ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Se bildene:

Husker du bussgarasjen på Bjølsen?

I 1944 utførte Max Manus og Gunnar "Kjakan" Sønsteby en sabotasjeaksjon mot Bjølsenhallen, som ble benyttet av Tyskerne. Men både før og etter krigen var dette parkeringsplass og garasje for Sporveisbussene. Se bildene i galleriet over!

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 19.05.2019 kl 10:08

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

BJØLSEN: Bjølsenhallen, i dag et idretts- og butikksenter mellom Bergensgata, Moldegata og Maridalsveien, midt i Bjølsen studentby, var en gang en bussgarasje.

Hallen ble tegnet av av arkitekt Per Nordan, og sto ferdig i 1939. Den ble betraktet som et mesterstykke i ingeniørkunst og anses som arkitektens hovedverk.

Slik så hallen og området rundt ut i 1950:

Moldegata - BjølsenOslo sporveier, Bussgarasjen, (1950), bussgarasje med verkstedet fra nordvest (Flyfoto). Foto: Widerøes Flyveselskap / Helge Skappel / Oslo Byarkiv

I dag er hallen omkranset av studentbyens 1200 leiligheter og hybler. Den gamle busshallen, garasjen og restene av den tilhørende bensinstasjonen er oppført på Byantikvarens gule liste.

Da hallen ble reist var tomten eid av Oslo Sporveier. Under andre verdenskrig ble hallen benyttet som lager for tyske fly og reservedeler. Etter krigen tok Oslo Sporveier hallen i bruk igjen og benyttet den som bussgarasje fram til den ble solgt i desember 1998.

ANNONSE

Oslo Sporveier. Sporveisbuss, A-15906, dieselbuss serien 901-915, Strømmen / Leyland WM, linje 23 til Bryn kjører ut av bussgarasjen på Bjølsen. Foto 1960. Foto: Ukjent / Oslo Byarkiv

Øverst kan du se en bildeserie av bussene som holdt til i hallen! Husker du kanskje noen av modellene?

Sabotasjeaksjon i 1944

Flere kilder har skrevet om sabotasjeaksjonen mot Bjølsenhallen i 1944. Slik gjengis historien på Wikipedia:

«Natten mellom 13. og 14. august 1944 gjennomførte medlemmer av Oslogjengen en sabotasjeaksjon i hallen. Max Manus, Gunnar Sønsteby, William Houlder, Henrik Henriksen Hop og Andreas Aubert var blant deltakerne. Angrepsmålet var et lager i kjelleren under hallen hvor tyskerne lagret 25 Messerschmitt-jagere, en rekke flymotorer og store mengder reservedeler. De var flyttet hit på grunn av bombefaren på Kjeller flyplass.

"Mannen med sykkelen" – Gunnar Søsnteby portrett av Per Ung, slik han står på Karl Johan. Foto: Karl Andreas Kjelstrup (Arkivfoto)

ANNONSE

Mennene dirket seg inn i busshallen litt over midnatt. En av dem tok seg av den norske vakten. De øvrige tok seg ned i kjellerhallen, der de la ladningene. Det ble brukt 120 kilo plastisk sprengstoff fordelt på fire kofferter og 70 kilo vanlig dynamitt. Omtrent kl. 02.00 om natten ble luntene tent, og karene trakk seg tilbake. Noen vaskekoner som jobbet i hallen fikk beskjed om at bygningen ville gå i lufta om få minutter. Da ladningene eksploderte var vaskekonene ute av bygningen, og vaktmannen var sluppet løs. Etter eksplosjonen var blant annet 150 flymotorer og tyskernes største lager av reservedeler for jagerfly i Norge ødelagt. Gunnar Sønsteby forlot stedet på sykkel.»

Kilder: Oslo Byarkiv, Digitaltmuseum, Wikipedia.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE