«Høyres tunnelsyn tjener Bydel Sagene og Oslo dårlig»

T-banen skal bygges ut gjennom sentrum, men tunnelen skal gå er det politisk uenighet om. Foto: Ruter

KOMMENTAR: – Høyre argumenterer for at t-bane langs Ring 2 vil stimulere byutvikling i dette området. For Bydel Sagenes del må man lure på hva nøyaktig det er Høyre ser for seg?

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 08.03.2019 kl 16:23

For kort tid siden argumenterte Oslo Høyre med ny utredning av t-banetunnel, og foreslår t-banen innom Bydel Sagene - her kan du lese Høyres innlegg. Nå svarer SV:

Folk i Oslo, og spesielt vi som bor sentralt, ønsker å ta størstedelen av våre reiser på beina, sykkelen eller kollektivt. Derfor må bilene vike.

For å gi folk i Groruddalen og andre steder i ytre by gode alternativer, og unngå at de setter seg i bilene og fyller gatene med eksos, så haster det med å få på plass en ny t-banetunnel. Høyres planer vil forsinke tunnelen med fire - fem år.

Det har vært årevis med utredninger av ulike traséer for den nye tunnelen, også med alternativer høyere opp på Grünerløkka og på Sagene. De faglige rådene er imidlertid klare på at en ny tunnel gjennom sentrum er det beste alternativet. Den gir flest mulig reisende, kortest mulig reisetid og har den beste effekten for byutvikling. Det blir mulig å doble antallet avganger gjennom hele systemet.

Både i Sagene, Nordre Aker og Groruddalen er vi glade for T-banen over Nydalen, Storo og Sinsen, som veksler fint med trikk og buss. Vi er gjerne med å diskuterer nye t-banestrekninger, men ikke på bekostning av den planlagte tunnelen. Andre traséer må komme som neste skritt.

Artikkelforfatterne: Ola Skaalvik Elvevold, Hanne Lyssand og Gry Bruland Larsen. Foto: Privat

Hvis Oslo Høyre nå er opptatt av et bedre kollektivtilbud langs Ring 2, så er vi hjertens enig. Å bygge trikk langs Ring 2 er likevel et mer fornuftig og rimeligere alternativ enn å vrake en ny tunnel gjennom sentrum. Selv om Oslo Høyre har tvilt seg fram til at de ikke vil legge ned trikken, så går partiet stadig imot alle utvidelser av dagens trikkenett. Det er en uforståelig gammeldags politikk.

Høyre argumenterer for at t-bane langs Ring 2 vil stimulere byutvikling i dette området. For Bydel Sagenes del må man lure på hva nøyaktig det er Høyre ser for seg? Sagene er allerede den tettest befolkede bydelen i hele Oslo, og dermed også landet. Det vi trenger er å bevare de grønne lungene og Akerselva. Det er påfallende hvordan Høyre vil fortette byen der den allerede er som tettest, tilfeldigvis også der partiets kjernevelgere ikke fins.

Bydel Sagene bærer med seg industrihistorien, og er det området som lengst har vært moderne industriby i landet. Utviklingen har ikke stått stille. Det er en kø av investorer, som vil transformere industriområdene og det som skulle være av restarealer. Oslo trenger avlastning, og kan få det med fortgang i togutbyggingen og fortetting langs knutepunktene i ytre by. Sagene trenger rom til å gå og sykle, grønne lunger og gode møteplasser ute. Dette står høyere på ønskelista vår enn t-banestopp på Sagene.

I SV står vi sammen for at hele byen skal henge sammen og være en god by å bo i.

Gry Bruland Larsen, 1. kandidat for Sagene SV
Hanne Lyssand, 1. kandidat for Nordre Aker SV
Ola Skaalvik Elvevold, 6. kandidat for Oslo SV

DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til meninger@sageneavis.no!

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...