Sagene Avis

Vil ikke ha flybussen på Torshov:

– Hvorfor ikke ha den på Ring 2?

Emily Robertson og Andreas Forfang mener Flybussen burde flyttes tilbake til Ring 2. Foto: Janina Lauritsen

Beboere ved Hegermanns gate på Torshov mener Flybussens rute burde flyttes tilbake til Ring 2. – Det er ingen negativ innvirkning ved å ha den på Ring 2, men her har det en del negative effekter, sier de.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 14.10.2021 kl 00:18

TORSHOV: Fra 20. september endret Flybussen sin rute, og kjører nå rute FB1 via Sagene, Arendalsgata, Torshov og Torshovparken.

Det ser ikke Emily Robertson og Andreas Forfang, som bor like ved Hegermanns gate, hvor bussen nå passerer, poenget med.

– Det er allerede problematisk at 20-bussen kjører her med så frekvente avganger. Men det er vi vant med og det er en annen type buss. Flybussen er større og bråker mye mer, sier de til Sagene Avis.

Den totale mengden støy er viktig når man bor et sted, påpeker de.


– Når man øker antall bussavganger, blir det mer støy. Det er helt unødvendig å ha Flybussen her. Vi kan enkelt redusere støynivået ved å flytte bussen tilbake der den gikk før. Det er ingen negativ innvirkning ved å ha den på Ring 2, men her har det en del negative effekter. Hvorfor ikke bare ha den på Ring 2?

Robertson har opprettet Facebook-gruppen «Flybussen ut av gatene på Sagene og Torshov» og startet underskriftskampanje på minsak.no, en side der befolkningen kan samle støtte til saker de ønsker skal tas opp politisk i bystyret. Kravet er 300 underskrifter for å løfte et innbyggerinitiativ opp til politisk behandling, og i skrivende stund, onsdag ettermiddag, har 39 skrevet under.

– Argumentene mot er åpenbare

Robertson og Forfang lurer på hvem som ønsket å flytte flybussens rute til Torshov. Er det Norgesbuss selv, eller noen andre som tenkte dette var en god idé, spør de.

– Jeg kan ikke se noen grunnlag for å øke støy og forurensning, og gjøre trafikksikkerheten for barna dårligere, for at de kanskje kan plukke med seg tre passasjerer på vei til Gardermoen. Dessuten, hvis jeg skal til Gardermoen herfra, tar det meg mer enn en time med flybussen, men det tar maks 40 minutter via bykjernen. Dette er en tjeneste vi ikke trenger her, så det en kost-nytte-vurdering som er ganske enkel, sier Robertson.

Argumentene mot Flybussen er åpenbare, mener de. Det blir mer forurensning, særlig nå når vi kommer til vinterstid når det er mer forurensning i lufta, påpeker Robertson.

– Trasévalg må velges med omhu

Ifølge Miljødirektoratets miljøatlas, ligger deler av Hegermanns gate, og området rundt, allerede i rød eller oransje støysone.

Foto: Skjermdump Miljødirektoratet

Norsk forening mot støy har ved flere anledninger dokumentert støy fra trafikk for beboere langs hovedgater i Oslo, noen ganger direkte rettet mot støy fra buss.

– Med dagens gode busstilbud kjøres det det bussruter i 6,5 timer av det som defineres som natt etter støyregelverket (kl 23-07). Det aller meste av annen trafikk har stilnet i disse timene, derfor er bussen alene årsak til at folk får ødelagt en god nattesøvn, sier Ulf Winther, generalsekretær i Norsk forening mot støy.


Den første avgangen med Flybussen fra Torshov er klokken 03.48, med én avgang i timen frem til klokken 20.50. Den første bussen fra Oslo Lufthavn er fremme på Torshov klokken 05.20, og fortsetter også å komme én gang i timen frem til klokken 00.11.

Generelt har Oslo et stort problem med støy fra trafikk. Mer enn 60 prosent av befolkningen bor i gul (Lden, altså gjennomsnittsstøy gjennom døgnet, mer enn 55 dB) eller rød støysone(Lden mer enn 65 dB). Verdens helseorganisasjon kom i 2018 med oppdaterte anbefalinger vedrørende støy, påpeker foreningen.

– Allerede å bo i gul støysone medfører støy økt risiko for å utvikle alvorlig sykdom, blant annet hjerte-karsykdom, høyt blodtrykk, blodpropp, slag, diabetes etc.

Mange av byens busstraseer bidrar til at boligene langs traseene ligger i rød støysone, påpeker han.

– Derfor må trasevalg velges med omhu, også nødvendigheten av å vurdere alternativer for de ruter som tillates å kjøre der. Støyforeningen har ved noen anledninger gjort sammenliknende målinger mellom elbusser og vanlige busser. I gater der bussen kjører i hastigheter på 40 km/t eller lavere, har vi målt at elbusser har ca. 3 dB lavere støynivå ved passering. Det er en halvering av støyen. Elbusser bidrar dermed til å redusere støy, i det minste i lave hastigheter.

Mener Flybussen ikke bidrar med støy eller forurensning

Daglig leder i Norgesbuss Ekspress AS, Harald Fleisje, sier de har fått mange positive tilbakemeldinger fra beboere i området Sagene og Torshov, som følge av at de nå har fått et direkte kollektivtilbud til Gardermoen.

– Vi ser også at vi fra dag en har hatt et betydelig antall reisende fra området. Mange verdsetter at de kan reise helt hjemmefra til flyplassen uten å måtte bytte transportmiddel underveis. Dette gjelder ikke minst barnefamilier.

Han informerer at samtlige flybusser er utstyrt med en såkalt Euro6-teknologi. Dette gir minimalt partikkelutslipp sammenlignet med eldre typer dieselmotorer.

– Flybussen passerer gjennom området én gang i timen i hver retning. Andre busser passerer med få minutters mellomrom i begge retninger. Vi mener at Flybussen ikke bidrar hverken med mye støy eller forurensing sammenlignet med annen trafikk i området. Normalt opplever vi at beboere i områder i Oslo som får et flybusstilbud setter pris på dette.

Flybussen er et brukerfinansiert rutetilbud, som ikke mottar offentlig støtte eller subsidier. Deres mål er å bidra til et godt kollektivtilbud i deler av Oslo som ikke har direkte kollektivtilbud til Oslo lufthavn, påpeker Fleisje.

– Vi har vurdert Sagene og Torshov som et slikt område, og har derfor søkt om og fått ruteløyve i dette området.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...