ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Slik vil butikkjeden redde én million brød fra å bli kastet

Meny Ringnes Park i forrige uke: Mari Kristine Kasbo (kategoriansvarlig bakeri i MENY), klima- og miljøvernminister Sveinung Rotevatn og Simon Fossum t.h. (prosjektleder i Link Retail). Foto: Michael Johnsen

I Norge er matsvinnet på minst 417.000 tonn per år, tilsvarende 78 kilo per innbygger. Det representerer et CO2-utslipp på 1,26 millioner tonn. Nå vil Meny ta i bruk ny, norsk teknologi for å unngå å kaste så mange brød.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 18.05.2021 kl 12:07

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

SAGENE: Mange hundre tusen brød kastes hver dag i Norge, både hjemme og i butikken. Nå skal Meny redusere brødsvinnet med 30 prosent på et år, tilsvarende en million brød.

– Å få ned matsvinnet er viktig for oss. Det handler om klima, etikk, økonomi og ressursbruk. En million brød spart betyr 600 tonn redusert CO2-utslipp. Det betyr også at betydelig mengder matkorn, brukt til å produsere brød, ikke ender som grisefôr, sier Mari Kristine Kasbo, kategoriansvarlig bakeri i Meny.

Dagligvarekjeden melder i en pressemelding at den i løpet av våren ruller ut et automatisk stekeverktøy i alle sine butikker. Teknologien er utviklet i Norge og er basert på avanserte algoritmer. Historisk salg og salg i samtid gir grunnlag for dynamiske stekeplaner, som hjelper butikkene med å steke opp riktig mengde brød gjennom åpningstiden.

Klima- og miljøvernminister Sveinung Rotevatn (V) lærte om prosjektet på en lanseringsmarkering utenfor Meny Ringnes Park i forrige uke. Han synes det er viktig å synliggjøre eksempler og grep innen matsvinnreduksjon.

– Dette er et veldig kult prosjekt, som viser at en gjennom å tenke litt nytt og bruke ny teknologi kan gjøre store klimabesparelser og viktige miljøtiltak. Det å kutte matsvinnet med en million brød er veldig mye, og det betyr at vi tar bedre vare på miljøet og at vi slutter å sløse med maten - og det bør vi alle være for, sa klima- og miljøvernministeren.

ANNONSE

– Til nå har vi basert stekingen av brød på historiske data, erfaringer og magefølelse med det resultat at vi ofte har hatt alt for mye brød igjen ved stenging. Nå skal vi tilpasse stekingen gjennom dagen basert på teknologi og faktisk kjøp. Vi skal ha et stort utvalg av ferske brød, men samtidig tørre å gi kundene noe færre valg mot stenging, sier Kasbo i Meny.

Teknologien, som nå får sin verdenslansering, er utviklet av norske Link Retail, med økonomisk støtte fra Innovasjon Norge. Link Retail jobber med butikkjeder i hele Europa.

– Dette er en innovasjon flere kommer til å ville kopiere. Vi har alt fått henvendelser fra andre i Europa. Bruk av teknologi og big data i måten å tenke utvalg, varetrykk og matsvinn på er helt nytt i europeisk sammenheng, sier Simon Fossum, prosjektleder i Link Retail.

Ferske bakervarer er i følge Matvett blant varegruppene med høyest matsvinn i hele verdikjeden, også i butikk.

– Vi har lenge tatt til orde for at butikk må tørre å ta grep for å endre normen om bugnende utvalg så lenge kunden er på lag. Våre undersøkelser viser at forbrukerne ønsker å bidra til mer bærekraftige løsninger og at tiden nå er moden for å justere varetrykket. Derfor er vi glade for at Meny tar et steg i den retningen og står for et taktskifte, sier Anne Marie Schrøder i Matvett. Hun understreker at forbrukerne også er opptatt av matsvinn.

ANNONSE

80 prosent mener at det er greit å redusere brødutvalget mot slutten av åpningstiden dersom det fører til at mindre brød blir til grisefôr eller blir kastet, ifølge en fersk Matvett-undersøkelse.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Sagene Avis. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE