ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Mener loven bør endres:

– I dag kan styrene i borettslag si blankt nei

Det blir lettere å få etablere ladepunkter, mener NAF, også i borettslagene. Foto: NAF

I følge NAF, som også forteller at de kjenner til flere tilfeller der folk blir nektet å etablere ladeplass, selv om de står for alle kostnader selv.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 12.11.2018 kl 07:37

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

OSLO: I følge pressemelding og NAF mangler mellom 60 000 og 70 000 husstander i Oslo ladeplass for elbil. På landsbasis er det så mange som 650  000 bilister som i dag ikke kan lade hjemme, kommer det frem av beregninger fra medlems- og forbrukerorganisasjonen NAF. Én av fire bileiere har rett og slett ikke mulighet til å lade hjemme.

– Dette gjelder mange som bor i borettslag og sameier der det i dag ikke er tilrettelagt for lading, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Blankt nei

– Å bygge ut ladeplasser i borettslag kan fort bli dyrt. Men i dag kan styrene i borettslag si blankt nei, selv om du skal stå for alle kostnader selv. Det er på tide å endre loven slik at borettslag får samme regelverk som sameier, nemlig at de må være en saklig grunn for å nekte ladeplass, videre i følge Sødal.

NAF forteller at de kjenner til flere tilfeller der folk blir nektet å etablere ladeplass.

Hva er «saklig grunn»?

Det er flere utfordringer når det gjelder ladeplasser i borettslag og sameier slik NAF ser det.

ANNONSE

– Eierseksjonsloven, som regulerer sameier, ble endret i fjor slik at styret ikke kan nekte en eier å sette opp ladeplass uten saklig grunn. Men siden loven er ny (trådte i kraft 1.1.2018) er det liten juridisk praksis. Det er uklart hva som utgjør «saklig grunn». I borettslag kan styret med loven i hånd nekte deg å etablere ladeplass. I byer som Oslo, hvor mange bor tett, kan tilgang på ladeplass være avgjørende for om folk kan ha bil eller ikke i byen.

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE