Sagene Avis

Sagene Avis

– Myndigheter og skoleeiere må vise at de er vår tillit verdig. Å la være å bruke voldelige dataspill vil være en god start

Kommentar: Severin Zinöcker

Illustrasjonsfoto Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix

«Skolen innfører nettbrett for alle elever og bruker dataspill med voldelig innhold i undervisningen uten å være klar over det. Utdanningsetaten hadde godkjent læringsappen.»

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 25.05.2020 kl 21:41

«Det kom noen gutter og plaget meg. Så derfor dro jeg gullsverdet mitt og drepte dem.»

Jeg trodde knapt mine egne ører. Min sønn på 9 år viser meg spillet Minecraft på sin skole-iPad. Jeg hadde så vidt fått med meg at læreren hadde installert dataspillet for noen dager siden. Jeg husker at jeg stusset over det. Jeg visste jo at skolen brukte TV i undervisningen, men skulle de nå også spille dataspill i timen? Jeg la godviljen til. Læreren hadde sikkert en plan.

Vår skole var preget av usikkerhet og skepsis sist høst. De foresatte hadde mange spørsmål da våre barn fikk hver sin nye iPad fra skolen. Skoleledelsen forsikret oss om at de hadde tenkt dette godt igjennom og kom til å følge nøye med. Innføringen skulle være «myk». Bruken skulle begrenses og tilpasses de ulike trinnene.

Selv ble jeg usikker om kvalitet sto i fokus da en lærer erklærte at «økt produksjon» var et mål med innføringen. Men at dataspill, der en kan skape og bygge, men også ødelegge, plage dyr og ta liv av andre, skulle inngå i pensum – den så jeg ikke komme.

Jeg ringte til rektor. Av vår samtale kom det frem at skolelederen ikke var klar over at spillet tilrettelegger for vandalisme og vold. Min oppfordring om å fjerne spillet fra nettbrettene mens hun kunne vurdere om bruken var både hensiktsmessig og forsvarlig, falt på stengrunn. Utdanningsetaten hadde godkjent spillet. Kort tid etterpå ble hele klassen instruert til å la være å bruke «overlevelsesmodus» i Minecraft Educational Edition. Det var visst ikke greit å skyte kompisen i det digitale ansiktet med en armbrøst.

Jeg tror at de fleste vil være enige i noen enkle premisser: Skolen bør sørge for at barna ikke ødelegger for hverandre og bruker våpen mot dyr eller medelever - selv ikke i en virtuell verden. Skolen bør forhindre, ikke tilrettelegge for reklame rettet mot elever – også i form av apper og dataspill. Og så bør det være selvsagt at skoleledelsen inntar en føre-var holdning når den innfører nye tiltak som kan ha betydning for barnas helse og psykiske utvikling.

En setning jeg har hørt mange ganger i det siste er: «Vi må stole på skolen.» Jeg skulle ønske det var så enkelt. Å kunne lene seg tilbake og la skolen ta alle de vanskelige valgene. Men skolevesenet har i denne sammenheng ingen erfaring og lite forskning å støtte seg på.

Skal iPad-eventyret bli vellykket, må vi foreldre være på banen, bruke sunn skepsis, følge med og gi kritisk tilbakemelding. Det er den beste hjelpen skolen kan få. Myndigheter og skoleeiere må vise at de er vår tillit verdig. Å la være å bruke voldelige dataspill på skolen vil være en god start.

Severin Zinöcker
Immunolog, forsker og småbarnspappa på Torshov

Dette innlegget er en forkortet versjon av kronikken som ble først publisert i Dagens Næringsliv 22. mai 2020.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...