Sagene Avis
Seksjonsheader

Mer grønt og færre p-plasser:

«Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg haka!»

Sagene Høyre Foto: Janina Lauritsen (arkivfoto)

DEBATT: «Den dagen vi som folkevalgte bare blir opptatt av bileieren, bare opptatt av syklisten, eller bare opptatt av den gruppa som lever hele livet innenfor ring 3, ja da svikter vi folkevalgtoppdraget vårt.»

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 26.02.2021 kl 20:03

Grønn omstilling krever både evne til å lytte og til å handle målrettet og praktisk. Sagene Høyre brenner for at alternativene til privatbilen blir best mulig, ikke for at de som bruker bil skal ha det kjipest mulig. Politikken må ta utgangspunkt i at vi er fotgjengere, syklister, kollektivister og bilister i vårt mobilitetssamfunn.

Vi skal kutte utslipp både globalt, nasjonal og lokalt. I flere tiår har Oslo derfor gradvis forandret seg til en grønnere og mer klimavennlig by. Oslopakkene har lang tradisjon, og har vært avgjørende for at vi har fått et kollektivtilbud i verdensklasse, redusert luftforurensning, og fått flyttet biltrafikk vekk fra bo- og sentrumsområder. Denne gradvise endringen mener Sagene Høyre at vi skal fortsette med. Men i omstillingen må vi ta folk på alvor og lytte til de hverdagslige utfordringene ulike mennesker med ulike behov har i bydelen vår og inkludere dem i omstillingen.

Nylig behandlet bydelsutvalget et høringsforslag fra byrådet knyttet til parkeringsnorm for Oslo knyttet til nybygg. Forslaget legger opp til en drastisk reduksjon av pålagte krav om parkeringsdekning for biler i nye bygg. Kombinert med stor reduksjon av gateparkeringsplasser i flere deler av bydelen, vil normen få store konsekvenser for om det blir mulig å disponere eller eie bil overhodet. Den går så langt at det til og med vil være vanskelig for service-personell som hjemmehjelp eller rørleggere å få parkert utenfor bygget.

Bydelsdirektøren skriver følgende i forslag til høringsuttalelse blant annet dette:

Bydelen mener at det er viktig at nye bygg blir utformet på en måte som gir fleksibilitet til å tilpasses


endret bruk og ulike behov, for eksempel knyttet til nye transportvaner og –teknologier, og behov i ulike livsfaser. Det bør også være et mål at nye leiligheter får livsløpsstandard. Dette taler for at det bygges kjeller som kan brukes til forskjellige formål, for eksempel til parkering for kjøretøy for eldre eller som lagerplass for yngre beboere.

En minimumsnorm bidrar til å sikre et parkeringstilbud for grupper som er avhengige av dette i hverdagen, og vil bidra til å utfylle parkeringsbehovet i områder med lite tilgjengelig beboerparkering. Bydelen mener derfor at det bør vurderes å innføre en lav minimumsnorm som sikrer opparbeidelse av et fåtall parkeringsplasser, også i nye prosjekter.

Generelt er det viktig at parkeringsdekningen for byggeprosjekter i eksisterende byområder vurderes i lys av parkeringstilbudet i nærområdet. For å sikre en helhetlig parkeringspolitikk i Oslo kommune mener bydelen at det bør utarbeides et strategidokument som ser beboerparkering og parkeringsnormene i sammenheng.

Dessverre var det kun Høyre og Ap som støttet denne tilnærmingen hvor man åpner for en minimumsnorm. Denne normen sees i sammenheng med området hvor eventuelle bygg skal reises opp mot parkeringsdekning i området og beboerparkering. Minimumsnormen bidrar til å sikre et parkeringstilbud både for grupper som er avhengige av dette i hverdagen og for de som skulle trenge bil iblant. Dette kan bidra til å avhjelpe presset på gateparkering i områder med lite tilgjengelig beboerparkering.

Flertallet av MDG, SV, Rødt og Venstre gikk for å fjerne hele punktet slik at disse perspektivene ikke kom med. Sagene Høyre mener vi er tjent med et lavere konfliktnivå i den omstillingen vi skal igjennom til å bli et lavutslippssamfunn. Vi må slutte å sette folk i grupper som om vi bare kjører bil, bare sykler, bare går, eller bare tar bussen. De fleste av oss gjør litt av hvert etter behov, og det kan variere gjennom livet etter hvilken livsfase vi er i.


Nylig kunne Aftenposten presentere en undersøkelse som viser at mange barnefamilier flytter ut av Oslo. Det var riktignok flere grunner til det i undersøkelsen, men halvparten av utflyttere fra indre by oppga manglende parkering som en tung flyttegrunn.

Høringen om parkeringsnorm er en viktig sak som vil få konsekvenser for alle typer bygg som bygges i fremtiden. Ved utforming av byggene vil man også forme for hvem bydelen skal være for i årene fremover. Sagene Høyre mener vi trenger fleksibilitet både tilpasset endret bruk og endrede behov. I fremtiden vil vi se nye transportvaner og teknologier, og folk har ulike behov for mobilitet og transport i ulike livsfaser. For å sikre en helhetlig parkeringspolitikk i Oslo kommune, mener vi bydelen bør utarbeide et strategidokument som ser beboerparkering og parkeringsnormene i sammenheng. Dessverre er det bare Sagene Ap som er enig med oss i dette.

I tillegg må bydelen og byen fungere for tjenestesektoren enten det er hjemmesykepleien, rørleggeren eller håndverkeren som skal hjem til pasienter, brukere eller kunder. Sagene Høyre mener maksnormene som er foreslått til parkering for næringsdrivende (både kontor, handel/service, industri/lager og hotell/overnatting) er altfor begrensende til at verdiskapningen i bydelen kan ivaretas. Parkeringsplasser for biler til næringsvirksomhet anvendes både av kunder og av ansatte, men ikke minst også av servicebiler knyttet til næringsvirksomheten.

Bilen har vært en del av bybildet siden 1899 da Schous Bryggeri kjøpte sin første lastebil. De siste tiårene har vi på bilfronten sett en formidabel teknologisk utvikling for å få til langt mer bærekraftige transportkjøretøy. Det skjer nå en stor omstilling langs hele verdikjeden mot såkalte nullutslippsbiler. Bilen er ikke det den var, og den blir stadig grønnere. Det vil likevel være mange gode grunner til å begrense bilbruken i indre by. Biler tar opp plass, og med begrensede ressurser vil det ikke være mulig eller ønskelig at alle skal eie sin egen bil. Det er også langt større aksept og ønske blant mange for å dele bil, fremfor å eie. Både fordi det er mer miljøvennlig, men også fordi det er mer økonomisk gunstig. Teknologisk utvikling innenfor andre transportmidler som sykkel gjør også at det er stadig mer attraktivt å benytte seg av andre fremkomstmidler. For mange erstatter el-sykkelen nå den frihetsfølelsen som mange tidligere har opplevd med bilen. Denne utviklingen ønsker vi velkommen, og vil tilrettelegge for.

Men det er som kjent forskjell på å barbere seg å skjære av seg haka. Politikken må se helheten, se ulike mennesker med ulike godt begrunnede behov, og forme politikk med det for øye. Den dagen vi som folkevalgte bare blir opptatt av bileieren, bare opptatt av syklisten, eller bare opptatt av den gruppa som lever hele livet innenfor ring 3, ja da svikter vi folkevalgtoppdraget vårt.


Monika Hestad, Marco Andre Wang, Julia Sandstø, Hilde Margrete Bjørklund og Torbjørn Furulund, alle fra Sagene Høyres bydelsutvalgsgruppe og komiteer.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Sagene Avis bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...