Bildegalleri

Vis alle bildegallerier

Historiske bilder: Trikken på Torshov

Bilder fra Digitaltmuseum.no, eid og lisensiert av Oslo Museum og Oslo Byarkiv.

Relatert nyhet: Se bildene: Trikken over Torshov

Publisert: 06.03.2019 kl 21:16

  • Trikk type U nr. 46, kjørt gjennom endeveggen i vognhallen på Torshov i 1915. Vognvasker skulle kjøre fram vogna, men fikk ikke stoppet i tide pga. glatte skinner (vann etter vasking). Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Trikk type U nr. 46, kjørt gjennom endeveggen i vognhallen på Torshov i 1915. Vognvasker skulle kjøre fram vogna, men fikk ikke stoppet i tide pga. glatte skinner (vann etter vasking). Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 158 type Gullfisk B2 på linje 4 (Stortorvet-Kjelsås). Vogna kjørte løpsk fra Torshov, sporet av og kjørte inn i veggen i svingen inn i Sannergata 15. mai 1937. En peson drept. Førerfeil. Foto: Anders Beer Wilse / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 158 type Gullfisk B2 på linje 4 (Stortorvet-Kjelsås). Vogna kjørte løpsk fra Torshov, sporet av og kjørte inn i veggen i svingen inn i Sannergata 15. mai 1937. En peson drept. Førerfeil. Foto: Anders Beer Wilse / Oslo Byarkiv

  • Trikkeulykke ved Toftes gate 25 1937: Ulykken skjedde rett etter midnatt mellom 15. og 16. mai 1937 da den helt nye trikken nr. 158 kom ut av kontroll på vei ned fra Torshov og sporet av i svingen inn i Sannergata. To personer ble drept. Foto: Ukjent / Oslo Museum

    Trikkeulykke ved Toftes gate 25 1937: Ulykken skjedde rett etter midnatt mellom 15. og 16. mai 1937 da den helt nye trikken nr. 158 kom ut av kontroll på vei ned fra Torshov og sporet av i svingen inn i Sannergata. To personer ble drept. Foto: Ukjent / Oslo Museum

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 158 type Gullfisk B2 på tidligere linje 4 (Stortorvet-Kjelsås), reparert. (Vogna kjørte løpsk fra Torshov, sporet av og kjørte inn i veggen i svingen inn i Sannergata 15. mai 1937. En peson drept, førerfeil.) Her utenfor Avløs vognhall i 1981 (ca.). Foto: Lyng, Per / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 158 type Gullfisk B2 på tidligere linje 4 (Stortorvet-Kjelsås), reparert. (Vogna kjørte løpsk fra Torshov, sporet av og kjørte inn i veggen i svingen inn i Sannergata 15. mai 1937. En peson drept, førerfeil.) Her utenfor Avløs vognhall i 1981 (ca.). Foto: Lyng, Per / Oslo Byarkiv

  • Linje 11 til Kjelsås (vogn 204) i Vogts gate. Branntomt eller rivningstomt bak trikken, på hjørnet av Christian Michelsens gate / Marcus Thranes gate. Fotografert ca. 1980. Foto: Thoresen, Rolf / Oslo Byarkiv

    Linje 11 til Kjelsås (vogn 204) i Vogts gate. Branntomt eller rivningstomt bak trikken, på hjørnet av Christian Michelsens gate / Marcus Thranes gate. Fotografert ca. 1980. Foto: Thoresen, Rolf / Oslo Byarkiv

