«Signalet til oss som bor på Voldsløkka er; flytt, eller selg bilen»

STAVANGERGATA: Sykkelprosjektet i Stavangergata er rullet ut som et hasteprosjekt, med minimale konsekvensutredninger, sier Torbjørn Furulund. Foto: Janina Lauritsen (arkivfoto)

KOMMENTAR: Det er vi som bor ved Stavangergata som skal leve med konsekvensene, ikke bare de positive som sykkelvei isolert sett er, men også mangelen på parkeringsplasser når for eksempel en bevegelseshemmet svigerfar kommer, eller når brukerne av Voldsløkka parkerer på de plassene som ved flaks måtte være ledig utenfor. Som beboerne har betalt 3000 kroner i året for å få tilgang på.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 30.11.2018 kl 09:53

Om kort tid har Stavangergata sykkelvei i begge retninger. Jeg og andre syklister kan møte vintersesongen med glede over å kunne sykle på røde felt i gata. Men ikke alle sykler, de færreste om vinteren faktisk. Og de fleste av oss er også opptatt av annet enn vårt eget behov for å sykle.

Sykkelprosjektet i Stavangergata er rullet ut som et hasteprosjekt, med minimale konsekvensutredninger. Motforestillinger er hele veien blitt oversett. Ytrer man seg, er faren stor for å bli stemplet som miljøfiende. Det skjer vel denne gangen også. Min kritikk handler ikke om at parkeringsplasser må bort for å lage sykkelvei, det er omfanget av antall plasser som må bort som er problemet. Effekten av å fjerne 500, 300 eller 200 plasser er vidt forskjellig. Det første er ekstremt, det andre er progressivt, og det tredje er moderat. Ekstremløsningen er valgt i vårt nabolag og derfor sier jeg ifra.

Sykkelrute 7 og 8 går gjennom vårt nabolag. I løpet av det siste året har nærmere 500 gateparkeringsplasser blitt fjernet i et avgrenset, lite område. Bergensgata, Sarpsborgsgata og Jutulveien er en del av vårt nabolag. De siste 123 forsvinner nå i Stavangergata i denne omgang. Hva mer har vi i vente?

Samtidig grenser våre gater opp til Nordre Aker bydel med annen sone for beboerparkering. Stavangergata har, utover boliger, Margarinfabrikken barnehage, skatehall, skøytebane og hele Voldsløkka idrettsanlegg som trafikkeres. Selv om man skal oppfordre til at besøkende til disse anleggene skal reise kollektivt eller med sykkel, er det naivt å tro at ikke eneste én kan ha legitime grunner for å komme med bil.

Jeg har flere ganger forsøkt å få svar på hva slags konsekvensvurderinger som er gjort underveis, knyttet til bortfall av svært mange gateparkeringsplasser. Spørsmålene jeg har stilt har vært innholdsmessig dette:

1) Er det gjort noen konsekvensanalyser av å fjerne gateparkering i begge retninger som strakstiltak før reguleringsplan? Har Bymiljøetaten og oppdragsgiver byrådet noen svar på hvor de bilene som står parkert i Stavangergata i dag skal stå, når sanering av parkeringsplasser er gjennomført i hele nordgående løp, og i praksis store deler av sørgående løp?

2) Stavangergata og omkringliggende gater ligger på bydelsgrensen til Nordre Aker, og med flere formålsbygg, herunder barnehager, skatehall, idrettsanlegg og etter hvert også ny skole på Voldsløkka. Effektene av beboerparkering er svært uklare, inntil man har fått innført dette også over bydelsgrensen på andre siden av Voldsløkka. Først da vil man ha full oversikt over parkeringsdekningen i området. Hvilke vurderinger har etat og byråd gjort her?

Svaret har uteblitt. I stedet får jeg høre fra Bymiljøetaten i sitt høringssvar til oss som ga innspill, blant annet dette: «Bymiljøetaten arbeider for å realisere målene i Oslo sykkelstrategi 2015-2025. Et sentralt virkemiddel for å oppnå dette er å skape et mer finmasket sykkelveinett som gjør det tryggere og mer fremkommelig å sykle i byen.» Videre kan etaten opplyse om at 12 er negative og 7 positive til tiltaket.

Takk – vi er godt kjent med byrådets ambisjoner, hovedsykkelveinettet har bred forankring i bystyret, men det var vel ikke meningen at hovedsykkelveinettet skulle gjennomføres uten noen lokal tilpasning overhodet utifra faktiske forhold? ?

Vi var en del naboer som tok opp våre bekymringer i sommer med bydelsutvalget i Sagene. Der møtte vi forståelse og vilje hos Ap, Høyre og Venstre.

Bydelsutvalget uttalte følgende:

«Bydel Sagene er positive til at det etableres sykkelfelt i Stavangergata jmf. tidligere vedtak. Det er samtidig viktig å finne en løsning som ivaretar behovet for både å trygge sykkelfremkommeligheten og sikre parkeringsmuligheter for befolkningen. Bydelsutvalget støtter Bymiljøetatens forslag om strakstiltak i 2018 eller 2019 å erstatte gateparkering på én side med sykkelfelt, i retning Lisa Kristoffersens plass.»

Men dette har hverken etat eller byråd lagt vekt på, i stedet er fullskalaløsningen nå iverksatt uten forbehold eller betenkeligheter. Det er vi som bor i nærheten av Stavangergata som skal leve med de praktiske konsekvensene av løsningene, ikke bare de positive som sykkelvei isolert sett er, men også mangelen på parkeringsplasser når for eksempel en bevegelseshemmet svigerfar kommer på besøk utenbys fra, og som ikke sykler, eller når brukere av alle fasilitene på Voldsløkka parkerer på de plassene som ved flaks måtte være ledig utenfor - og som beboerne har betalt beboerparkeringskort på 3000 kroner i året for å få tilgang på. Eller når du kommer hjem en sen kveld, og bare kan glemme å finne noe sted å parkere bilen – beboerkort eller ei.

Min kritikk er ingen ensidig motstand mot sykkelveier, tvert imot. Mange steder har dette gitt svært gode resultater, som for eksempel langs ring 2. Byrådet og MDGs ambisjoner skal faktisk også få ros. Mange prosjekter fungerer godt, men det er med dette som så mye annet – når det går prestisje i prosjektene, blir evnen til å lytte liten.

Det er mulig å rigge Stavangergata bedre gjennom en reguleringsplan for både sykkel-, gang-, kjørefelt og parkering, men det krever evne til å tenke helhet, og til å gå mer trinnvis frem. Bydelsutvalgets løsning hadde svart på de mest prekære behovene for sykkelvei, uten å strupe parkeringsdekningen inn til det uforsvarlige.

Vi står i et taktskifte der bilbruken er under endring, færre vil eie bil i fremtiden, og flere vil basere seg på delebilkonsepter. Behovene også for parkeringsdekning vil derfor endre seg, men dette skjer ikke over natten. Det må være legitimt å kunne bo i by, og eie en bil dersom man har behov for det. Det er heller ikke flust med alternativer for dem som har økonomi til å betale for seg i vårt nabolag. Signalet byens politiske ledelse sender til oss som bor på Voldsløkka er følgende; flytt, eller selg bilen.

Litt av en julegave. Det kan fortsatt gå bra, men da er i så fall lykken bedre enn forstanden.

Torbjørn Furulund
Sagene

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...