Vegvesenet tester brøyteførerne, men det gjør ikke Oslo kommune

FOTO: ARKIVFOTO

Alle som brøyter snø på vegne av Statens vegvesen i Oslo, må bestå en test. Det må de ikke dersom de brøyter for Oslo kommune.

Tekst:

Publisert:

Sagene Avis
Sagene Avis

OSLO: Rundt 350 maskiner brøyter og rydder snø på en snørik vinterdag i Oslo. De fleste er i jobb for Oslo kommune. Én av disse ble involvert i en dødsulykke i Oslo tirsdag forrige uke. Rundt 40 er ute på oppdrag for Statens vegvesen, som har ansvar for å brøyte riksveier i Oslo, inkludert E6, Ring 1 og Ring 3. Dette skriver VG

Men mens vegvesenet tester brøyteførernes kunnskap om vinterdrift, gjør ikke Oslo kommune det samme.

På spørsmål om hvilke krav kommunen stiller til førerne, svarer Bymiljøeetaten til VG:

– Kravet er at de skal ha sertifikat for de maskinene de kjører.

På samme spørsmål svarer Statens vegvesen:

  • Gyldig HMS-kort
  • Gjennomført sikkerhetsopplæring og førstehjelpskurs
  • Trafikksikkerhetsopplæring
  • Bestått kompetansetest for vinterdrift

Vegvesenets test skal blant annet måle kunnskapen om god brøytepraksis og hvordan man tar hensyn til trafikanter. Den er basert på vegvesenets kompetansekrav til vinterdrift, som også krever kunnskap om tolkning av værprognoser, hvordan man måler friksjon, hvilket utstyr som brukes under de ulike føreforholdene og innstillinger av plog og skjær.

– Minimumsnivå

Testen ble innført i i 2013. Føreren må svare riktig på minst 75 prosent av 40 spørsmål for å bestå.

– Det er ikke et lovmessig krav. Det er en erkjennelse fra vår side om at vi ønsker å ha et minimumsnivå på dokumentert kunnskap blant dem som utfører arbeid for oss. Hvorfor Oslo kommune ikke har gjort det, må du spørre Oslo kommune om, det vil jeg ikke spekulere i, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Dagfin Gryteselv.

– Er det en betydelig forskjell i hva slags oppgaver vegvesenets og Oslo kommunes brøytesjåfører utfører?

– Nei, i hovedsak er det det samme. De kan ha litt ulike krav til når de skal starte, men i hovedsak er det likt: det brøytes, det fjernes snø, det strøs og det tas ned snøkanter. Men det er kanskje litt ulik frekvens ut fra hvilke krav som er stilt.

Anser lovverket som tilstrekkelig

Bymiljøetaten sier at de ikke stiller krav til sjåførene, men til entreprenørene.

– Vi anser lovverket som tilstrekkelig for å gjennomføre trygg vinterdrift av Oslo by. I lovverket ligger sertifikatkrav og dokumentert kunnskap om utstyret du bruker, utdyper kommunikasjonsdirektør Richard Kongstein.

Kvinne omkom

Bymiljøetaten ønsket ikke å kommentere forrige ukes dødsulykke ut over at kommunen har stilt sin bedriftshelsetjeneste til disposisjon for sjåføren og at bydelen følger opp familien til kvinnen som omkom.

Det var tobarnsmoren Maria Svaland (45) som døde i ulykken tirsdag. Den 19 år gamle traktorføreren er siktet for brudd på veitrafikkloven.

Traktorføreren jobber for en underleverandør av Vaktmesterkompaniet som brøyter og rydder snø i Oslo på vegne av Bymiljøeetaten.

– Dette er en tragisk ulykke, og våre tanker går først og fremst til de pårørende. Siden hendelsen har vi fokusert på å ivareta sjåføren og sørge for at han får god oppfølging. Vi har også vært opptatt av å ivareta våre egne ansatte, skriver Tomas Bratterud, daglig leder i Vaktmesterkompaniet, i en e-post til VG.

Les hele saken på VG.no

LES OGSÅ:
Utsetter bortkjøring av snø etter dødsulykke
Ønsker å komme i kontakt med vitner etter dødsulykken

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse