Nå starter monteringen av 53 nye bomstasjoner

Det blir over dobbelt så mange bomstasjoner i Oslo de neste årene. Og de eksisterende bommene skal registrere passeringer i begge retninger. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
I løpet av våren skal det settes opp 53 nye bomstasjoner i Oslo og Akershus. Nå starter monteringen av bomstasjonsutstyret.
Publisert: 26.02.2019 kl 15:45
Sist oppdatert: 26.02.2019 kl 15:53
OSLO: «De nye bomstasjonene skal føre til at bompengebelastningen blir mer rettferdig fordelt enn den er i dag. I dag betaler cirka halvparten av bilturene i Oslo i bomringen, mens fra 1. juni vil tre av fire bilturer bidra. Gjennom Oslopakke 3 skal disse bompengene være med på å finansiere utbygging av veier og kollektivtilbud i Oslo og Akershus,» skriver Statens vegvesen i en pressemelding tirsdag.

Det blir over dobbelt så mange bomstasjoner i Oslo de neste årene. Og de eksisterende bommene skal registrere passeringer i begge retninger. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP
Opprinnelig skulle det nye bomregimet være i drift fra mars i år, men på grunn av forsinkelser i leveransen av utstyret, ble oppstarten utsatt i tre måneder.
Trafikkavvikling i anleggsfasen
Statens vegvesen er byggherre for oppføringen av bomstasjonene, på vegne av Oslopakke 3. Forarbeidene startet i fjor med graving, fundamentering og fremføring av strøm.
– Arbeidene har pågått hele høsten og vinteren, men det er først nå vi setter opp stolper og portaler som gjør endringene godt synlig for trafikantene, sier prosjektleder Anne-Grethe Nordahl i Statens vegvesen.
Det pågår samtidig en ombygging av dagens Osloring slik at den kan kreve inn bompenger i begge kjøreretninger.
– Monteringen av bomstasjonene kan føre til noe redusert fremkommelighet eller omdirigering av trafikken i korte perioder. På de mest trafikkerte veiene forsøker vi å legge arbeidet til de tidene det er minst trafikk, opplyser Nordahl.
Her kommer bommene
De nye bomstasjonene ligger hovedsaklig i Oslo, mens noen ligger i Akershus på grensen mot Oslo.
I vårt område blir det eksisterende bomsnittet på Ring 3 ved Gaustad bygget ut til å kreve inn penger i begge retninger.
I tillegg kommer det bominnkreving i Sinsenkrysset. Langs Ring 2 kommer det bomstasjoner som skal sørge for at passeringer blir avgiftsbelagt. Det betyr at det kommer bomsnitt ved der Ring 2 krysses av Suhms gate, Blindernveien, Sognsveien, Tåsenveien, Kiershows gate, Uelands gate, Maridalsveien, Sandakerveien, Vogts gate, Ole Bulls gate og Fagerheimgata.
Det blir også et bomsnitt i Kildeveien, ved Lofthusbommen (bussbommen). Dette betyr imidlertid ikke at bommen åpnes for gjennomkjøring til Årvoll, men at dem som sniker etter bussen må betale.
Se plasseringen av bomstasjonene i dette interaktive kartet.
Nytt takstsystem
Arbeidene skal være ferdige til 1. juni 2019. Da starter innkrevingen i de nye bomstasjonene.
Det blir toveis betaling i bomstasjonene, men prisene halveres og timeregelen opprettholdes – det vil si at du kun betaler for én passering om du passerer flere stasjoner i Oslo innen en time. På bygrensen vil det kun være enveis innkreving for trafikk fra Akershus til Oslo.
Du kan lese mer om de nye takstene, og se hva kjøreturen vil koste deg, på Fjellinjens bompengekalkulator.
Trinn 2
Endringene som planlegges innført fra 1. juni er trinn 2 i den reviderte avtalen for Oslopakke 3. Den er vedtatt av Oslo bystyre og Akershus fylkeskommune, og godkjent av Stortinget.
Trinn 1 var innføringen av tids- og miljødifferensierte bompengetakster i oktober 2017.
Det skal settes opp 53 nye bomstasjoner i Oslo og i Akershus frem til 1. juni 2019. De fleste bomstasjonene skal ligge i Oslo, men noen plasseres også i Akershus, på grensa til Oslo.
Frist for å avgi stemme er dessverre utløpt.
Nyhetsbrev fra Sagene Avis
Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!