Sagene Avis

Sagene Avis

Tapt bysykkel 2.0:

Et vennlig klapp på hodet, stillhet og innkreving av bot

En forlatt bysykkel i en busk. Bildet er fra 2017, og Oslo Bysykkel ble varslet om funnet. Foto: Karl Andreas Kjelstrup (Arkivfoto)

MENINGER: Det er et tankekors at boten fra Oslo Bysykkel er større enn egenandelen ved bilforsikring.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Innlegget mitt «Oslo Bysykkel kjører en hard linje med 7500 kr i bot», publisert i Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis og delt på Facebook, har vekket mye engasjement. Støtteerklæringene har vært mange. Det har meningene også vært, og det er flott! Oslo Bysykkel har ennå ikke har gitt tilbakemelding på innholdet i mitt første innlegg. Da er meningsmangfoldet, særlig fra kommentatorfeltene på Facebook, gull verd for å bringe saken videre.

1. Verdien på en tapt bysykkel

På Sykkelprats facebookside førte innleggets overskrift til opphetet diskusjon. For er 7500 kr i bot en riktig verdisetting av tapt bysykkel?

Meningene delte seg steilt i to leire; «yay» (kostnadstunge teknologisykler) vs. «nay» (rimelig masseproduksjon). Jeg presiserer at jeg ikke vet svaret. Det vet derimot Oslo Bysykkel. Jeg mener at en stor kommersiell aktør som driver på oppdrag fra Oslo kommune og i samarbeid med OBOS har alt å vinne på åpenhet.

Det er et tankekors at boten blir på 7500 kr uansett om sykkelen kommer til rette etter 14 dager eller ikke. Jeg undrer meg også over at boten har gått opp fra 3250 kr til 7500 kr etter at Infrastructure overtok driften av Oslo Bysykkel.

2. Når uhellet er ute

Jeg fikk mange formaninger og gode råd om å passe på at bysykkelen ble låst i etterkant av innlegget. Men igjen; de som leste forbi overskriften merket seg nok at sykkelen ikke ble borte fordi jeg var litt kjapp ved stativet. Sykkelen ble aktivt tatt ifra meg. Vi «irriterende ansvarlige» brukere av Oslo bysykkel sjekker alltid at sykkelen står som levert i appen før vi går videre.

Et viktig poeng i innlegget mitt var at Oslo Bysykkel ikke tar hensyn til hvordan sykkelen går tapt. Jeg forstår Oslo Bysykkel synes det er vanskelig å fordele ansvar når en bysykkel blir borte. Likevel; ideen rundt forsikring baserer seg på at totalsummen av premier som tegnes dekker skader og tap som oppstår.

En forsikring har også som premiss at folk flest er ålreite. Folk flest forårsaker ikke skader eller tap med vilje. «Shit happens» en gang iblant likevel, noen ganger uten skyld, andre ganger i vanvare. Det er underlig at Oslo Bysykkel foreløpig ikke tilbyr forsikring når så mange sykler triller rundt i Oslos veinett. Det er også et tankekors at boten fra Oslo Bysykkel er større enn egenandelen ved bilforsikring, det være seg privat eller gjennom bildelingstjenester, for eksempel Bilkollektivet eller Nabobil.

Oslo Bysykkel. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

3. Konstruktive sammen

«Slutt å sutre. Betal boten!» var nok den mest kontante kommentaren til innlegget mitt. Men er det sutring å stille spørsmål ved størrelsen til Oslo Bysykkels bot for tapt bysykkel? Og det motsatte av sutring er vel å foreslå bedre løsninger på strukturelt nivå som potensielt kan komme flere enn undertegnede til gode? Derimot ville jeg nok sutret og oppført meg ganske korttenkt dersom jeg ukritisk betalte en uforholdsmessig stor bot for en bysykkel som aktivt ble tatt fra meg.

For to uker siden takket Oslo Bysykkel for et konstruktivt innspill, og gav også beskjed om at ledelsen ville se nærmere på forslagene mine. Jeg har ennå ikke fått tilbakemelding eller svar. Det er mulig at Oslo Bysykkels samlede ledelse har tatt sommerfri, men jeg kjenner likevel at jeg er skuffet. Jeg hadde forventet mer initiativ og fremoverlenthet fra drifteren av Norges største bysykkeltjeneste.

Min bysykkel er dessverre ikke en av de heldig returnerte. I dag fikk jeg beskjed via mail om å betale boten på 7500 kr. Oslo Bysykkel har pr egne retningslinjer ikke tatt initiativ til å samarbeide om å skrive politianmeldelse. For drøye to uker siden takket Oslo Bysykkel for et konstruktivt innspill, og gav også beskjed om at ledelsen ville se nærmere på forslagene mine. Jeg har ennå ikke fått tilbakemelding på innspillet mitt eller invitasjon til dialog.

Oslo Bysykkels strategi for å møte konstruktiv kritikk kan derfor beskrives som en tretrinnsrakett; et vennlig klapp på hodet, stillhet og innkreving av bot. Jeg hadde forventet atskillig bedre av drifteren av Norges største bysykkeltjeneste.

DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til meninger@sageneavis.no!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...