Sagene Avis

Sagene Avis

Fortviler over situasjonen her, men blir ikke hørt

HISTORISK OMRÅDE: Beboerne i Løkkebakken Vel har kommet med flere forslag for å få mindre trafikk og parkering, og sikre en tryggere skolevei for barna. Foto: Inger Marie Munch/Oslo museum

Beboerne i Løkkebakken Vel har kontaktet både Bymiljøetaten og Byantikvaren for å få løst problemene de opplever med trafikken gjennom Sagveien og Maridalsveien. Byantikvaren anser det som positivt med blant annet en opprydding av parkeringssituasjonen, men de er redde for å svekke opplevelsen av det historiske miljøet.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

SAGENE: Sagene Avis har flere ganger tidligere skrevet om Løkkebakken Vel, som fortviler over situasjonen i Sagveien og Maridalsveien nedenfor ring 2.

– Hele strekningen fra Ring 2 til Beierbrua er skolevei for barna i området. Det er en av de glemte veiene i byen til tross for at den ligger i et historisk område med hundrevis av turister på byvanding hver uke. Siden 1985 har vi som bor på denne siden av elven prøvd å få lagt inn fartshumper og fortau. Sykkelfelt får vi nok heller ikke, har trafikkansvarlig i Løkkebakken Vel, Einar Spurkeland, tidligere fortalt lokalavisa.

Løkkebakken Vel har kontaktet Bymiljøetaten flere ganger, men har fått et «surmaga svar» tilbake.

– Vi foreslo enkle virkemidler. Først hadde vi en god dialog med bydelen, de var positive. Vi sendte så et brev til Bymiljøetaten og fikk et negativt svar tilbake. Det virker som om de bare fant negative ting, de kom ikke med noe positivt, sa de tidligere.

Nå kan det se ut som at de må leve med utfordringene, i hvert fall en stund til.

Se gamle bilder fra dette historiske området lenger ned i saken!

Spurte Byantikvaren om områdefredning

Beboerne tok kontakt med Byantikvaren med spørsmål om områdefredning for torvet mellom Hønse-Lovisas hus og Arbeidermuseet.

«Kulturmiljøet rundt Akerselva på Sagene har meget høy verdi som det mest helhetlige industrimiljøet langs elveløpet. Dette er vuggen til den industrielle revolusjon i Norge og representerer et viktig kapitel i nasjonens historie. Byantikvaren har prioritert området i sin fredningsstrategi med målsetting om en kulturmiljøfredning for å sikre sammenhengen i miljøet som inkluderer produksjonsanlegg, administrasjon, boliger, skole, bad og annen teknisk og sosial infrastruktur. Området består av en rekke bygninger med svært høy verdi som i seg selv må sikres et solid vern. Videre er det vesentlig å videreføre anleggenes forhold til elva», svarte antikvarene Berit Johanne Henjum og Gry Eliesen hos Byantikvaren.

Det som i dag oppleves som et torg vest for Beierbrua, har historisk sett vært veiareal og atkomst til fabrikkene, med fortau langs gjerdet mot veveribygningen til Graah spinneri (revet i 1979-1980), opplyste de videre.

Vil svekke opplevelsen av det historiske industrimiljøet

En eventuell oppgradering av veiareal, fortau og plasser må ta derfor ta utgangspunkt i områdets høye kulturminneverdi som industri- og arbeidermiljø, og videreføre stedets historiske kvaliteter.

«En opparbeiding med beplantning og trær mellom Graahs spinneri og Hjula veveri vil svekke opplevelsen av det historiske industrimiljøet, da plassen historisk sett har vært benyttet for transport og atkomst til fabrikkene. Byantikvaren anser det imidlertid som positivt med en opprydding av parkeringssituasjonen, oppgradering av gategrunn og etablering av benker. Ved oppgradering bør blant annet områdets opprinnelige/eldre brosteinsdekker settes i stand.»

Byantikvaren påpeker at det er Bymiljøetaten som er rette instans for praktiske spørsmål knyttet til parkeringsplasser, opparbeidelse av fortau og oppgradering av gatestandard, da det er Bymiljøetaten som forvalter og skjøtter byens gater, byrom og parker.

Ingen planer for dette området

Sagene Avis tok kontakt med Byantikvaren for å høre om de har noen konkrete planer for dette området.

– Det foreligger ikke konkrete planer for dette området fra Byantikvarens side, utover at kulturmiljøet rundt Akerselva på Sagene er prioritert i Byantikvarens fredningsstrategi, sier antikvar Berit Johanne Henjum.

– Byantikvaren har i svar på henvendelse fra Løkkebakken vel gjort rede for etatens vurdering av områdets kulturminneverdier, og har for øvrig vist til Bymiljøetaten som rette instans for spørsmål knyttet til parkeringsplasser med mer, legger hun til.

– Kan ikke ha gater som utgjør en fare

Helge Stoltenberg (Ap), leder av Sagene bydelsutvalg, har tidligere fortalt at det er skuffende at det etter snart 30 år ikke har skjedd noe i denne saken.

– Vi kan ikke ha det slik at vi har gater som er så usikre for barn og andre at de utgjør en fare. Jeg er glad for at beboere i området opplever en god dialog med Bydel Sagene, men det er ikke bra at Bymiljøetaten ikke tar beboerne på alvor, sa han.

Kristoffer Gustavsen (H) i Oslo bystyre har bedt byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), om å finne en løsning.

– Høyre ber byråd for miljø og samferdsel om å finne løsninger, og hun bør ha tett dialog med Løkkebakken Vel. Byrådens ansvar er å se på forslagene og finne ut hva som er best egnet for beboerne. Høyre støtter å gjøre noe i denne gaten, det er viktig for oss å støtte innbyggernes behov.

Her kan du se gamle bilder fra området rundt Arbeidermuseet, Sagveien og Maridalsveien:

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...