Sagene Avis

Sagene Avis

Ny t-banetunnel:

«Største byutviklingsgrepet de neste 50-100 årene - innbyggerne bør få diskutere alternativene»

Høyres forslag til ny t-banetunnel innom Bydel Sagene. Foto: OSLO HØYRE

KOMMENTAR: – En ny tunnel nesten parallelt med dagens tunnel vil føre til at enda flere arbeidsplasser presses inn langs Karl Johans gate.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 16.02.2019 kl 10:24

Oslo Høyre har nettopp lansert vårt forslag til ny t-banetunnel. Vi foreslår en ny forbindelse mellom Carl Berners plass og Majorstuen med t-banestasjoner på Sagene, øvre Grünerløkka, Ullevål sykehus og Bislett. Det vil også gi flere avganger på Sognsvannsbanen og fra alle de andre stasjonene i ytre by, med mulighet for reise med t-banen til flere steder i indre by.

Mange vil spare mye reisetid på å slippe å bytte mellom t-bane, buss og trikk. Det er utvilsomt behov for økt kapasitet i t-banesystemet til å håndtere passasjerveksten i Oslo. I første omgang vil et nytt signalsystem øke kapasiteten i t-banesystemet med mellom 20 og 25 %.
Deretter vil trengsel i dagens tunnel gjennom sentrum begrense muligheten for å øke antall avganger på alle t-banens linjer. Det er derfor behov for ny tunnel mellom øst og vest.

Erfaringene viser samtidig at nye t-banestasjoner er en drivkraft for utvikling av arbeidsplasser og boliger. Når vi bygger t-bane må vi derfor også ta hensyn til hvordan banen vil påvirke byutviklingen og dermed reisemønstrene i Oslo i fremtiden. Med en ny t-bane blir flere arbeidsplasser og boliger der stasjonene bygges.

Ap-byrådets forslag til ny t-tunnel tar ikke hensyn til dette og handler ensidig om å øke kapasiteten til Stortinget stasjon med en tunneltrasé som slynger seg rundt den vi allerede har. En ny tunnel nesten parallelt med dagens tunnel vil føre til at enda flere arbeidsplasser presses inn langs Karl Johans gate.

(Journ. anm. byrådet ønsker ny t-banetunnel lagt gjennom sentrum, hvor Stortinget stasjon blir det store knutepunktet, og hvor den knyttes til nåværende nett på Tøyen og Majorstuen - skriver Aftenposten.)

Eirik Lae-Solberg, Oslo Høyre. Foto: HANS CHRISTIAN THORBJØRNSEN

Det er ikke særlig fremtidsrettet og gir små muligheter for å utvikle nye sentrumsområder. Høyre ønsker en mer fremtidsrettet trasé som knytter større deler av det sentrale Oslo til t-banenettet. En ny tunnel med flere t-banestasjoner og kollektivknutepunkt og med samme kapasitet mellom øst og vest som den eksisterende tunnelen blir en vinn/vinn-situasjon for både indre og ytre by.

Når det blir mulig å reise flere steder med t-banen knyttes også hele Oslo tettere sammen. Da blir t-banesystemet og kollektivtrafikken til et nettverk av reisemuligheter, som mange kjenner for eksempel fra Londons t-banenett. Smartteknologi på mobiltelefonen har også gjort det enklere å planlegge kollektivreiser og overganger i slikt nettverk.

Når større deler av sentrum dekkes av T-banen, gir det kortere reisevei fordi mange flere som kan reise rett dit de skal. Samtidig vil de som må bytte mellom t-banens linjer opplever hyppigere avganger slik at ventetiden blir kortere.

Det er viktig å huske på at ny jernbanetunnel under Oslo sentrum mellom Skøyen og Oslo S uansett vil øke kollektivkapasiteten med økte muligheter for å bytte mellom tog og t-bane både på Skøyen, Nationaltheatret og Oslo S. Valg av t-banetrase må sees i sammenheng med den nye jernbanetunnelen.

Byrådet la rett før jul fram sitt forslag til t-banetrase for bystyret. Siden bystyret aldri har tatt stilling til trase tidligere er det nå partiene må diskutere byrådets forslag og eventuelt fremme sine egne forslag. Det faller derfor på sin egen urimelighet når Arbeiderpartiet reagerer voldsomt på at Høyre mener noe annet enn Ap-byrådet og fremmer vårt eget forslag. Det hører også med til historien at byrådet etter å ha sittet på saken i tre år, bare legger fram ett eneste trasealternativ for bystyret.

Vi ber om at Høyres alternativ utredes slik at bystyret deretter kan gjøre et informert valg mellom ulike alternativer. Fordi prosjektene henger sammen og byrådets arbeid med Fornebu-banen er nesten tre år forsinket, vil en slik utredning heller ikke påvirke når spaden kan stikkes i jorda. Den nye t-banetunnelen er sannsynligvis det største samferdsels- og byutviklingsgrepet i Oslo de neste 50-100 årene. Da bør vi legge til rette for at innbyggerne kan diskutere alternativene før beslutningen tas.

Eirik Lae Solberg, Oslo Høyres byrådslederkandidat

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...