitt på kortterminalen og skriver under med mitt navn og fødselsdato.

Saken er politianmeldt, men vil mest sannsynlig bli henlagt på grunn av manglende ressurser i politiet, tror Sem.

Advarer andre

– Dette er jo et stort problem. Jeg får tilbake pengene mine fra DNB og jeg har spurt om de kan forandre rutinene sine i Post i butikk når man tar ut penger. Da skrev de at de skulle ta noe av det videre, men per i dag kan man gå i Post i butikk kun med legitimasjon uten å oppgi en personlig kode.

Nå advarer hun andre om hvor lett det er å ta ut penger i Post i butikk.

– Dette er en grov sikkerhetssvikt fra DNBs side og det bør være mye vanskeligere å få tatt ut penger i Post i butikk!

Kommer ikke til å endre rutinene

Andreas Nyheim i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Andreas Nyheim, forteller at de har gode rutiner for å forebygge og forhindre svindel i post i butikk.

– Vi har en tett og god dialog med Posten og bistår blant annet med opplæring og oppfølging av ansatte som jobber med dette. Generelt opplever vi at dette fungerer bra.

Han forteller at bankkort vanligvis ikke er godkjent som legitimasjon ved uttak. Om noen ønsker å ta ut penger uten bruk av pinkode må man ha med annen legitimasjon som førerkort eller pass. I unntakstilfeller kan bankkort benyttes, men da skal DNB kontaktes for godkjenning.

– Da har vi rutiner for å hjelpe kunden, samtidig som vi avverger eventuelle svindelforsøk. Når vi ber om å få se pass eller førerkort er det for å forsikre oss om at det er riktig person som mottar pengene. Legitimasjonsrutiner er også en del av vår opplæring med ansatte i Posten. Generelt opplever vi som nevnt at dette fungerer bra. Men vi har også stor forståelse for at kunder som blir utsatt for svindel opplever dette som svært ubehagelig, sier Nyheim.

– Svært få sikkerhetsbrudd

Pressesjef John Eckhoff i Posten Norge. Foto: Birger Morken

Posten Norge forteller at opplevelsen til Miriam Sem ikke skjer ofte.

– Det er svært få sikkerhetsbrudd ved Post i butikk, og privatkunder som rammes av denne typen svindel vil ikke lide økonomisk. Likevel er det ubehagelig og ubeleilig, noe vi beklager, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Henlagte saker kan gjenopptas

- Det første som skjer etter at vi har mottatt en anmeldelse er å vurdere om vi har mulighet til å etterforske. Hvis vi har det, setter vi i gang etterforskning så langt det er noe å gå på, sier politiadvokat Erik T. Hansen.

Utfordringen er at politiet er avhengig av at anmeldelsen kommer fort. Hvis de skal sikre bevis må de gjøre det etter kort tid.

- En ytterligere utfordring er at den fornærmede gjerne ikke vil bli kjent med forholdet før etter en tid.

Mange opplever ofte at saken henlegges. Men det innebærer ikke at politiet slutter å jobbe med saken, forteller Hansen. De kan gjenopptas hvis det viser seg å være et mønster. Og det skjer ikke sjelden i slike saker.

- Dersom folk får en faktura eller en kredittvurdering de ikke skjønner, så oppfordrer vi sterkt til å anmelde forholdet. Men det er avgjørende at det skjer tidlig, legger han til.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord