ANNONSE
Annonse

Tirsdag morgen kan det bli snøkaos i trafikken

Det kan ta tid å rydde fortau, sykkelfelt og veibane for snø etter snøfallet som er varslet natt til tirsdag. Foto: KARL A. KJELSTRUP (ILLUSTRASJONSFOTO)

Bymiljøetaten advarer på forhånd om at tirsdag trolig blir en kaosdag i trafikken.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

OSLO: Meteorologene varsler betydelige mengder snø mandag kveld og natt til tirsdag.

Bymiljøetaten i Oslo kommune har i løpet av helgen forberedt seg for brøyting og bortkjøring av snø fra fortauer, men de varslede mengdene snø kan skape utfordringer for fremkommeligheten tirsdag morgen, melder etaten i pressemelding.

20-30 centimeter snø

Meteorologisk institutt melder om 20-30 cm snø fra mandag til tirsdag. Bymiljøetaten kommer til å brøyte kontinuerlig når det begynner å snø, men de store snømengdene gjør bortkjøring av snø til en utfordring.

– Det kan bli enkelte avvik i normal fremkommelighet de nærmeste dagene, men vi skal jobbe på høygir for å holde Oslo fremkommelig og trygg, sier Joakim Hjertum i Veiseksjonen i Bymiljøetaten, i pressemeldingen.

Det er få snø-deponier i Oslo, og når forholdene blir så krevende som det som meldes natt til tirsdag, blir det en utfordring å få store mengder snø raskt vekk fra gater og fortau.

Fortau på bekostning av sykkelfelt

– Dersom vi må anlegge store snø-ranker når vi brøyter, må vi i morgen prioritere å holde fortauer åpne og trygge. Dette kan stedvis gå på bekostning av sykkelfelt, også der disse er prioriterte. Vi vil kjøre bort snøen fra slike så raskt det lar seg gjøre å tilbakestille dem til høy standard, sier Hjertum.

Fakta om vinterdrift av vei og fortau:

Bymiljøetaten har driftsansvaret for alle kommunale veier, fortauer og gang-, sykkel- og turveier, samt kommunale parkeringsplasser. Vinterdriftsperiode fra 15. oktober til 15. april.

Vinterdrift innenfor Ring 1: Politivedtektene for Oslo slår fast at gårdeier har ansvar for vinterdrift (brøyting, strøing og snøfjerning) på fortau utenfor sin eiendom. Bymiljøetaten drifter kun et fåtall fortauer innenfor dette området. Flere av fortauene har gatevarme for å sikre høy fremkommelighet.

Bymiljøetaten har ansvaret for vinterdrift av kjøre- og sykkelbanearealer innenfor Ring 1.

Brøyting: Når det har falt definerte mengder sammenhengende snø, iverksettes brøyting. De prioriterte sykkelveiene, inkludert kjørebane og fortau, brøytes og kostes kontinuerlig ved snøfall. Denne tjenesten begynte delvis i januar 2016, og ble forsterket og økte i omfang høsten 2016.

Hovedveier med kollektivtrafikk med tilhørende holdeplasser og fortau, samt prioriterte hovedveier med tilhørende fortau skal være ferdig brøytet innen 4 timer etter oppstart. Oppstart er ved 2 cm snø.

Fortauer langs boligveier samt gang- og sykkelveier brøytes når det har falt 3 cm snø, og skal være ferdig brøytet innen 4 timer etter oppstart (Dette er nytt fra november 2017).

Øvrige veinett og parkeringsplasser skal være ferdig brøytet innen 8 timer etter oppstart. Oppstart er ved 5 cm snø.

Strøing: Det er et mål for Oslo kommune å redusere bruk av salt i byen. Prioriterte sykkelveier, hovedveier og særlig bratte bakker saltes. For det øvrige veinettet benyttes knust grus som strømiddel i kjørebane og fortau. Sand benyttes kun sporadisk.

Langs det prioriterte sykkelveinettet saltes kjørebane, sykkelfelt og fortau. Dette er nødvendig for å sikre nødvendig bar-vei kvalitet. For hovedveier og bratte bakker er det kun kjørebane som saltes, fortau strøs med grus.

På hovedveier inklusive fortau, skal entreprenøren starte senest 1 time etter at det er oppstått glatt vei, og være ferdig innen 4 timer. Det kan altså være glatt i totalt 5 timer.

For fortau, boligveier, gang- og sykkelveier, holdeplasser og parkeringsplasser som gruses, skal entreprenøren starte opp innen 2 timer etter at det er glatt på dagtid og 4 timer på natt, og være ferdig senest 12 timer etter at strøbehov oppstod.

Bortkjøring: I samarbeid med Sporveien har vi satt opp en prioritert liste som viser hvor det er størst behov for raskest bortkjøring av snø. Deretter følger bortkjøring av snø i sykkelfelt i de prioriterte traseene, så kollektivtraseer (etter koordinerte ønsker fra Ruter) og gater med fremkommelighetsproblemer for større kjøretøy. Til slutt kommer bortkjøring av snø for å bedre parkeringssituasjonen.

Kilde: Bymiljøetaten i Oslo kommune

LES OGSÅ:

Alle disse parkeringsplassene forsvinner, men gjør bilene det samme?

Boligutvikler mener kommunen kupper tomt til skoleformål

Natten Louis Armstrong kjørte kanefart til Ullevålseter, og ble der ut i de små timer

ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.