Sagene Avis

Sagene Avis

Drosjedebatt:

– Det nye forslaget vil forverre problemet dramatisk

Foto: Jan-Tore Egge / Wikimedia Commons

DEBATT: «De dyreste og dårligste drosjene er Høyres ektefødte barn. Konkurranse og markedspriser ble vedtatt for 20 år siden i den uttalte hensikt å få prisene ned og kvaliteten opp. Det motsatte skjedde, som alle andre steder der drosjemarkeder liberaliseres.»

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 02.04.2019 kl 14:55

Høyres Nils Aage Jegstad forsøker å begrunne forslaget om ny drosjelovgivning. Han skriver: «Særlig i byene opplever en del kunder at kvaliteten ikke er god nok, og at tilbudet ikke er tilpasset etterspørselen. Drosjeaktørene har lange ventetider og mye tomkjøring.»

Det er en korrekt beskrivelse, og årsaken er Høyres politikk. Det nye forslaget vil forverre problemet dramatisk.

Det er for mange løyver og for mange små sentraler som bare opererer på gatemarkedet. Dette forsøker noen å kompensere med høyere priser, lengre arbeidstid og noen med lureri.

De dyreste og dårligste drosjene er derfor Høyres ektefødte barn. Konkurranse og markedspriser ble vedtatt for 20 år siden i den uttalte hensikt å få prisene ned og kvaliteten opp. Det motsatte skjedde, som alle andre steder der drosjemarkeder liberaliseres.

Da politikken ble evaluert i 2011, uttalte Menon Economics at politikken var «mislykket sett fra forbrukernes ståsted.» Høyre lærte ingenting.

Atle Hagtun, Redaktør i Norges Taxiforbund Foto: Norges Taxiforbund

I Politidirektoratets høringsuttalelse advares det mot regjeringens forslag. Oslo Politidistrikt slår fast at det er «en betydelig overkapasitet av drosjer i Oslo.» Det er for liten kapasitet på holdeplasser (mange er fjernet) og det «er stor sirkulasjon av tomme drosjer i indre sentrum og hard kamp om kundene.» «Flere sjåfører tilbringer lenger tid i bilen enn tidligere for å oppnå ønsket inntjening.» Ordet anarki brukes i uttalelsen, og politiet ber om mer styring.

Da mener altså Jegstad og regjeringen at tiden er inne for «økt konkurranse.» Det er jo bare 14 sentraler fra Oslo og Akershus som i dag sirkulerer i Oslo sentrum.

Forslaget til frislipp, ikke bare av sentraler, men av alle enkeltpersoner som ønsker seg et drosjeløyve, og kan kjøre taxi uten taklampe og tydelig merking (noe politiet også advarer sterkt mot), vil gjøre markedet totalt uoversiktlig, trafikkaoset enda større, kontrollen vanskeligere og lønnsnivået enda dårligere.

Når Jegstad påstår at frislipp skal gi «mer effektiv markedstilpassing av tilbud og etterspørsel», er det stikk i strid med all erfaring og forskningsbasert kunnskap om drosjemarkeder.

Av 80 høringsuttalelser er det rundt 70 som er sterkt kritiske til departementets forslag. Fylkeskommunene, funksjonshemmedes organisasjoner, LO, næringen, statlige kontrolletater, Regelrådet, osv.

Jegstads og samferdselsministerens avisinnlegg om saken tyder på at alt dette vil bli neglisjert. Det reiser spørsmål om tillit til hele høringsinstansen og til politiske prosesser. Det er alvor når Regelrådet, som er nøytral i selve saken, påpeker at forslaget er mangelfullt utredet.

Regjeringen driver et spill med tilbudet til kundene og med drosjesjåførers inntektsgrunnlag. Årsaken framkommer i regjeringens egen plattform, der det heter at den vil ha «økt bruk av delingsøkonomi i persontransporten.» Den går altså direkte ærend for en utenlandsk aktør i skatteparadis, som er straffet for piratvirksomhet i hele Norden, som dumper priser basert på underskudd og på underbetaling av sjåførene.

Der høyrevelger Elin Ørjasæter advarer mot løsarbeidersamfunnet og sosial dumping, vil regjeringen ønske det velkommen. Det er realiteten i dette destruktive forslaget.

Atle Hagtun
Redaktør i Norges Taxiforbund

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...