  • Trikk, tilhengervogn 221 på linje 7, Torshov - Homansby(en). Alkoholreklame (innen forbudstiden!). Utrangert 1925.  Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Trikk, tilhengervogn 221 på linje 7, Torshov - Homansby(en). Alkoholreklame (innen forbudstiden!). Utrangert 1925. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk tilhenger 579 type ST55 (TBO) ned Vogts gate. Fotografert ca. 1992. Foto: Thoresen, Rolf / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk tilhenger 579 type ST55 (TBO) ned Vogts gate. Fotografert ca. 1992. Foto: Thoresen, Rolf / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 87 type SS rangerer to understell til verkstedet i Torshov vognhall i Torshovgata. Fotografert i 1975.
 Foto: Andersen, Bjørn / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 87 type SS rangerer to understell til verkstedet i Torshov vognhall i Torshovgata. Fotografert i 1975.
    Foto: Andersen, Bjørn / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 87 type SS rangerer to understell inn til verkstedet i Torshov vognhall i Torshovgata. Kvartalsbebyggelse i Per Kvibergs gate. Fotografert: 1975. Foto: Andersen, Bjørn / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 87 type SS rangerer to understell inn til verkstedet i Torshov vognhall i Torshovgata. Kvartalsbebyggelse i Per Kvibergs gate. Fotografert: 1975. Foto: Andersen, Bjørn / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 87 type SS rangerer to understell til verkstedet i Torshov vognhall i Torshovgata. Fotografert i 1975. Foto: Andersen, Bjørn / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 87 type SS rangerer to understell til verkstedet i Torshov vognhall i Torshovgata. Fotografert i 1975. Foto: Andersen, Bjørn / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 97 type SS på linje 0, Sagene Ring, kiosk type Tyrihans. Krysset Bentsebrugata - Vogts gate (Torshovkrysset). Fotografert ca. 1937. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 97 type SS på linje 0, Sagene Ring, kiosk type Tyrihans. Krysset Bentsebrugata - Vogts gate (Torshovkrysset). Fotografert ca. 1937. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk tilhenger 512 type SS (fra 1915) i Vogts gate ved krysset mot Bentsebrugata. (ca. 1966). Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk tilhenger 512 type SS (fra 1915) i Vogts gate ved krysset mot Bentsebrugata. (ca. 1966). Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 47 type SS kort fra 1912 utenfor Torshov vognhall. Fotografert ca. 1948. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 47 type SS kort fra 1912 utenfor Torshov vognhall. Fotografert ca. 1948. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 109 type SL79, turkjøring over Bentsebrua mot Sagene. Fotografert ca. 1982. Foto: Lyng, Per / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 109 type SL79, turkjøring over Bentsebrua mot Sagene. Fotografert ca. 1982. Foto: Lyng, Per / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 264 type M-25 (SM91, tidligere Gøteborg-vogn) linje 15. Vogna var ikke bygd om til høyrekjøring og kunne kun brukes som tilhenger i Oslo idet den var koblet slik at den gikk bakover. Her på vei over Bentsbrua 4. februar 1998. Foto: Nilsson, Roar G. / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 264 type M-25 (SM91, tidligere Gøteborg-vogn) linje 15. Vogna var ikke bygd om til høyrekjøring og kunne kun brukes som tilhenger i Oslo idet den var koblet slik at den gikk bakover. Her på vei over Bentsbrua 4. februar 1998. Foto: Nilsson, Roar G. / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 226 type Høka MBO utenfor Torshov vognhall (og verksted). Foto: Haatveit, Thor Kaarsberg / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 226 type Høka MBO utenfor Torshov vognhall (og verksted). Foto: Haatveit, Thor Kaarsberg / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn type Høka MBO på verkstedet i Torshov vognhall. Fotografert 1960. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn type Høka MBO på verkstedet i Torshov vognhall. Fotografert 1960. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 123 type HaWa linje 1 ved Torshov, i Vogts gate. Har kommet fra Sinsen via Trondheimsveien og snudd på Nybrua og kjører tilbake til Sinsen via Storo mens sentrum er stengt grunnet 1. mai- toget i 1967. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 123 type HaWa linje 1 ved Torshov, i Vogts gate. Har kommet fra Sinsen via Trondheimsveien og snudd på Nybrua og kjører tilbake til Sinsen via Storo mens sentrum er stengt grunnet 1. mai- toget i 1967. