Sagene Avis

Sagene Avis

Åpnet nytt sykkelfelt:

- Vi vet at trygghet er avgjørende for å få flere til å sykle

NY SYKKELTRASÈ: Byråd for miljø og samferdsel, Aril Hermstad, åpnet strekningen mellom Uelands gate og Kierschows gate. Syklist Fernando Simoni er fornøyd med oppdateringen. Foto: Janina Lauritsen

Sykkeltraseen mellom Uelands gate og Kierschows gate er ferdig. - Det er nesten litt København-følelse her, sier byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 19.06.2019 kl 14:57

SAGENE: Ring 2 er ferdig med bedre tilrettelegging for syklende. Store deler av strekningen fra Vogts gate til Blindernveien sto ferdig i fjor høst, og i dag, 19. juni, ble den siste strekningen mellom Uelands gate og Kierschows gate ferdig og offisielt åpnet.

På deler av strekningen langs Ring 2 er det etablert opphøyde sykkelfelt og sykkelfeltene er lagt bak busslommene. Da blir det ikke lenger konflikt mellom buss og syklist ved disse holdeplassene, og syklistene kan passere uten å bli hundret av at bussen stopper. På denne måten skal også de syklende skilles fra dem som venter på bussen. Separate sykkelveier skal også føre til at fotgjengerne i større grad skal få fortauet for seg selv. Det er også tilrettelagt for trygg venstresving i kryssene.

- Vi har tidoblet takten i sykkelveiutbyggingen, og Oslo er i ferd med å bli en skikkelig sykkelby. Nå som sykkelveien på Ring 2 er helt ferdig, blir det enda enklere for flere å velge sykkel og miljøvennlige alternativer til og fra daglige reisemål. Vi vet at trygghet er avgjørende for å få flere til å sykle. Vårt mål er at det skal bli trygt å sykle i byen enten mann er 8 eller 80, og løsningene som er brukt her vil vi nok se mer av, sier byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad, i en pressemelding.

ENKLERE: – Nå som sykkelveien på Ring 2 er helt ferdig, blir det enda enklere for flere å velge sykkel og miljøvennlige alternativer til og fra daglige reisemål, sier Hermstad. Foto: Janina Lauritsen

- På tide med en oppdatering

- Det er god stemning blant folk, og det er enormt mange som sykler her. Den viktigste responsen vi kan få er at det er så mange syklister. Og det er et stort mangfold av syklister, det er transport, el-sykler og så videre. Her har det vært et mareritt å sykle, nå er det nesten litt København-følelse. Og det er det vi vil det skal bli, sier Hermstad til Sagene Avis.

Han, og Bymiljøetaten, er i gang med å dele ut boller, kaffe og sykkeleffekter til dem som sykler og går forbi.

Syklist, og ansatt i kommunen, Fernando Simoni har tatt seg en liten pause på vei opp bakken og forteller om en etterlengtet sykkelvei.

- Jeg er veldig fornøyd med sykkelveien! Det var på tide å få en oppdatering, sier han.

Bymiljøetaten er i gang med å teste ut disse løsningene, for å se om de fungerer som de ønsker, og om de kan benytte seg av dem andre steder det egner seg i Oslo. Men det gjenstår fortsatt litt arbeid i veibanen på denne strekningen, sier prosjektleder i Bymiljøetaten, Lars Olav Farstad.

- De langsgående stripene mangler. Det har vært for mye regn, men de kommer til uka. Hovedgrepene vi har gjort er å ta vekk midtrabatten og flyttet trafikken mot midten, da ble det plass til sykkelfelt i begge retninger. Og nå etablerer vi kollektivfelt begge veier. Det viktigste er at det blir sykkelfelt, og at fotgjengerne får sitt eget fortau. Det har vært litt ubehagelig her, sier han til lokalavisa.

RING 2: Den nye sykkeltraséen mellom Uelands gate og Kierschows gate. Foto: Janina Lauritsen

Sykkel- og kollektivtiltak på Ring 2

I 2015 ble et da pågående planarbeidet for sykkel- og kollektivtrafikk langs Ring 2 satt på hold i påvente av utredning av Ring 2 for trikk/ny kollektivløsning (Oslo-navet). Bymiljøetaten fikk beskjed om å gjøre maksimalt for sykkel på Ring 2.

Sykkel

Selve strekningen Blindernveien – Vogts gate er 2 km lang og har vært en etterlengtet sykkeltrasé. Med alle tverrgatene utgjør Ring 2-prosjektet hele 3 km nyanlegg i det sentrale sykkelveinettet, og prosjektet har løst sykkel gjennom 7 kryss, hvorav 4 svært trafikkerte.

For at flere skal våge seg ut på sykkel er det lagt til rette for stor venstresving som skal oppleves som en tryggere måte å krysse på. Langs Ullevål sykehus lå det til rette for å anlegge opphøyd sykkelfelt over en strekning på 600 m (de første i Oslo).

Kollektiv

Det var allerede kollektivfelt på deler av strekningen, men disse er gjennom prosjektet komplettert med ytterligere kollektivfelt:

  • 1100 m østover
  • 600 m vestover
  • 13 holdeplasser er oppgradert
  • 8 av holdeplassene er utformet etter prinsippet med sykkel i bakkant av holdeplassen

Gjennomføring/ trafikkavvikling

Planarbeidet startet i februar 2016. Strekningen Maridalsveien – Vogts gate sto ferdig i desember 2017, strekningene Blindernveien – Kierschows gate og Uelands gate – Maridalsveien, samt tiltak i en rekke tverrgater, sto ferdig sensommeren 2018. Kierschows gate – Uelands gate er så godt som ferdig og er tatt i bruk.

Det kjører 20 000 biler på Ring 2, hver dag. Mange av tverrgatene er også svært trafikkbelastet. Det er tett mellom bussene der noen av byens travleste buss- og trikkeruter går i anlegget. Det er stadig flere som sykler og mange som går i området. Alle gater har vært kontinuerlig åpne i anleggsperioden som har pågått siden sommeren 2017 og fram til nå.

Oslostandarden

Ring 2 er en av Oslos mest brukte traseer for syklister. Strekningen mellom Blindernveien og Vogts gate har manglet tilrettelegging for syklende. De nye sykkeltraseene er et mer sammenhengende tilbud for syklister i begge retninger, samtidig som kryssende sykkeltraseer har fått bedre løsning der de krysser ringveien.

Oslostandarden for sykkeltilrettelegging er en veileder som tar for seg skreddersydde sykkelløsninger for Oslo. Den er i all hovedsak i tråd med føringer i nasjonale håndbøker, men beskriver også løsninger som er benyttet med stor suksess i utlandet. På Ring 2 er det benyttet flere Oslostandard-løsninger, som opphøyde og brede sykkelfelt der det ligger til rette for det. Sykkelfelt i eget nivå atskilt fra kjørebane og fortau med kantstein er en trygg og god løsning, som blant annet er mye benyttet i verdens beste sykkelby, København, informerer Bymiljøetaten.

I samarbeid med Vegdirektoratet har Bymiljøetaten satt i gang et prosjekt der man tester ut «Stor venstresving»: Det er etablert ventefelt i kryssene, slik at det skal bli tryggere og enklere for syklister å svinge til venstre i store kryss. Hvis ordningen viser seg å være vellykket kan det bli flere slike kryss i Oslo.

RING 2: Den nye sykkeltraséen mellom Uelands gate og Kierschows gate. Foto: Janina Lauritsen

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...