ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Melder om suksess for den første storfilmen på seks måneder

Tenet er den første storfilmen på kino et siste halvåret. Hos Odeon håper de flere av de varslede premierene i høst vil gå som planlagt. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Fredag hadde Christopher Nolan-filmen Tenet premiere. ODEON Oslo på Storo, melder om en svært bra publikumshelg etter den første amerikanske storfilm-premieren på et halvt år.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

STORO: Kinoene i Norge stengte i mars og har hatt åpent gjennom sommeren med begrenset drift og lite utvalg med filmer. Det var derfor en stor dag da ODEON etter drøyt seks måneders ventetid fikk satt opp den første storfilmen for et voksent publikum.

«Tenet», fra Inception- og Dark Knight-regissør Christopher Nolan, hadde premiere fredag 28. august. Responsen fra publikum har vært meget positiv den første helgen, melder kinoselskapet.

– Tenet er en publikumssuksess på linje med storfilmer før korona-krisen på ODEON Oslo, sier Tony Fjærgård i ODEON Kino AS.

– Vi kan oppsummere den første helgen på ODEON Oslo, tross restriksjoner med antall publikummere og avstandsregler, med at besøket på Tenet er på høyde med storfilmer før korona-krisen. Tenet har i åpningshelgen, i tillegg til førpremierer, hatt 5556 besøkende på ODEON Oslo. Dette er drøyt 12 prosent av totalbesøket på 45.806 i Norge. Det har vært underkapasitet på kveldsforestillingene gjennom hele helgen så det kunne vi hatt et betydelig høyere besøk under normale tilstander. Men vi tror dette er en film som vil få et langt liv på kino utover høsten, sier han.

Sommermaraton

Gjennom sommeren har ODEON på Storo vist repriser av filmkatalogen til Christopher Nolan. Dette har blitt et tilbakeblikk gjennom de siste 15 årene med Nolans filmer fra Batman-trilogien, Interstellar, Inception og Dunkirk.

ANNONSE

– Vi har hatt suksess med dette retrospektive programmet, og det har vært en spesielt stor suksess i IMAX. Nå ser vi i forlengelsen av dette at vi har bygget opp store forventninger og fansen har kommet raskt tilbake til kinoen. Vi har vært spente på lanseringen og føler oss nå trygge på at kinoen fortsatt er det foretrukne stedet å se film også i fremtiden. Dette er en trend som også er bekreftet i en markedsundersøkelse som er gjort i Storbritannia nå i sommer, sier Fjærgård.

Den britiske undersøkelsen, som er gjort av Odeon Cinemas Group, viser at en gjennomsnittlig brite bruker 187 timer i året på Netflix på «scrolling». Undersøkelsen er basert på begrepet "remote con-scrolling" hvor kunden i frustrasjon leter i en uendelig jungel etter innhold. På kino velger vi mellom et utvalg med titler som allerede er plukket ut av filmeksperter og søken etter en god filmopplevelse er enklere.

Ifølge undersøkelsen sier 42 prosent at de er irritert når de ser film hjemme fordi man underveis i filmen har et halvt øye på mobilen og det ender også ofte med at filmen blir avbrutt fordi noen ringer på eller man starter med å gjøre noe annet. Problemet blir ytterligere forsterket når hele familien er samlet for å se film og antallet skjermer økes tilsvarende.

Håper på Børning 3 og James Bond

Fortsatt er det knyttet stor usikkerhet til kinoprogrammet utover høsten. Det har vært mye flytting rundt på datoer de siste månedene, forklarer Fjærgård, og dermed er det ikke enkelt å si noe konkret om høsttilbudet.

Filmwebs oversikt viser imidlertid at Børning 3 er oppført med premieredato i slutten september, og Daniel Craigs siste film som James Bond, No Time To Die, skal komme i november. Den ble utsatt da koronaepidemien stengte kinoene verden over i mars.

ANNONSE

– Dette er to av de filmene det knyttes størst forventninger til nå i høst. Hele kinobransjen krysser nå fingrene for at disse to storfilmene går som planlagt, sier Fjærgård.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Sagene Avis. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE