Sagene Avis
Seksjonsheader

«Vi krever bedre fremkommelighet, trygge og ryddige fortau i hele Oslo»

«Vi støtter forslaget om å begrense antallet elsparkesykler. Men 8000 elsparkesykler for utleie er for mange», skriver Einar Spurkeland og Gustav Nielsen. Foto: Janina Lauritsen

MENINGER: «Antall utleie-enheter bør heller reduseres til det europeiske gjennomsnittet per innbygger, 3000 elsparkesykler i Oslo. Videre bør antallet vurderes sammen med bysykkelordningen.»

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 05.07.2021 kl 10:23

Oslo kommunes utkast til regulering av elsparkesykler viser at myndighetene aksepterer motorisering av gangtrafikken og at de sprekeste skal bli enda mer mobile.

25-30.000 utleie-enheter fyller opp byens gater og plasser og belaster legevakten og helsevesenet med mange alvorlige skader. Fremkommelighet for små barn, eldre og funksjonshemmede på fortau og gangveier tilbys som gratis salgsarealer for ofres i et internasjonale selskapers på bekostning av folkehelsen og miljøet.

For svakt utkast til regler i Oslo

Fagnettverket Bullby har levert en høringsuttalelse som belyser en trafikkpolitisk tabbe politikerne hittil har oversett. Oslo kommunes utkast til regelverk for elsparkesykler vil ikke løse problemene. Helse og miljø må være en tydelig premiss for reguleringene, hvor kommunen bør få ubestridt reguleringsmyndighet.

Vi støtter forslaget om å begrense antallet elsparkesykler. Men 8000 elsparkesykler for utleie er for mange. Antall utleie-enheter bør heller reduseres til det europeiske gjennomsnittet per innbygger, 3000 elsparkesykler i Oslo. Videre bør antallet vurderes sammen med bysykkelordningen.


Kaoset i Oslo skyldes manglende regulering og mange utleieselskaper. Det er bedre å konkurranseutsette en konsesjon for 3-5 år til bare en eller to leverandører som gir kommunen og publikum de gunstigste tilbudene. Det kan gi stordriftsfordeler i drift, styring og administrasjon av virksomheten.

Også elsparkesykler må betale grunnleie

Alle trafikanter bør dekke kostnadene som deres valg av transportløsninger påfører samfunnet, også miljø-, ulykkes- og helsekostnadene. Riktige priser for bruk av elsparkesykkel vil nok kreve nærmere analyser.

Men kommunen bør i det minste kreve full dekning av alle administrative kostnader, og kostnader ved håndheving av trafikkregler, fjerning av hensatte kjøretøyer osv. som foreslått i høringsnotatet. Kommunen bør også kreve gategrunnleie, slik andre næringsaktører betaler for tilgang til gateplan for kommersiell utnyttelse.

Trussel mot helse og miljø – nei til motorisering av gangtrafikken

I tillegg til utleie av elsparkesykler, er det i Norge bare i første halvår 2021 solgt flere enn 300.000 enheter til egentransport. Motorisering av gangtrafikken er en alvorlig trussel mot folkehelsen, bymiljøet og naturen.

Elsparkesyklenes største effekt på folks reisevaner er at de erstatter gåing, og reduserer befolkningens naturlige mosjon i dagliglivet. Bare 3 prosent av elsparkesyklistene i Oslo har oppgitt at bruken erstatter bilkjøring. Stikk i strid med helsemyndighetenes godt begrunnede råd om mer gåing og aktiv sykling, blir nå stadig flere unge og spreke mennesker lokket over til en enda mer sedat livsstil.


I tillegg bidrar bruken av elsparkesykler og deres frie parkeringsløsninger til at det blir mindre trygt og behagelig å gå i byen, slik at særlig eldre og funksjonshemmede får dårligere mobilitet og mindre mosjon.

Hvis dette får fortsette, vil politiske mål om forebyggende helsepolitikk og miljøvern fremstå som floskler. Oslo kommune bør se om Loven om folkehelsearbeid gir kommuneoverlegen hjemmel til å iverksette nødvendige tiltak.

Rydd fortauene

Hensynet til de gåendes universelle fremkommelighet, sikkerhet og opplevd trygghet må være styrende for trafikksystemets utforming og regelverk, ikke en restpost i kampen om byens arealer. De gående er byens viktigste trafikanter, også de kjørende må gå til og fra sine kjøretøyer, hus og gjøremål.

Vi krever bedre fremkommelighet, trygge og ryddige fortau i hele Oslo, og at sparkesykler/sykler med eller uten motor ikke skal tillates på fortauene. Oslos byråd og bystyre må kreve at Stortinget innfører forbud for brukere over 12 år mot sykler, sparkesykler, etc. på fortau.

Felles trafikksystem og regelverk for små lette kjøretøyer og sykler

Med enda flere kjørende på fortau og gang- og sykkelveier blir det flere konflikter og høyere risiko for de gående. Reglene for trafikken og veiene må justeres slik at de oppmuntrer til økt gåing og sikrer fotgjengernes fremkommelighet og levekår bedre enn i dag.


Oslo kommune har etablert mange gode løsninger for syklistene de senere år. Nå må anleggene bli skikkelig utnyttet, slik at også forholdene for de gående blir forbedret. Folk sykler/kjører ofte på fortau selv om slike anlegg finnes. Fortaus-forbud for brukere over 12 år vil øke bruken og nytten av anleggene.

Sykler og andre lette kjøretøyer bør ha egne kjørefelt og anlegg mest mulig separat fra både gående og biltrafikk. Fortsatt utbygging av slike anlegg, samt skiltede ruter i veier med 30 km/t-fartsgrense, er viktig. Bedre sammenheng og kvalitet i veinettene for gående og lette kjøretøyer vil oppfordre til bruk. Blandet gang-/sykkeltrafikk må fortsatt være tillatt der det er skiltet/merket for det.

Fartsgrenser for bil må tilpasses forholdene for syklister og gående. I tettsteder bør det være en generell fartsgrense på 30 km/t med unntak der det skiltes for høyere fart. Dette vil redusere skiltjungelen.

Akutt situasjon krever handlekraft

De mange utleieenhetene i Oslo utgjør en akutt, uakseptabel risiko mot liv, helse og folks rett til å kjenne seg trygge. Mange osloborgere og besøkende vil få en tur til Oslo skadelegevakt og sykehusinnleggelser før nye regler er på plass.

Høstens nye Storting og Regjering bør kunne avvikle regelen om sykling og bruk av små el-kjøretøyer på fortau, slik at vi får et stort løft for de gående allerede fra begynnelsen av 2022. Byrådet og bystyret i Oslo kan bidra til å gi folkehelse og miljø prioritet i byens samferdselspolitikk, og påvirke hva som skjer i andre byer i Norge. Frem mot valget i september 2021 vil mange velgere følge denne saken med kritiske blikk.


Omklassifisering av elsparkesyklene fra sykkel til moped vil løse noe av det akutte problemet elsparkesyklene har skapt, men et knippe helhetlige tiltak for å regulere mikromobilitet på samme måte som annen trafikk er helt nødvendig for å få et velfungerende transportsystem i byene.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...