ANNONSE

Dette skal gjøre det enklere å bli frivillig

NYBY: Denne appen skal gjøre det enklere å koble frivillige til brukerne av frivillige tjenester. Petter Lotherington er fersk frivillig og forteller om sine erfaringer med appen. Foto: Janina Lauritsen

En app kobler de frivillige og brukerne av tjenester sammen.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

ANNONSE

BYDEL SAGENE: Bydel Sagene ønsker at det skal bli enklere å være frivillig og har derfor tatt i bruk en app for å koble frivillige og dem som har behov for tjenester og hjelp sammen.

Nyby er en app hvor de frivillige får opp en liste over oppdrag, og de kan selv velge om de har tid og lyst til å engasjere seg. Dette skal gi større fleksibilitet og mulighet til å bidra, også for dem som ikke kan binde seg til et fast tidspunkt hver uke.

Sagene hjemmebaserte tjenester bruker Nyby for å få hjelp til praktisk bistand for brukerne. Hjemmetjenesten legger inn behov på vegne av brukerne i Nyby-appen, og kvalifiserte frivillige som er koblet opp mot Sagene Frivilligsentral og Sagene Seniorsenter tar oppdragene.

– Appen er lavterskel

Petter Lotherington ble frivillig for en måned siden og bruker Nyby-appen.

– Appen er lavterskel, det er en enkel måte å få oppgaver som å skifte en lyspære eller ta en kaffekopp på. Det er bra at det kan legges ut sånne ting, og det er fint å få det på mobilen.

Han forteller at det ikke er lyst ut så mange oppdrag via appen ennå, men han regner med det vil komme flere etter hvert. Foreløpig har han tatt tre oppdrag. Blant annet vasket han et stuegulv før jul.

– Jeg liker å bli kjent med mennesker, og dette gir jo mulighet til det. Alle jeg har møtt har vært hyggelige og de har mye koselig å fortelle. Det er jo også muligheter for å treffes flere ganger.

NYBY: Appen er lavterskel, forteller Lotherington. Foto: Janina Lauritsen

Enkelt og uforpliktende

– Vi har gode erfaringer med appen. Det som møtte oss først, var muligheten for å få inn nye frivillige via appen da den er enkel og uforpliktende. De frivillige får opp en liste over aktuelle oppdrag, som for eksempel å gå en tur, ta en kaffe eller spille kort - og så kan frivillig og bruker avtale når og hvor de skal møtes, sier daglig leder hos Sagene Seniorsenter, Robert Rinden.

Seniorsenteret har vært koordinerende nå i startfasen, da de ønsker å få det mer opp på beina. De legger inn en god innsats for å lage gode koblinger mellom frivillighet og brukerne.

– Vi har en frivillig som har vært det i underkant av to uker, som nå er på sitt tredje oppdrag allerede. Dette syns jeg er helt fantastisk, og det forteller også hvor lett det er for en som er i full jobb å bidra på sine premisser når han/hun har tid til det.

Det som blir viktig fremover er å rekruttere flere frivillige slik at de får en enda større base i appen, og få flere brukere til å komme med aktivitetsønsker, forteller han videre.

– Er det noen som kunne tenke seg å bidra som frivillig når det passer, så ikke nøl med å ta kontakt med Sagene Seniorsenter - eller bare registrer deg i appen og finn oss på oversikten, sier Rinden.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!