Sagene Avis

Sagene Avis

Søker flere frivillige:

– Det beste med å være frivillig, er å føle at noen trenger meg

TRENGER FRIVILLIGE: Lene Stoltz Hervik, kultur- og miljøarbeider (nr. 4 fra venstre) håper flere vil komme innom seniorsenteret for en uformell prat om frivillighet. Her er hun sammen med en gruppe turvenner, som drikker kaffe i kaféen på seniorsenteret. Foto: Janina Lauritsen

– Jeg tror folk er redde for å ta på seg noe de ikke kan gjennomføre. Også kan de bli skremt. Men det er feil, det er mange som kan bli frivillig! sier Lill Elisabeth, frivillig resepsjonist hos Sagene seniorsenter.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 06.02.2020 kl 20:01

SAGENE SENIORSENTER: «Hei, hei!» sier Lill Elisabeth og smiler til alle som kommer innom resepsjonen på Sagene seniorsenter. Hun er det første mennesket du møter her på mandager, og her har hun sittet i ni år.

Lill Elisabeth har vært frivillig på en eller annen måte stort sett hele livet, men en dag ble hun veldig syk og måtte gå med krykker i flere år.

– Da begynte jeg å isolere meg fra alt og alle. Jeg tok ikke telefonen eller noe.

Men så, for 11 år siden, gikk hun inn døra i Sandakerveien 61 og så en lapp fra Sagene seniorsenter, som ønsket alle velkommen.

– Jeg gikk rett inn til Knut Erik Aas, som var daglig leder da. Og det reddet livet mitt.

Hun håper flere tør å ta skrittet hun selv tok. Det koster ikke noe, sier hun.

Tror folk er redde for å melde seg på

Lill Elisabeth er utadvendt, liker å snakke og er en stor omsorgsperson.

Hun er også en del av «snill pike-generasjonen», og gjør som regel det hun blir bedt om. Og frivillighet er jo som en jobb, det er ansvar, påpeker hun. Og kanskje nettopp derfor er det vanskelig å få flere eldre ut i frivilligheten.

– Jeg tror folk er redde for å ta på seg noe de ikke kan gjennomføre. Også kan de bli skremt. Men det er feil, det er mange som kan bli frivillig! sier hun og forklarer:

– Jeg som står så veldig på kan skremme litt, uten at det er meningen. Men det er opp til deg hvor mye du vil ta kontakt og snakke med folk. Jeg har jobbet i servicebransjen i alle år, da er det enklere for meg. Men du må ikke kunne noe spesielt for å være frivillig.

De frivillige på seniorsenteret jobber for eksempel med å dele ut mellom 70 og 100 middager hver dag. Og hvis man ønsker å levere et par av dem, så er det en fin måte å få trim på, mener hun.

– Og det er så mange måter å være frivillig på!

FRIVILLIG: Lill Elisabeth er frivillig resepsjonist på Sagene seniorsenter. Foto: Janina Lauritsen

Savner mer informasjon om frivillighet

Hun syns det aller beste med å være frivillig, er å føle at noen har bruk for henne.

– Jeg liker å hjelpe andre – det er lettere å hjelpe andre enn deg selv. Og jeg brenner for at hver enkelt skal få den hjelpen de har krav på. Og vi koster ikke samfunnet så mye, hvis vi greier å holde oss aktive.

Det er like viktig å jobbe som frivillig, som det er å være bruker av tjenestene, mener hun. Men dessverre er det vanskelig å få tak i mange nok frivillige.

– Jeg deler ut brosjyrer og skravler i vei om frivillighet til alle nye som kommer hit. Men tenk om bydelene kunne lagt brosjyrer hos legene, tannlegene og NAV, om hvorfor og hvordan du bør og kan bli frivillig? Det ville nok spart samfunnet mye.

– Det er veldig givende

Lene Stoltz Hervik, kultur- og miljøarbeider hos Sagene seniorsenter, sier senteret trenge flere frivillige. De har prøvd å rekruttere gjennom seniorsenterets blad, Sagbladet, men de har ikke opplevd en veldig stor pågang.

– Det har ikke vært kjempestor pågang. Vi ønsker at folk skal komme innom og ta en uformell prat med oss. Det kan være folk i alle aldre som ønsker noe å gjøre, har tid til å bidra og har lyst på litt ansvar.

Lene Stoltz Hervik sammen med bruker av seniorsenteret, Knut Knutsen. Foto: Janina Lauritsen

Seniorsenteret trenger spesielt frivillige til kafékveld mandag, onsdag og fredag. Det er fra klokken 17 til 19, pluss omtrent en time med opprydding.

De trenger også folk til å levere middagene. Senteret har både bil og frivillige som går til de nærmeste for å levere. Det arrangeres også en del moro, som kinokvelder med kafé.

– Det er mye som skjer her og det er et veldig fint miljø, du blir kjent med flere frivillige, beboere og ansatte. Du får også gratis mat de dagene du jobber. Vi har også turer og fester for de frivillige. Vi prøver å ta vare på de vi har!

Seniorsenteret har 70 frivillige i løpet av året, og noen er her flere ganger i uka. Men man kan ikke komme og gå som man vil, arbeidstid og arbeidsoppgaver må avtales på forhånd.

– Vi stoler på de frivillige akkurat som de ansatte. De er ansiktene utad når folk kommer til oss, sier Hervik og legger til:

– Man kan være med og gi litt av tida si til noen som trenger det. Dette er veldig givende, hvis du trenger å komme deg inn i et miljø.

Ønsker du å bli frivillig? Stikk innom Sagene seniorsenter i Treschows gate 2A for en uformell prat. Resepsjonens åpningstider er klokken 09-15, du kan også ringe telefonnummer 22 22 80 07.

Lyst til å bli frivillig? Da kan du blant annet jobbe i kafeteriaen på seniorsenteret. Foto: Janina Lauritsen

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...