ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Lager teater for folk som ikke går på teater

Kunstnerisk leder Cici Henriksen, produsent Anja Kjærnli og skuespiller Sofia Knudsen Estifanos i lokalene til SPKRBOX på Torshov. Foto: Cecilie Sunde Lien

– De store teatrene er statsstøttet, og så lenge de er det bør historiene som får plass der representere samfunnet vi lever i. I dag synes jeg det ikke er mangfoldig nok, vi trenger mer variasjon, sier Cici Henriksen.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

TORSHOV: I de tidligere lokalene til helsestasjonen på Torshov i Sandakerveien 33C holder SPKRBOX til. SPKRBOX blander hiphop og teater med kulturell klassekamp i kjernen. De vil lage teater for folk som ikke går på teater.

SPKRBOX begynte som en hiphop- og teaterfestival i Oslo og Trondheim i 2014 og lager nå forestillinger for scener i hele Oslo.

– Vi vil få hiphopfolk og teaterfolk til å forstå at vi driver med det samme bare med forskjellig innpakning, og få norsk teater mer variert så flere historier får komme fram. Det må bli økt fokus på hvem som får fortelle historiene sine på de store scenene i Norge, og fra hvilket perspektiv, sier Cici Henriksen kunstnerisk leder for SPKRBOX. 

SPKRBOX har samarbeid med blant annet Nationaltheatret, Cafeteateret og Det Norske Teatret.

– Vi vil ikke ha festivalen vår og forestillingene våre på en fast scene eller teater. Vi har troen på at vi gjennom å være på mange forskjellige scener kan få forskjellige folk til å møtes, sier Henriksen.

ANNONSE

Hiphop og muntlige forestillinger er kjernen til SPRXBOX. I tillegg vil de nå et publikum teatre vanligvis ikke når.

– Det er viktig for oss å fortelle samtidsaktuelle tidshistorier. Vi vil heller finne den «nye Ibsen» enn å gjøre en Ibsen-forestilling, sier Henriksen.

– Vi gjør masse forskjellig, men stort sett noe med klasseperspektiv som kan få i gang historier som vanligvis ikke får så mye plass på scenene, sier Henriksen.

Mari Elise Haugen og Sofia Knudsen Estifanos spiller sammen i Eid av Oslo Kommune. Foto: Cecilie Sunde Lien

«Eid av Oslo Kommune»

SPRXBOX jobber nå med slampoesiforestillingen Eid av Oslo Kommune. På scenen står Sofia Knudsen Estifanos og Mari Elise Haugen. SPRXBOX-festivalen var Estifanos sin første betale slampoesijobb og hun har vært med på alle festivalene siden 2014.

ANNONSE

– Forestillingen er et eventyr om en prinsesse som prøver å fortelle sitt eget eventyr i fred. Det handler om at historiene vi forteller bestemmer hvem som finnes i verden, og det er mye viktigere enn vi tror, sier Estifanos.

– Jeg liker godt undertittelen, «Hvis systemet eier ordene, eier systemet også deg», sier Henriksen.

Slampoesi er dikt som er skrevet for å bli fremført og er en åpen og muntlig sjanger.

– Det ligger i grenseland mellom monolog, rap og stand-up. Det krever bare at du skriver ting selv og forteller det fra ditt perspektiv til publikum, sier Estifanos.

Fredag 6.november ble det presentert nye koronatiltak for Oslo, hvor det ble bestemt at store deler av kulturlivet stenger. Eid av Oslo Kommune var planlagt å spille på Nationaltheatret 28. november til 3. desember, og Henriksen forteller at SPKRBOX-festivalen 2020 er utsatt.

ANNONSE

– Vi håper og tror at vi får til å gjennomføre en premiere på «Eid av Oslo kommune», men vi vet foreløpig ikke når dette blir. Vi fortsetter prøvene, så vi kan være så nærme premiere som mulig når det åpnes opp for å spille forestillinger igjen, sier Henriksen.

Estifanos, Henriksen og Haugen leser gjennom manus til Eid av Oslo Kommune. Foto: Cecilie Sunde Lien

Fått gode anmeldelser

SPKRBOX-forestillingene «Blokk til blokk» og «Superkid» har begge fått gode anmeldelser i blant annet Aftenposten med terningkast 5.

– Det er topp med gode anmeldelser. Det er gøy å få mange tilbakemeldinger fra publikum og fra folk som ikke har gått så mye på teater før. Det hender de innrømmer de ikke syntes teater har vært så gøy fra før, men nå hadde en kjempeopplevelse. Det betyr mer enn anmeldelsene, sier Henriksen.

Henriksen forteller gode anmeldelser hjelper til å spille mer og videre.

– Det er alltid stas med skryt, men man blir litt sjenert. Men det er prosessen og at man er fornøyd med det man har laget som er viktig, sier Henriksen.

ANNONSE

– Det fine med samarbeidene vi har med andre teaterscener er at vi får tilgang på deres publikum. Også er vi opptatt av de som ikke går så mye på teater. Vi håper det skapes noe ekstra når de to gruppene samles i salen, sier Henriksen.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE