– Helt krise:
Reagerer på de nye sykkelgarasjene

SYKKELGARASJER: Beboere i Omsens gate er svært misfornøyd med sykkelgarasjene som er plassert i gata. NB! Omsens gate er enveiskjørt nedover (fra høyre mot venstre i bildet) og HC-parkeringen er altså ikke erstattet av sykkelgarasjene. Foto: Privat
– Dette er så stygt og skjemmende. Det tar tre parkeringsplasser og ødelegger helt særpreget i nærmiljøet, sier en beboer i Omsens gate, som har fått plassert sykkelgarasjer i gata utenfor.
Publisert: 20.10.2020 kl 16:05
Sist oppdatert: 20.10.2020 kl 18:17
TORSHOV: I forrige uke ble det plassert sykkelgarasjer i Omsens gate, som en del av et pilotprosjekt i bydel Sagene.
Bymiljøetaten tester nå ut låsbare sykkelgarasjer på gateplan i samarbeid med utvalgte borettslag og sameier i bydelen.
Tipser og beboer i Italiagården, ved Omsens gate, sier dette i utgangspunktet er et godt initiativ, men hun reagerer på flere ting ved de nye sykkelgarasjene, som plassering plassutnyttelse og design.
– Hadde det ikke vært bedre å investere i noen finere?
Hun sier flere av naboene reagerer på både estetikk og plassering. De står langt ut i gata og tar omtrent tre parkeringsplasser.
– De holdt på å lage hull i gata en stund, men det ser ut som den ene boksen er feilplassert, forteller hun videre. Hun legger til at flere av beboerne i Italiagården har sendt klager til Bymiljøetaten.
Her finner du garasjene
Garasjene er satt opp på ni ulike steder i bydel Sagene, og plasseringene er valgt ut fra en åpen søkeprosess fra mai 2019, hvor både borettslag og privatpersoner kunne søke om deltakelse i pilotprosjektet.
Pilotprosjektet skal evalueres i løpet av sommeren 2021, for å se om dette er noe Bymiljøetaten skal tilby i resten av byen.
Det er plassert elleve sykkelgarasjer og lastesykkelbokser i bydel Sagene:
- Agathe Grøndahls gate
- Harklous plass
- Fredrik Glads gate
- Kristiansands gate
- Lilleborggata
- Omsens gate
- Sandefjordgata
- Åsengata
- Uelands gate
Sykkelgarasjene og lastesykkelboksene skal stå i gatene frem til prøveperioden og evalueringen er ferdig. Perioden vil strekke seg til sommeren 2021.
Målet med pilotprosjektet er å senke terskelen for å sykle, ved å gi en tryggere og enklere tilgang på parkering, skriver Bymiljøetaten.
Klikk for mer...
Klikk for mindre...
– Lite gjennomtenkt
Sagene Avis mottar klager fra flere av beboerne ved Omsens gate:
– Dette er så stygt og skjemmende for nærmiljøet! Det tar tre parkeringsplasser og ødelegger helt særpreget i nærmiljøet. Vi som beboere føler det er altfor ekstremt og bærer veldig preg av sterk trang til marketing fra MDG. Er det greit at nærmiljø utsettes for slike prosjekt uten krav til trivsel og estetikk, når byantikvaren er helt steil på små detaljer? Og er det greit at så mye penger brukes på slike prosjekter mens ungdomsklubber legges ned og gjengkulturen øker? lurer en av avisas lesere på.
– Det er veldig mange i borettslaget vårt som rister på hodet av dette. Tanken om å forbedre sykkelparkering er riktignok god og det er mange av oss som benytter sykkel i det daglige, men dette virker bare lite gjennomtenkt, skriver en annen beboer.
Styreleder i Italiagården bekrefter til Sagene Avis at styret ikke har sendt inn søknad til Bymiljøetaten, men han utelukker ikke at noen av beboerne kan ha gjort det på egenhånd.
– Plassert i nærheten til deltakerne
Pressevakt i Bymiljøetaten, Guro Birkeland Tangen, påpeker at plasseringen av sykkelgarasjene er valgt ut etter den åpne søknadsprosessen fra mai 2019. Da kunne både privatpersoner og borettslag søke om deltakelse i pilotprosjektet.
– Det er beboere i Omsens gate som benytter seg av de to lastesykkelboksene. Sykkelgarasjene og lastesykkelboksene er plassert i nærhet til der deltakerne bor. Det er tatt høyde for at de ikke skal være til hinder for søppelhåndtering eller feiing og måking av gatene de er plassert i, sier Birkeland Tangen.
I Omsens gate ble lastesykkelboksene først plassert for nærme hverandre slik at det var vanskelig å komme til dem med lastesykkel. Den ene boksen er nå flyttet og hullene i bakken er tettet, svarer hun på klagene om at boksene virker å være feilplassert.
– Når det gjelder type og utforming, så er de to variantene først og fremst valgt ut fordi de dekker behovet; det er én type til vanlige sykler og en annen type til lastesykler. Ordningen skal evalueres i løpet av sommeren 2021. Alle tilbakemeldinger inkluderes i evalueringen. Klager som sendes inn til Bymiljøetaten, vil for øvrig bli behandlet av saksbehandler, sier hun.
Sagene Avis har spurt Bymiljøetaten om hvilken bygård søknaden kommer fra, og de bekrefter at søknaden kommer fra en bygård i Omsens gate, men ikke fra Italiagården hvor mange av klagene kommer fra.
Det at sykkelgarasjene da er plassert der de står, begrunner de videre med følgende:
– Plasseringen ble gjort av hensyn til blant annet trafikksikkerheten og for å ikke splitte om området i for mange soner, og samtidig hensyn til søppelhåndtering, drifting av veien (feiing og måking) og sikring av plass til utrykningskjøretøy, slik at alt dette er med på å bestemme hvor i gaten de er satt ut.
Nyhetsbrev fra Sagene Avis
Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!