Sagene Avis

Beboerne som vil stenge gata for gjennomkjøring får svar

Beboerne i Åsengata har tidligere spurt bymiljøetaten hvorfor de har valgt å tilrettelagt for to effektive enveiskjørte snarveier. Foto: Cecilie Sunde Lien

– Vi forstår at Bymiljøetaten mener det er vanskelig å regulere trafikken ved bruk av forbudsskilt, men dette har vi tro på at kreative trafikkplanleggere kan få til på en god måte, sier styremedlem Siri Wendelborg.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 10.03.2021 kl 19:56

TORSHOV: Beboerne i Åsengata på Torshov ønsker å stenge Lammers' gate for gjennomkjøring da de er plaget av pågående støy og farlige situasjoner. Bymiljøetaten sier de har forståelse for at trafikkbildet i området oppleves som utfordrende.

Vil kartlegge trafikkmengder

Bymiljøetaten vil i løpet av mars evaluere tiltaket som ble gjennomført i Åsengata og Lammers’ gate høsten 2020.

– Før vi beslutter hvilke tiltak som skal gjennomføres, har vi behov for å kartlegge hvilke trafikkmengder og gjennomsnittlige hastigheter det er i Åsengata og Lammers’ gate. I uke 10 eller 11 vil vi gjennomføre radarregistrering over et snitt i begge gater over en ukes periode. Deretter vil vi legge en plan for videre tiltak, sier pressekontakt Guro Birkeland Tangen for Bymiljøetaten.

Tangen skriver at å stenge gater for gjennomkjøring, men likevel opprettholde beboeres mulighet til å kunne kjøre til eiendommene ikke er like enkelt i praksis.


– En regulering med skilt 306, «forbudt for motorvogn», med underskilt «gjelder ikke gjennomkjøring til eiendommene» er i praksis vanskelig å håndheve. Unntak fra regulering som innebærer bruk av underskilt skal brukes restriktivt og etter nøye vurdering om regulering vil bli respektert og håndhevet. Mange eller omfattende unntak som i dette tilfellet vil kunne utvanne betydning av hovedskiltet 306 «forbudt for motorvogn», og svekker respekten for skiltet, sier Tangen.

– En registrering av trafikk vil i tillegg til observasjoner gi oss nødvendig grunnlag for videre planlegging av gatene og hvilke tiltak som bør gjennomføres, sier Tangen.

Beboernes reaksjon

Kvartal 16 er bare en av flere bygårder som er berørt av den økte trafikkmengden i Åsengata og Lammers’ gate. På vegne av styret i borettslaget Kvartal 16 sier Siri Wendelborg:

– Vi ser med bekymring på den økte trafikkmengden, både før og etter tiltaket, og på belastningen det medfører for våre beboere, og også våre nabogårder. Med flere utbygginger i området, samt planlagte endringer av Sandakerveien ved Sandaker senter, vil belastningen også øke i framtiden. Dessverre har vi forstått at Bymiljøetaten vil basere eventuelle tiltak på tellinger gjort under et Oslo i lockdown. Dette er vi redd vil danne et uriktig bilde av situasjonen, og brukes som unnskyldning i vår disfavør.

Beboerne er oppgitt over gjennomfartstrafikken i boligområdet deres. Foto: Øyvind Rannestad


Videre kommenterer hun Bymiljøetatens problematisering rundt konkret regulering ved skilting.

– Vi forstår at Bymiljøetaten mener det er vanskelig å regulere trafikken ved bruk av forbudsskilt, men dette har vi tro på at kreative trafikkplanleggere kan få til på en god måte. Dette er neppe det eneste stedet i Oslo, eller Norge for den saks skyld, hvor man trenger å designstyre trafikkmengden.

– Vi har tidligere foreslått ulike former for enveiskjøring i hver ende av Lammers’ gate. Dette vil tvinge trafikken ned eller opp Erika Nissens gate, og gjøre at attraktiviteten for gjennomkjøring i Torshovs boliggater minker. Et kronglete kjøremønster praktiseres blant annet på Kampen, og gjør at boliggatene kan opprettholdes tilgjengelige for beboere, men uten like stor attraktivitet for gjennomfart.

Vil bli tatt opp i bydelsutvalget

Erik Østlyngen, Rødts representant i miljø-, kultur- og byutviklingskomiteen (MKB) har tidligere tatt opp saken i komiteen.

Komiteen delte beboernes bekymring for gjennomgangstrafikk og ba om en snarlig vurdering fra Bymiljøetaten av tiltak som kunne redusere attraktiviteten til å bruke Lammers’ gate og andre trange gater som gjennomfartsåre.


Erik Østlyngen (R) har tidligere tatt opp saken i Miljø-, kultur- og byutviklingskomitéen. Foto: Janina Lauritsen (arkivfoto)/privat

– Bymiljøetaten ga en oppsummering 8. oktober av innspill de har fått i saken og skrev at de ville gjennomføre avbøtende tiltak som enveiskjøring og flere trafikksikkerhetstiltak som nå er gjennomført. Jeg kan ikke se at disse tiltakene har minsket attraktiviteten for gjennomfart slik MKB ba om, men derimot har for eksempel enveiskjøring lagt til rette for enklere og raskere biltrafikk, sier Østlyngen.

Østlyngen har bedt komiteen ta saken opp på nytt. Han sier de i denne omgangen vil nøye seg med at de ikke finner dagens situasjon som akseptabel og be Bymiljøetaten komme med gode tiltak.

– Jeg forventer at MKB og bydelsutvalget i Bydel Sagene vil legge press på Bymiljøetaten for å få fortgang i løsninger som vil redusere eller fjerne gjennomgangstrafikken fra Lammers' gate, sier Østlyngen.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...