Sagene Avis

Sagene Avis

Dette skal gjøre det enklere å bli frivillig

NYBY: Denne appen skal gjøre det enklere å koble frivillige til brukerne av frivillige tjenester. Petter Lotherington er fersk frivillig og forteller om sine erfaringer med appen. Foto: Janina Lauritsen

En app kobler de frivillige og brukerne av tjenester sammen.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

BYDEL SAGENE: Bydel Sagene ønsker at det skal bli enklere å være frivillig og har derfor tatt i bruk en app for å koble frivillige og dem som har behov for tjenester og hjelp sammen.

Nyby er en app hvor de frivillige får opp en liste over oppdrag, og de kan selv velge om de har tid og lyst til å engasjere seg. Dette skal gi større fleksibilitet og mulighet til å bidra, også for dem som ikke kan binde seg til et fast tidspunkt hver uke.

Sagene hjemmebaserte tjenester bruker Nyby for å få hjelp til praktisk bistand for brukerne. Hjemmetjenesten legger inn behov på vegne av brukerne i Nyby-appen, og kvalifiserte frivillige som er koblet opp mot Sagene Frivilligsentral og Sagene Seniorsenter tar oppdragene.

– Appen er lavterskel

Petter Lotherington ble frivillig for en måned siden og bruker Nyby-appen.

– Appen er lavterskel, det er en enkel måte å få oppgaver som å skifte en lyspære eller ta en kaffekopp på. Det er bra at det kan legges ut sånne ting, og det er fint å få det på mobilen.

Han forteller at det ikke er lyst ut så mange oppdrag via appen ennå, men han regner med det vil komme flere etter hvert. Foreløpig har han tatt tre oppdrag. Blant annet vasket han et stuegulv før jul.

– Jeg liker å bli kjent med mennesker, og dette gir jo mulighet til det. Alle jeg har møtt har vært hyggelige og de har mye koselig å fortelle. Det er jo også muligheter for å treffes flere ganger.

NYBY: Appen er lavterskel, forteller Lotherington. Foto: Janina Lauritsen

Enkelt og uforpliktende

– Vi har gode erfaringer med appen. Det som møtte oss først, var muligheten for å få inn nye frivillige via appen da den er enkel og uforpliktende. De frivillige får opp en liste over aktuelle oppdrag, som for eksempel å gå en tur, ta en kaffe eller spille kort - og så kan frivillig og bruker avtale når og hvor de skal møtes, sier daglig leder hos Sagene Seniorsenter, Robert Rinden.

Seniorsenteret har vært koordinerende nå i startfasen, da de ønsker å få det mer opp på beina. De legger inn en god innsats for å lage gode koblinger mellom frivillighet og brukerne.

– Vi har en frivillig som har vært det i underkant av to uker, som nå er på sitt tredje oppdrag allerede. Dette syns jeg er helt fantastisk, og det forteller også hvor lett det er for en som er i full jobb å bidra på sine premisser når han/hun har tid til det.

Det som blir viktig fremover er å rekruttere flere frivillige slik at de får en enda større base i appen, og få flere brukere til å komme med aktivitetsønsker, forteller han videre.

– Er det noen som kunne tenke seg å bidra som frivillig når det passer, så ikke nøl med å ta kontakt med Sagene Seniorsenter - eller bare registrer deg i appen og finn oss på oversikten, sier Rinden.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...