Ber Bymiljøetaten rydde opp:
Beboerne ønsker å stenge gata for gjennomkjøring

Kristin Grue, Øyvind Gustav Rannestad, Agnete Syrtveit, Siri Vendelborg og Lars Kristian Flem er blant de berørte beboerne i Åsengata på Torshov. Foto: Cecilie Sunde Lien
– Hvorfor har Bymiljøetaten tilrettelagt for to effektive enveiskjørte snarveier gjennom 30-sone, boligstrøk og skolevei? spør beboerne i Åsengata.
Publisert: 03.03.2021 kl 08:50
Sist oppdatert: 03.03.2021 kl 12:09
TORSHOV: Beboerne i Åsengata har tidligere uttalt til Sagene Avis om farlige situasjoner i boligområdet. Nå forteller beboerne at situasjonen er forverret: Enveisregulerte Åsengata og Lammers' gate fungerer nå som snarveier, og er i enda større grad blitt gjennomkjøringsveier for biltrafikken enn tidligere.
I et brev sendt til Bymiljøetaten 1. mars 2021 opplyser beboer Agnete Syrtveit om økt trafikkmengde og påfølgende belastning med henhold til støy, forurensing og biler som kjører i høy hastighet.
– Tilretteleggingen av Lammers' gate, med enveiskjøring og fjerning av parkeringsplasser, har ført til bedre fremkommelighet og tilgjengelighet for bil, og gjort gaten mer attraktiv for gjennomkjøring. Økningen i trafikk et stort problem for oss som bor her, og vi ber Bymiljøetaten innstendig om å ta grep, skriver Syrtveit til Bymiljøetaten.
Beboerne har blant annet registrert økt biltrafikk i Lammers' gate, på både dagtid og kveldstid.
– Dette oppleves som en stor belastning, og har redusert både bokvalitet og nattesøvn, da mange av soverommene vender mot Lammers' gate.
Syrtveit har tidligere påpekt for Bymiljøetaten at det mangler en buffer mellom gaten og bygningskroppen, slik andre fasader i området har forhager, større fortau og dermed større avstand til trafikken. Dermed kommer gjennomkjøringstrafikken svært tett på:
Skolevei for barn
Beboerne har også bemerket seg at flere langt større kjøretøy benytter seg av gjennomkjøringen enn tidligere. Nå kjører stadig vekk både varetransportbiler og lastebiler gjennom Lammers' gate.
– Slike kjøretøy bør unngås i gater uten gangfelt og nødvendig klaring, sier Syrtveit.
Videre har beboerne observert at biltrafikken ofte kommer puljevis fra lyskrysset i Vogts gate.
– At biler foretrekker å kjøre i tett trafikk gjennom Lammers' gate, framfor Vogts gate, viser at hovedveinettet ikke fungerer. Dessverre går det ut over oss, sier Syrtveit.
Flere av elevene ved Nordpolen skole benytter Lammers' gate og Åsengata som skolevei. Beboer Øyvind Gustav Rannestad sier trafikkflyten ligger jevnt langt over 30 kilometer i timen og at få bilister tar hensyn til fartsgrensen.
– Opplevd sikkerhet er utilstrekkelig når lastebiler, varebiler, taxier og personbiler kommer dundrende i høy fart inn mot fotgjengerovergangene. Å krysse gata på hjørnet Lammers' gate/Åsengata er et sjansespill, sier Rannestad.
Rannestad oppfordrer også andre som sier seg enig i saken om å sende inn klage til Bymiljøetaten.
Skilt vil ikke fungere
Bebeorne mener Lammers' gate bør stenges for gjennomkjøring, og at dette vil løse mye av problematikken i Åsengata.
– På befaring høsten 2020 fortalte Bymiljøetaten at bilister ikke vil bry seg om et gjennomkjøring forbudt-skilt. Vi har vært i dialog med Bymiljøetaten og setter pris på den, men situasjonen har blitt betydelig verre og vil vedvare med mindre noe blir gjort, sier Syrtveit.
– Vi forstår ikke hvorfor vi må vente på at Bymiljøetaten finner problemet stort nok til å ville gjøre tiltak. Rapporten de fikk utarbeidet i forkant av avgjørelsen om å gjøre Lammers' gate enveiskjørt belyste problematikken for bomiljøet. Vi ser at trafikken øker og det er belastende for oss. Bymiljøetaten så det komme og vi syns de kan løse problemet, sier Syrtveit.
I et brev til Bymiljøetaten stiller Rannestad følgende spørsmål for utviklingen i saken:
- På hvilke konkrete måter er det kommunen følger med på utviklingen i Åsengata og Lammers' gate?
- Når planlegger kommunen å følge med på og sjekke utviklingen i Åsengata og Lammers' gate?
- Er det forsvarlig at Åsengata og Lammers' gate, som blant annet er skolevei for mange småfolk, er åpen for gjennomfartstrafikk for store lastebiler, taxier og varebiler, særlig når statistikken viser at bare 50% av bilistene faktisk stopper for fotgjengere?
- Hvorfor gjøres en liten tverrgate som Lammers' gate til snarvei og gjennomfartsåre?
- Bør ikke Lammers' gate stenges for gjennomkjøring?
- Er det greit at trafikkflyten ligger langt over fartsgrensen gjennom både Åsengata og Lammers' gate?
Nyhetsbrev:
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Sagene Avis. Det er gratis, og du melder deg på her!