«Lykkes vi med dette, vil drosjene bli en naturlig del av kollektivtransporten»

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

KOMMENTAR: «Det åpnes også opp for at drosjemarkedet vil bli app-basert på samme måte som kollektivtransporten for øvrig. Dette åpner for at kundene i større grad kan sammenligne priser og gi tilbakemeldinger på drosjeturen, som et alternativ til taksameteret.»

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 28.03.2019 kl 16:22

Det er flere grunner til at det er et behov for å endre rammebetingelsene for drosjenæringen. Særlig i byene opplever en del kunder at kvaliteten ikke er god nok, og at tilbudet ikke er tilpasset etterspørselen. Drosjeaktørene har lange ventetider og mye tomkjøring. Det er lite tilgjengelig prisinformasjon som igjen bidrar til høye priser for kundene. Dette kommer fram i rapportene fra Delingsøkonomiutvalget, Konkurransetilsynet og Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet peker også på at mange drosjekunder føler seg utrygge. Det er også et faktum at mange opplever at enkelte sjåfører har dårlig lokalkjennskap og språkkunnskap. Det er derfor et viktig element i reformene at det stilles større faglige krav til den enkelte sjåfør enn i dag, og det skal vi i Høyre være pådriver for.

Rammevilkårene for drosjetransport har endret seg betydelig siden drosjereguleringen ble innført før andre verdenskrig. Det er en stor teknologisk utvikling i markedet noe som stiller drosjenæringen overfor nye utfordringer. Med dagens reguleringer opplever drosjenæringen krevende utfordringer; omsetningen synker og det er nedgang i antall kjørte kilometer. Forslagene til reguleringsendringer innebærer færre etableringshinder og friere adgang til etablering i markedet. Det vil bidra til økt konkurranse og mer effektiv markedstilpassing av tilbud og etterspørsel.

Det åpnes også opp for at drosjemarkedet vil bli app-basert på samme måte som kollektivtransporten for øvrig. Dette åpner for at kundene i større grad kan sammenligne priser og gi tilbakemeldinger på hvordan drosjeturen var, som et alternativ til taksameteret. Det er viktig at en finner frem til løsninger som bidrar til at all drosjetransport kan skje innenfor samme rammevilkår.

Det er forskjell på by og land, og tilbudet både er – og oppfattes bedre ute i distriktene. Samtidig som taket på løyver fjernes i de største kommunene, etableres en enerettsmodell som gir fylkeskommunene rett til å inngå avtale med enkelte drosjeeiere i kommunene. Det vil sikre disse drosjeeierne en sikker inntekt og befolkningen et godt drosjetilbud. Det åpnes opp for at drosjeeiere i distriktene kan drive drosjetrafikk på deltid innenfor rammen av eneretten.

Et hovedelement i inntektene for distriktsdrosjene er «bestillertransporten». Det dreier seg om syketransport, skoleskyss, spesialtransport etc. Det blir fylkenes oppgave, i samarbeid med helseforetakene, å sørge for at også distriktsdrosjene får sin andel av dette markedet. Vi ser at mange fylker etablerer et mer differensiert kollektivtilbud ved å erstatte de store (og ofte tomme) bussene med minibusser som kun kjører på bestilling. Her kan også drosjeeierne ta en aktiv rolle, samarbeide bedre og bli en naturlig del i dette systemet. Lykkes vi med dette, vil drosjene bli en naturlig del av kollektivtransporten.

Nils Aage Jegstad (H), stortingsrepresentant og medlem av transport- og kommunikasjonskomitéen

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...