Åpner nytt restaurant-konsept først på Storo

Soussjef Jørn Schjefstad og restaurantsjef Anna Maia Backlund på Bresserie Ferda på Thon Hotel Storo. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Den første restauranten i Thon-kjedens Brasserie Ferda-konsept åpnet på Storo 6. september.
Publisert: 07.09.2018 kl 16:56
STORO: Det nye Thon Hotel Storo åpnet dørene 5. september. Dagen etter åpnet hotellets egen restaurant dørene. Og det er et helt nytt konsept i Thon-kjeden som ser dagens lys på Storo.
Første av fire
Brasserie Ferda serverer «god norsk mat som er rustikk og lokal» og restauranten er «ujålete og folkelig» og for alle. Slik beskriver Thon Hotels selv Ferda-konseptet.
– Vi satser på norske, lokale råvarer. Vår visjon er å fronte norsk matkultur, sier Henning Olsen, som er F&B Manager – sjef for mat og drikke – i restauranten og konferansesenteret som er tilknyttet det nye hotellet.

Restauranten har uteservering med plass til omlag 30 gjester, ut mot det nesten ferdige Storotunet. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Det er første gang Thon Hotels åpner en egen restaurantkjede, forteller Olsen. Og først ut er altså Storo. I løpet høsten åpner tilsvarende restauranter på Thon-hotellene i Alta, Kirkenes og Bergen lufthavn Flesland. Blir det en suksess kan flere hoteller følge etter.
– Vi har valgt Ferda-navnet for å distansere oss litt fra resten av hotellet. Dette er en restaurant for alle, ikke bare dem som bor på hotellet, sier Olsen.
For Ferda blir det viktig å nå ut til, og bli et samlingssted for lokalmiljøet, og etter hvert vil nok After work, musikk- og andre arrangemneter komme på programmet. Da er plasseringen, midt i utviklingen av Storo og Nydalen, midt i blinken, mener mat- og drikkesjefen.
– Jeg tror Storo blir et nytt sentrumsområde, og et hjerte i Oslo.
Olsen viser til de store boligutbyggingsprosjektene som skyter opp i nabolaget. Utenfor tar torget Storotunet form, og om ikke lenge åpner også restaurantene Sumo, Pink Fish og Johnny Rocket i nybygget ved Vitaminveien, som Nordre Aker Budstikkes lesere ga navnet Storobuen.
– Og med Storo storsenter, Odeon kino og Thon Hotel blir dette også et underholdningssentrum, sier F&B-manageren.
Konseptet reflekterer sjefen
Det skjer ingenting nytt i Thon-konsernet uten at sjefen sjøl, Olav Thon, gir tommel opp.
– Det er liksom noe erkenorsk over eieren vår, og han tente med en gang på konseptet med bare norske råvarer. Konseptet reflekterer på mange måter Olav Thon selv, sier Olsen.
Men det er et konsept som ikke er helt fritt for humper underveis.
– Tilgangen på norsk mat og stabile leveranser, kan være utfordrende. Sånn sett er det et litt vanskelig konsept. Menyen blir sesongtilpasset, avhengig av tilgang og årstider, sier Olsen.
Det resulterte i at menyen gikk i trykken bare én time før gjestene satte seg til bords på restaurantens åpningsdag.
Men «lokale råvarer», hva er egentlig det?
– Ja, hva er egentlig grensen for 'lokalt'. Vi har valgt å fokusere på og løfte frem det norske. Kan vi kalle kongekrabbe fra Troms for lokal? Logistikken fra Troms til Oslo er så bra, at jeg mener vi kan gjøre det. I motsetning til om vi skulle ha bestilt blekksprut fra Middelhavet. Da hadde den blitt transportert bare til oss, svarer Olsen.
I den grad de får det til går de også for økologiske råvarer, og på sikt ønsker Thon-kjeden å knytte seg til bønder som produserer råvarene de spesielt er på ukikk etter. På drikkevarefronten har flere norske mikrobryggerier fått plass i ølskapet, og i brennevinshylla står både akevitt og norsk gin.
Ved siden av mer tradisjonelle middagsretter som biff og fisk, vil konseptet «nevamat» bli å finne på menyen - småretter som gjerne kan spises med hendene og deles over bordet.
– Maten blir kalt «ujålete». Hva legger du i det?
– Rettene skal være rustikke på tallerkenen. Smak og utseende er veldig viktig, men det skal ikke være fisefint, svarer soussjef Jørn Schjefstad.
Nyhetsbrev fra Sagene Avis
Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!