Sagene Avis

Sagene Avis

Mener kompensasjonen er for dårlig:

Frykter lokale arbeidsplasser forsvinner

Administrerende direktør Jon-Erik Kristiansen i Johnny Rockets. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Flere restauranter rundt Storo er enige i at kompensasjonsordningen for omsetningstap slettes ikke er god nok. Flere har lidd store tap siden restriksjonene trådte i kraft, og de mener myndighetene må komme med en bedre løsning før lokale arbeidsplasser forsvinner.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 16.11.2020 kl 15:16

STORO: Med alle restriksjonene serveringsbransjen har levd under, hadde Johnny Rockets, som åpnet på Storo i november 2018, fortsatt i høst et godt stykke igjen før de var tilbake til 2019-tallene. Så kom en ny nedstenging og 50 prosent av omsetningen forsvant over natten.

– Vi holder åpent, enn så lenge. Men det er som å skru av en bryter. Plutselig er det ikke folk lenger, sier administrerende direktør i Johnny Rockets Norge, Jon-Erik Kristiansen.

Han har full forståelse for at tiltakene må gjennomføres slik at samfunnet får kontroll over smitten. Det er statens kompensasjonsordning han er frustrert over.

Johnny Rockets ligger vegg i vegg med Odeon på kino på Storo. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– For det første sier det seg selv at med de omsetningsfallene som vi får umiddelbart etter en slik nedstengning, gjør at vi må permittere mange av våre ansatte. Men det gjøres ikke de samme tiltakene som i mars fra myndighetenes side. Da var det to dagers varsel og to dagers lønnsplikt ved permittering, sier han og fortsetter:

– Nå er det to dagers varsel og ti dagers lønnsplikt. For en bransje som har tapt penger siden mars, er kassene snart bunnskrapet og lønnskostnader er uten tvil den største kostnaden vi har. Her hadde det være enkelt å gjøre grep som kunne hjulpet oss umiddelbart.

Får ingenting i støtte

Støtteordningen for bedrifter med omsetningstap har etter Johnny Rockets’ syn helt klare feil.
De mener for det første at fjorårets overskudd/underskudd blir brukt mot dem i år.

– Med en restaurantkjede under oppbygning er det forventet underskudd de første årene, og det er store investeringskostnader. Det at vi da skal trekkes krone for krone av hva vi skulle fått i støtte er for oss helt uforståelig. Og så legger de opp til støtte til alle med minst 30 prosent nedgang? Dette er også vanskelig å forstå.

Administrerende direktør Jon-Erik Kristiansen i Johnny Rockets. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Johnny Rockets jobber hardt for å opprettholde omsetningen. Blant annet ved å kjøpe inn eksterne tjenester som leverer mat for dem. Dette er svært dyre tjenester, men det har likevel hjulpet dem å beholde deler av omsetningen.

– Vi har i to måneder klart å ha mindre en 30 prosent nedgang. Dermed får vi ingenting i støtte. Men realiteten er at med de kostnadene vi betaler for å holde omsetningen på dette nivået, så er vi egentlig på 50-60 prosent av omsetningen.

– Hvis ikke myndighetene kommer med bedre løsninger enn de har nå så kommer veldig mange til å måtte legge ned i løpet av kort tid, og mange arbeidsplasser i nærmiljøet vil forsvinne fort.

– Uholdbart

Xeast i Torgbygget i Nydalen, et par steinkast i retning Akerselva, holder åpent med noe redusert åpningstid på kvelden, og de har mer fokus på takeaway/hjemkjøring. Innehaver Terje Tuft sier de også har troen på julelunsjen, men at de er i en krevende situasjon.

Terje Tuft, daglig leder i Xeast i Nydalen. Foto: Kristin Tufte Haga

– Foreløpig har vi hatt nedgang på ca. 25 prosent. Altså under kravet for støtte. For bedrifter i vekstfasen måles gjerne årets omsetning mot et svakere fjorår. For julebordsesongen uten alkohol blir det en dramatisk nedgang.

Xeast har permittert de fleste ansatte og har nå minimumsbemanning, men Tuft sier bestilling og betaling med mobil fungerer bra og at de har mulighet til å ha god plass mellom alle gjestene.

Han er enig i at kompensasjonsordningen ikke er god nok.

– Det er prekært for restauranter som hadde håpet at julebordsesongen kunne bidra i en bunnskrapt kasse. Nå vil vi snart se et skred av konkurser. Merverdiavgift burde vært harmonisert 15 prosent med take away og servering tilbakevirkende fra mars. Det ville hjulpet. At vi er ansvarlig for de første ti dagene av permitteringen er uholdbart i denne situasjonen. Vi forsøker å gjøre det beste ut av situasjonen, men det tærer på positivitet og lyst, sier han til lokalavisa.

Har permittert ansatte

Kompis på Lillo Gård åpnet tidligere i år, og de opplever situasjonen som utfordrende. Omsetningen går som forventet en del ned etter de siste tiltakene trådte i kraft tirsdag 10. november.

Dan Eriksson, daglig leder ved Kompis Lillo Gård Foto: Privat

– Vi har dessverre som så mange andre i vår bransje sett oss nødt til å permittere deler av gjengen her, sier daglig leder Dag Eriksson.

Kompis vurderer fortløpende om det kan bli aktuelt å redusere åpningstidene noe, men foreløpig holder de åpent som normalt.

– Stenging har ikke vært gjenstand for diskusjon så langt. Vi har veldig fine gjester som fortsetter å bruke oss både inne i restauranten, via Wolt/Foodora og takeaway. Vi følger aller restriksjoner og vel så det.

