ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Digitaliserer helsestasjon og skolehelsetjeneste:

– I den situasjonen vi er i nå trenger mange ungdommer noen å snakke med

Byråd Inga Marte Thorkildsen. Foto: Christian Fredrik Borg (arkivfoto)

Nå blir det enklere å kontakte helsestasjoner og skolehelsetjenesten i Oslo, samt helsestasjon for ungdom.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

OSLO: Det melder byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap i en pressemedling fredag. På helsenorge.no kan alle over 16 år nå logge inn på sin helsestasjon digitalt. Der får du oversikt over avtaler med helsestasjon- og skolehelsetjenesten, samt får tilgang til relevant informasjon slik at du blir tryggere og mer forberedt i møte med tjenestene.

– På din digitale helsestasjon vil du også kunne sende meldinger trygt mellom deg og helsetjenesten hele døgnet og trenger ikke bruke tid på å vente i telefonen, sier byråd for oppvekst og kunnskap, Inga Marte Thorkildsen i meldingen.

Med denne løsningen vil det være lettere å varsle om avtaler og gi større forutsigbarhet hvis det blir forsinkelser eller du må avbestille en avtale på grunn av sykdom, påpeker hun.

– Unge i dag er godt vant med digitale verktøy og jeg håper at terskelen for å be om hjelp nå blir lavere. I den koronasituasjonen vi nå er inne i, er det mange ungdommer som trenger noen å snakke med og dette er blitt mer prekært. Det jobbes nå også med en løsning for de under 16 år. Barn og unge fortjener lett tilgjengelig hjelp på deres premisser, og det å gjøre tjenesten digital er en del av det.

– Digital kontakt vil gjøre det enklere å sjekke når man har time, og vi håper det kan gi færre som ikke møter opp til timen. Kontakten med helsestasjonen vil bli sikker gjennom helsenorge.no, og jeg vil oppfordre foreldre til å benytte seg av denne løsningen fremfor å sende SMS eller epost med sensitivt innhold. Men det er viktig å understreke at det fortsatt er mulig med kontakt på telefon, sier Merete Waage Hanssen-Bauer. Hun er avdelingsleder for helsestasjonene i bydel Grünerløkka der digital helsestasjon har vært forsøkt ut.

ANNONSE

Digital helsestasjon gjennomføres som et nasjonalt samarbeidsprosjekt. Oslo kommune leder prosjektet og har etablert et samarbeid med Bergen kommune, Haugesund kommune, Stavanger kommune, KS, Direktoratet for e-helse, Helsedirektoratet og Norsk Helsenett.

– Vi blir i større grad mer digitale, og det er viktig at vi møter befolkningen der de er. Derfor er digital helsestasjon et viktig steg på veien for å gjøre det lettere for det offentlige å kommunisere med innbyggerne. Nye teknologiske løsninger har likevel liten verdi hvis ikke menneskene er med på laget. Etter at systemet er prøvd ut i to bydeler, Grünerløkka og Grorud, er vi trygge på at dette vil oppleves positivt både for innbyggerne, tjenestene og samfunnet, sier byråd Thorkildsen i pressemeldingen.

Slik fungerer det

Den løsningen som nå er tilgjengelig for alle brukere av helsestasjon- og skolehelsetjenesten inneholder følgende funksjoner:

  • Sende og motta digitale, sikre meldinger for innbyggere og ansatte
  • Få tilsendt timeavtaler, få oversikt over timeavtaler og bli minnet på timeavtaler

Løsningen retter seg mot følgende målgrupper:

ANNONSE

  • Gravide
  • Innbyggere som benytter helsestasjon- og skolehelsetjenestene for barn 0-12
  • Ungdom over 16 år som benytter skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE