ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Nå kan du se hva slags kunst denne skolen får

Illustrasjon av fasaden ut mot Uelands gate/Tåsenveien på den kommende Voldsløkka skole. Foto: Spinn Arkitekter

Når Voldsløkka skole står klar i 2023 er det med kunst både ute og inne fra to sett Anders-er – Dahl Monsens «Læringsmolekylet» og Holens «Lumen». De sier blant annet noe om hvilken balansekunst det er å være ung.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

VOLDSLØKKA: Oslo kommunes kunstsamling lyste i 2020 ut en åpen prekvalifisering for flere kunstprosjekter til den fremtidige ungdomsskolen på Voldsløkka. Syv kunstnere ble invitert til konkurranse om oppdraget.

Disse var Camilla Steinum (f. 1986), Anders Dahl Monsen (f. 1980), Markus Li Stensrud (f. 1983), og Johanne Hestvold (f.1988) for kunstprosjekt utendørs, og Sofia Eliasson (f. 1981), Anders Holen (f. 1986), og Yngve Holen (f. 1982) for kunstprosjekt innendørs.

Juryeringen er nå gjennomført og juryens valg falt på Anders Dahl Monsen med «Læringsmolekylet», og Anders Holens «Lumen», det skriver Kulturetaten og Oslo kommunes kunstsamling selv.

Kunst på skolene

Omar Samy Gamal (SV). Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– En viktig satsning for Oslo kommune er at skolene i byen skal ha kunst, og den nye skolen som kommer på Voldsløkka er ingen unntak! Det er kjempespennende å se kunstverkene som nå er valgt ut, og jeg tror de vil engasjere og skape nysgjerrighet for både ungdom og voksne. Gratulerer til kunstnerne! sier Omar Samy Gamal (SV), byråd for kultur, idrett og frivillighet, til Nordre Aker Budstikke.

ANNONSE

– Jeg gleder meg til å se skulpturene i live og ikke minst i møte med elevene som får oppleve og omgi seg med de i hverdagen, legger han til.

Læringsmolekylet

Illustrasjon av skulpturen «Læringsmolekylet» av Anders Dahl Monsen.

Anders Dahl Monsen «Læringsmolekylet» tar utgangspunkt i et molekyl som er ansvarlig for hjernens evne til å lære. Men i skulpturen er de molekylære byggesteinene byttet ut med en samling meningsbærende og dagligdagse objekter som elevene kan kjenne seg igjen i.

– Skulpturen tar utgangspunkt i et molekyl som gjør hjernen vår istand til å lære. Molekylets form er forstørret og elementene er byttet ut med objekter som man finner i en ungdoms hverdag. Måten objektene balanserer på hverandre sier noe om hvilken balansekunst det er å være ung, sier Anders Dahl Monsen om «Læringsmolekylet», til til Nordre Aker Budstikke

ANNONSE

Illustrasjon av skulpturen «Læringsmolekylet» av Anders Dahl Monsen.

De tilsynelatende tilfeldige objektene balanserer på hverandre og danner en bue. I konstant risiko for å falle sammen, klarer de på et mirakuløst vis å bli stående. Skulpturen blir et aktivt og lekende element i skolegården med et uendelig tolkningspotensial.

Lumen

I «Lumen» tar Anders Holen utgangspunkt i brukerne av biblioteket.

Illustrasjon av glasskulpturen «Lumen» av Anders Holen.

– Prosjektet jeg foreslo består av fire glødende skulpturer i blåst glass. Ideen til verket tar utgangspunkt i hva som skjer i oss mennesker når vi lærer noe nytt. Menneskehjernen gnistrer som kjent av elektrisitet, hvor nevroner får enkelte deler av hjernen til å lyse sterkere enn andre når vi gjør ulike ting, sier Holen, og legger til:

ANNONSE

– Å sparke fotball aktiverer én del, mens lesing aktiverer en annen. Formene til verket jeg har utviklet baserer seg på et utvalg hjernedeler som er aktive under tilegnelse av ny kunnskap. Kunstverket relaterer seg til de som bruker biblioteket og blir en slags skulpturell speiling av det som skjer i rommet. Mens hjernedelene av glass lyser i taket vil de samme delene lyse i hodene på bibliotekets brukere.

Illustrasjoner til glasskulpturen «Lumen» av Anders Holen.

Glass-skulpturene har sitt utgangspunkt i hjernedelene Hippocampus og Thalamus, Fornix, Putamen og Ventriklene.

Skole med kultur-fokus

– Voldsløkka skole blir et fantastisk nytt tilskudd til Oslo, til bydelen, og til ungdommene som skal gå der, Lise Mjøs, avdelingsdirektør kunst i Kulturetaten til avisen.

– Med skolens særskilte fokus på kultur håper vi skolen også skal bli et godt hjem for kunsten som skal bo der og jeg er svært fornøyd, på vegne av Oslo kommunes kunstsamling, at skolen får kunst som tar skolens ambisjoner på alvor. Jeg er imponert over hvordan kunstnerne smelter sammen fargerike og lekne former, med et kunnskapsbasert innhold lærerne kan bruke aktivt i undervisningen, sier hun.

ANNONSE

Dahl Monsen og Holen

Anders Dahl Monsen er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen (2001-05) og har en omfattende utstillingsvirksomhet i Norge og utlandet, blant annet med utstillinger på Galleri D.O.R. i Brussel, NoPlace, Akershus kunstsenter, og Tegnebiennalen.

Anders Holen er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo og Einar Granum Kunstfagskole. Utvalgte separat- og gruppeutstillinger inkluderer: Sol og vår i januar, Astrup Fearnley Museet, Oslo, Peder Balke-senteret, Kapp, Norge. Agent, Giorgio Galotti, Torino, Italia.

Kunstnerne Ander Dahl Monsen (t.v.) og Anders Holen. Foto: Kulturetaten

Voldsløkka skole

Den nye ungdomsskolen på Voldsløkka skal stå ferdig til skolestart 2023 og ha kapasitet for 720 elever. Den skal dimensjoneres med åtte klasserekker og etableres med flerbrukshall, kulturfunksjoner og mottaksgrupper. Skolen vil ta imot elever fra Berg, Bjølsen og deler av Tåsen skoler.

Egen høring vedrørende skoletilhørighet vil gjennomføres høsten før Voldsløkka skole åpner. Fram til den nye skolen åpner, vil elevene fra Berg skole sogne til Engebråten ungdomssskole. Elever fra Fernanda Nissen og Lilleborg skoler, som starter på 8. trinn høsten 2023, vil også sogne til Voldsløkka skole. Året etter åpner Bentsebrua skole og vil ta imot elever fra Fernanda Nissen og Lilleborg skoler som starter på 8. trinn fra og med skolestart 2024.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Sagene Avis. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE