ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis
Seksjonsheader

Stjålet bysykkel:

«Oslo bysykkel kjører en hard linje, med 7500 kroner i bot»

Oslo Bysykkel, her stativet på Storo. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

KOMMENTAR: – Jeg håper bysykkelen min kommer til rette før det begynner å svi i lommeboka.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 28.06.2019 kl 17:01

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Det koster 7500 kroner dersom bysykkelen blir stjålet i løpet av en tur. Ifølge brukervilkårene til Oslo Bysykkel er dette erstatningssummen som må betales dersom bysykkelen er borte i mer enn 14 dager. Dette er uavhengig av årsak og om sykkelen kommer tilrette igjen.

Som mange andre bysyklister, er jeg Oslo-borger og har årsabonnement. Jeg bruker bysykkel ofte, og jeg er fornøyd med tilbudet. Da Oslo bysykkel skiftet driftsselskap for noen år siden regnet jeg med at brukervilkårene ville være rettferdige. Forleden fikk denne tilliten en solid knekk.

Vi er flere som blir frastjålet bysykkel årlig, og vi har ulike historier. Jeg ble frastjålet bysykkelen da den stod rett ved siden av meg. Dette spiller ingen rolle. Oslo bysykkel kjører en hard linje med 7500 kroner i bot etter 14 dager uavhengig av hvordan tyveriet skjedde. Skulle jeg ønske at botens størrelse reflekterte omstendighetene? Absolutt. Forventer jeg det? Nei.

Derimot forventer jeg en rettferdig bot. 7500 kroner delt på 14, gir en dagsbot på drøye 535 kr. Oslo bysykkel forklarer størrelsen på boten med "tapte inntekter". Dere redegjør ikke for hvordan inntektstapet er kalkulert. Jeg antar at hovedinntektskilden er sesongkort, og her ligger inntektene fast uavhengig av antall turer. Jeg forstår at tapt eller totalvraket sykkel må medføre kostnader. Men 7500 kroner? Og bør ikke boten avkortes dersom sykkelen kommer til rette igjen etter to uker?

Det er urettferdig med en bot som er satt uforholdsmessig høyt og som mange vil ha problemer med å betale. Den kan også så tvil om Oslo Bysykkels vilje til å finne tapte sykler. - Hvorfor lete når man går i pluss likevel?

ANNONSE

Jeg har tillit til Oslo bysykkel. Jeg velger å tro at størrelsen på boten ble satt i et forhastet øyeblikk. Jeg tror at Oslo bysykkel ikke ønsker å tjene på kunders utur, men ønsker å løse dette på rett vis.

Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Så hvordan kan en rettferdig bot se ut, med utgangspunkt i status quo?

  • Bot for tapt fortjeneste senkes til et rimelig nivå, f.eks 1000 kr (2,5 ganger årskontigenten) dersom sykkel ikke har kommet tilbake innen fastsatt periode.
  • Et forelegg for tapt eller skadet sykkel reflekterer sykkelens faktiske verdi, både ift innkjøpspris og forventet livsløp.

ANNONSE

  • Dersom bysykkelen kommer tilrette igjen, refunderes denne delen av boten til bruker. Hvis ikke er jo bruker egentlig eier av sykkelen.

Hva med å gjøre bysykkel enda sikrere og bedre når tyveri eller uhell skjer? Jeg foreslår:

  • Innstallering av gps-sporing på bysyklene. - Dette vil gjøre det enklere å finne og returnere tapte sykler, og virke preventivt på tyveri.
  • Valgfri bysyklistforsikring. - Som andre trafikanter bør bysyklister også ha forsikringsmulighet. Uhell og tyveri kan ramme alle.

Jeg håper bysykkelen min kommer til rette før det begynner å svi i lommeboka. Til Oslo bysykkel har jeg mer enn håp; Jeg har tiltro til at dere ordner opp når brukervilkårene ikke holder mål.

ANNONSE

Silje Ulvevadet Dæhli

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE