Sagene Avis

Sagene Avis

Tredje verste bydel:

Setter i gang opprydding etter lovbrudd-avsløring

Sagene hjemmebaserte tjenester holder frem til 4. desember til i Sandakerveien 33c. Så flytter de til Vitaminveien 4 på Storo. Foto: Karl Andreas Kjelstrup (arkivfoto)

I løpet av de tre siste årene har det i Bydel Sagene vært 11.377 brudd på arbeidsmiljøloven. - Turnusen er utarbeidet uten brudd på AML, men Fagforbundet anser dette for å være en minimumsbemanning, sier hovedtillitsvalgt i bydelen.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 20.11.2019 kl 21:11

BYDEL SAGENE: Oslos 15 bydeler opplyser til NRK at de har brutt arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven 135.596 ganger.

Tallene gjelder for perioden 2016 til september i år, og kom etter at NRK ba om innsyn hos bydelene.

I midten av oktober ble det avdekket 113.122 brudd i kommunens etater. Med de nye tallene fra bydelene, er antallet brudd i Oslo kommune nå oppe i 248.718.

I Bydel Sagene alene har det vært 11.377 slike brudd på arbeidsmiljøloven (AML) i denne perioden. Bare bydelene Gamle Oslo og Ullern har flere, med henholdsvis 18.133 og 15.468 brudd.

Hovedsakelig brudd i turnustjenester

Avdelingsdirektør Helse og mestring i Bydel Sagene, Inger-Lise Myklebust, opplyser til Sagene Avis at de registrerte bruddene i hovedsak kommer fra tjenestene med turnusarbeid, som er enhet for tilrettelagte tjenester, enhet for psykisk helse og rus og hjemmebaserte tjenester.

De ulike typene brudd er fordelt på arbeidstid samlet tid per dag, uke, per fire uker og per år. Det brudd på antall søndager de ansatte må jobbe på rad, arbeidsfri før vakt og ukentlig arbeidstid.

De tre tjenestestedene har hatt, som nevnt, 11.377 brudd på arbeidsmiljøloven fra 2016 til og med september 2019.

Enhet for tilrettelagte tjenester har i denne perioden totalt 907 brudd, enhet psykisk helse og rus har totalt 1999 brudd og hjemmebaserte tjenester har 8471.

Disse fordeler seg slik per år:

Enhet for tilrettelagte tjenester:

  • 2016: 138
  • 2017: 248
  • 2018: 396
  • 2019: 125

Enhet psykisk helse og rus:

  • 2016: 777
  • 2017: 723
  • 2018: 723
  • 2019: 377

Hjemmebaserte tjenester:

  • 2016: 918
  • 2017: 2019
  • 2018: 3047
  • 2019: 2487

- I utgangspunktet er det ikke noen rangering, brudd er brudd. Likevel har våre undersøkelser vist at en del av bruddene skyldes manglende manuell registrering av turnusprotokoller og individuelle avtaler med ansatte i turnussystemet GAT, sier Myklebust til lokalavisa.

Tydeliggjorde for dårlige rutiner

Bydelsadministrasjonen ble klar over omfanget da de gjorde undersøkelser etter NRKs innsynsbegjæring.

- Dette har tydeliggjort at vi ikke har hatt gode nok rutiner i å løpende følge opp antall og omfang av alle typer brudd.

- Hvilke tiltak er igangsatt for å kartlegge eller hindre bruddene? Og hvilke konsekvenser får slike brudd for tjenestestedet og/eller bydelen som arbeidsgiver?

- Det er igangsatt et oppryddingsarbeid i samtlige turnustjenester for å legge inn avtaler og protokoller. Videre vil rutiner innskjerpes og det er innført flere kontrollmekanismer for å følge opp. Bydelen er selvfølgelig ikke fornøyd med det som er fremkommet og vil følge opp at det fremover inntreffer færrest mulig brudd i våre tjenester.

- For liten grunnbemanning

Myklebust forteller at bydelen har et godt samarbeid med de tillitsvalgte i bydelen. Det er også bestemt at antallet brudd syklisk skal rapporteres til arbeidsmiljøutvalget.

Hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Bydel Sagene, Finn Jakobsen, har deltatt på flere møter som har tatt for seg problemstillingene som har ført til disse bruddene.

- I utgangspunktet mener Fagforbundet at det er for liten grunnbemanning som utløser det store behovet for ekstra innleie. Turnusen er utarbeidet uten brudd på AML, men fagforbundet anser dette for å være en minimumsbemanning og dermed svært sårbare for blant annet sykefravær, og bydelen har hatt stort sykefravær over tid, sier han til Sagene Avis.

Sagene Avis har fått innsyn i sykefraværet fra 2015 og til og med september 2019. Disse tallene viser at det har vært høyt sykefravær i tjenestene med turnusarbeid.

I hjemmebaserte tjenester var sykefraværet i 2015 på 12,5 prosent og 13,77 prosent i 2019. Enhet for tilrettelagte tjenester hadde sykefravær på 8,9 prosent i 2015, og 9,25 prosent i 2019. Tallene fra enhet for psykisk helse og rus viser sykefravær på 6,2 og 9,75 prosent.

Her er en samlet oversikt over sykefravær og antall brudd, per år:

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...