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 140 type HaWa linje 10, Korsvoll (Bjølsen)-Skillebekk, på Bentsebrua. Fotografert 1935. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 140 type HaWa linje 10, Korsvoll (Bjølsen)-Skillebekk, på Bentsebrua. Fotografert 1935. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 146 type HaWa linje 7 til Sinsen. På dager som 1. og 17. mai trafikkerte trikkene Sinsen - Nybrua - Storo - Sisen eller Kjelsås/Disen - Nybrua - Sinsen - Storo - Disen/Kjelsås mens sentrum var stengt. Fotografert i Vogts gate 1. mai 1967. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 146 type HaWa linje 7 til Sinsen. På dager som 1. og 17. mai trafikkerte trikkene Sinsen - Nybrua - Storo - Sisen eller Kjelsås/Disen - Nybrua - Sinsen - Storo - Disen/Kjelsås mens sentrum var stengt. Fotografert i Vogts gate 1. mai 1967. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk tilhenger type HaWa nr. 606, typebilde, reklamefoto ved Torshov vognhall. Ukjent årstall. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk tilhenger type HaWa nr. 606, typebilde, reklamefoto ved Torshov vognhall. Ukjent årstall. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk tilhenger type HaWa nr. 606. Vogna ble utrangert i oktober 1967, men først hogd opp i 1969. Cognac-reklame. Fotografert 1968. Foto: Berntsen, Ulf / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk tilhenger type HaWa nr. 606. Vogna ble utrangert i oktober 1967, men først hogd opp i 1969. Cognac-reklame. Fotografert 1968. Foto: Berntsen, Ulf / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk tilhenger type HaWa nr. 620 i Vogts gate. Fotografert 01.05.1967. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk tilhenger type HaWa nr. 620 i Vogts gate. Fotografert 01.05.1967. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier, Trikk tilhenger 622 type HaWa, leveransefoto i KSS (Grønntrikkens) fargesetning. Ved Torshov vognhall.Fotografert ca 1923. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier, Trikk tilhenger 622 type HaWa, leveransefoto i KSS (Grønntrikkens) fargesetning. Ved Torshov vognhall.Fotografert ca 1923. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogner 189 og 199 type Gullfisk B1 ved Torshovgata foran Torshov vognhall hvor vognene ble bygd om til enmannsbetjening. (42 resterende gullfiskvogner ble ombygget mellom 1970-1974, da endte også togkjøringen.) Fotografering 1974. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogner 189 og 199 type Gullfisk B1 ved Torshovgata foran Torshov vognhall hvor vognene ble bygd om til enmannsbetjening. (42 resterende gullfiskvogner ble ombygget mellom 1970-1974, da endte også togkjøringen.) Fotografering 1974. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 189 og 199 type Gullfisk B1 foran Torshov vognhall hvor vognene ble bygd om til enmannsbetjening. (42 resterende gullfiskvogner ble ombygget mellom 1970-1974, da endte også togkjøringen.) Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Oslo Sporveier. Trikk motorvogn 189 og 199 type Gullfisk B1 foran Torshov vognhall hvor vognene ble bygd om til enmannsbetjening. (42 resterende gullfiskvogner ble ombygget mellom 1970-1974, da endte også togkjøringen.) Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Grønntrikk. Trikk motorvogn 29 på linje 11, Sandaker-Munkedamsveien (1924-1927). Vognfører og konduktør poserer for fotografen. Avholdskafé i bakgrunnen. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Grønntrikk. Trikk motorvogn 29 på linje 11, Sandaker-Munkedamsveien (1924-1927). Vognfører og konduktør poserer for fotografen. Avholdskafé i bakgrunnen. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

  • Grünerløkka-trikk med snøplog i Torshovgata 46. Avbildet i mars 1901. Foto: Skøien, Marthinius / Oslo Museum

    Grünerløkka-trikk med snøplog i Torshovgata 46. Avbildet i mars 1901. Foto: Skøien, Marthinius / Oslo Museum

  • Vi må også ha med denne grønntrikken ved Sagene kirke. Trikk motorvogn 221 og åpen tilhenger på linje 7, Thorshaug (Torshov)-Homansby (1910-1913). Bebyggelse i Grimstadgata og Dannevigsveien i bakgrunnen. Fotografert ca. 1912. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

    Vi må også ha med denne grønntrikken ved Sagene kirke. Trikk motorvogn 221 og åpen tilhenger på linje 7, Thorshaug (Torshov)-Homansby (1910-1913). Bebyggelse i Grimstadgata og Dannevigsveien i bakgrunnen. Fotografert ca. 1912. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...