Kompis på Lillo gård. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Når det gjelder støtteordningen så treffer ikke den oss så vidt jeg kan se, på grunn av at vi ikke har hatt ett års drift. Så nei, støtteordningen er ikke god nok mener jeg. Men når det er sagt så er det mange som har det verre en oss i disse dager, vi gjør alt vi kan for å levere fantastiske og trygge opplevelser både i restauranten eller hjemme hos våre gjester. Så håper vi at våre fantastiske gjester fortsetter å bruke oss, sier Eriksson.

Mistet 60-70 prosent omsetning over natta

– Det er ikke til å legge skjul på at året i år har vært et veldig spesielt år for alle våre avdelinger, men alt i alt er vi kommet godt igjennom denne uforutsigbare tiden, driftsdirektør Jan Abrahamsen i Sumo.

For Sumo, som ligger i Storbuen ved Storo Storsenter, startet året med en omsetning som lå langt over året før, de opplevde å være både kjent i, og likt av, lokalmiljøet. I uke ti, da alt stengte første gang, var det som å skru av en bryter.

Jan Abrahamsen, Sumos driftsdirektør Foto: Privat

– Vi mistet ca. 60-70 prosent av omsetningen over natten. Vi skiftet fort fokus på «take out», samtidig som vi var klare på at vi skulle ha restauranten åpen og være tilgjengelig for våre gjester som ønsket å besøke oss i trygge rammer.

Sakte, men sikkert økte omsetningen frem til midten av mai, da det igjen ble tillatt å servere alkohol. Da skjøt omsetningen i været og fortsatte gjennom hele sommeren, drevet av at mange hadde fått smaken på konseptet og var hjemme i Norge.

Restaurant Sumo i Storobuen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Det ble en bra sommer. Vi hadde også en god høst helt frem til november da det igjen ble mange restriksjoner, mange av dem målrettet direkte mot vår bransje. Dette på tross av at politikere, helsevesenet, til og med statsministeren, viste til at restauranter var svært trygge plasser å møtes da vi følger svært strenge smittevernstiltak, og er vant til å ha gode rutiner, sier Abrahamsen.

Han viser til det i uke 43 ble publisert statistikk for Oslo, som viste at restauranter var helt nederst på listen over steder der folk ble smittet. Men da alle restriksjonen kom, mistet de opp mot 20-30 prosent av omsetningen igjen over natten.

– Vi skal være der for gjestene

– Men som sist gang sørger vi for at vi er godt tilgjengelig med «take out» via vår egen app og via levering med Foodora, og vi skal være tilgjengelig for våre gjester med åpen restaurant, der vi følger alle nødvendige smittevernstiltak. Vi har også et ansvar for mange ansatte som trenger en jobb å gå til, det er også en viktig grunn til å holde åpent.

Abrahamsen mener det enkleste hadde vært å bare stenge og satse på kompensasjonsordninger, som antagelig hadde vært vel så «lønnsomt» som å forsøke å holde hjulene i gang. Men det er ikke slik de er skrudd sammen.

– Vi er i servicebransjen og skal være der for våre gjester. Vi setter utrolig stor pris på hver eneste gjest/kunde som bestiller mat eller besøker restaurantene. Uansett om det er fra oss eller andre i bransjen, slik at vi klarer å holde liv i en bransje og opprettholde arbeidsplasser som er blitt hardt rammet av krisen, sier Abrahamsen til Sagene Avis.

Stortinget jekker opp krisepakke med milliardsum

Regjeringspartiene og Frp er ennå ikke enige om tiltakene for å hjelpe koronarammede bedrifter. Men det skal være enighet om å jekke pakken kraftig opp.

Partene satt i et nytt forhandlingsmøte mandag ettermiddag, men noen løsning var fremdeles ikke klar da de gikk fra hverandre.

– Det går fremover skritt for skritt, så vi håper vi klarer å lande dette i løpet av dagen, sier Frps forhandlingsleder Sylvi Listhaug til NTB.

– Vi er veldig opptatt av at dette skal være bedre, både for bedrifter og ansatte som skal ha en jobb å komme tilbake til. Vi vil ikke gi oss før vi er fornøyd, legger hun til.

Regjeringen la sist tirsdag fram en egen krisepakke på totalt 17,7 milliarder for å hjelpe norske bedrifter og kommuner gjennom den siste bølgen av koronasmitte.

Etter det NTB forstår, har Frp i forhandlingsrommet fått jekket opp pakken til totalt over 20 milliarder kroner. Partene møttes til nye forhandlinger klokken 13.30 mandag.

Høyere nivåer

Forhandlingene om pakken har tatt det meste av tiden den siste uken. Det betyr at samtalene om neste års statsbudsjett knapt er kommet skikkelig i gang.

Nivået på kompensasjonen til bedrifter som har fått stor omsetningssvikt, er blant spørsmålene som må landes. Frp har sagt at regjeringens forslag på 60 prosent kompensasjon i september og oktober og 70 prosent i november og desember, er for lavt.

Et høyere nivå enn dette for alle de fire månedene ligger nå på bordet.

Samtidig har Frp krevd at taket på 50 millioner per bedrift må heves, blant annet av hensyn til bedrifter som er organisert som konserner.

En av fordelene med forhandlingene om krisepakken, er at disse pengene hentes direkte fra oljefondet. Forhandlerne trenger dermed ikke bekymre seg for hvordan økte satsinger skal dekkes inn i form av kutt eller omprioriteringer, slik situasjonen er i selve budsjettet.

Formelt sett er krisepakken lagt fram i et såkalt tilleggsnummer og en del av neste års statsbudsjett.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...