Sagene Avis

Sagene Avis

Stor markering for den nye trikken:

– Den er finere enn jeg trodde!

Ordfører Marianne Borgen, adm.dir. i Sporveien Trikken, Birte Sjule, Sporveissjef Cato Hellesjø, byrådsleder Raymond Johansen, Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen, og miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

I et stort digitalt arrangement mandag ettermiddag «avdukes» den nye Oslotrikken. Både utseende, men også det at trikken ikke lenger ekskluderer enkelte reisende, trekker Raymond Johansen og Lan Marie Berg frem som trikkens styrker.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 12.10.2020 kl 15:19

GREFSEN: – Den er stillegående, den tar veldig mange flere mennesker, og den er flott å se på. Men noe av det jeg liker aller best er at trikken er universelt utformet – at alle kan reise med trikken, enten du sitter i rullestol eller har med deg barnevogn. Og at det er plass til mange flere rullestoler og barnevogner i trikken, det gjør den mye mer tilgjengelig for alle, sier byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG).

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg, med Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Mandag presenteres den første av de 87 nye Oslotrikkene for byens befolkning, gjennom et digitalt arrangement som sendes på en rekke flater mandag, også på vår Facebook-side. Der deltar blant andre ordfører Marianne Borgen, byrådsleder Raymond Johansen, miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg, toppsjefene i Sporveien, Ruter og Trikken, og med musikk fra Tøyen-artisten Musti og festivalfavorittene No.4. Programleder er Jan Erik Larssen, kjent fra Autofil og Brooom.

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Snart kan du sitte på

Den første trikken har nå gjennomgått omfattende testing i vognhallen på Grefsen, der også de ansatte på verkstedet blir kjent med den. Snart kommer også trikk nummer to, og i slutten av oktober skal de testkjøres i gatene. I første omgang blir det uten passasjerer, og om natten. Fra begynnelsen av 2021 settes de inn i rutetrafikk.

I fire-fem måneder skal Sporveien høste erfaringer fra bruken.

– Når det er ferdig håper vi å ha luket ut det som er av barnesykdommer, slik at vi kan gå i gang med den store serieproduksjonen, sier Birte Sjule, adm.dir. i Sporveien Trikken.

Adm.dir. i Sporveien Trikken, Birte Sjule. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Alle de 87 nye trikkene skal deretter fases inn mellom 2021 og 2024, samtidig som de gamle trikkene tas ut av drift.

– Den er finere enn jeg trodde! svarer byrådsleder Raymond Johansen, når vi spør om førsteinntrykket av trikken som har fått Sporveisnavnet SL18, etter året den ble bestilt.

– Den er både tidsmessig og moderne, men samtidig gjenkjennelig, sier Johansen, og legger til at den skal forvalte en lang oslohistorie – Sporveien markerer i år 145 år.

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Hva liker du best med trikken?

– At det er så godt med plass. Og så synes jeg den aerodynamiske formen er kul.

Bred politisk enighet

Til stede i vognhallen er også nyslått Venstre-leder, og tidligere samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby. Vedtaket om å kjøpe nye trikker var den siste byrådssaken Høyre, KrF og Venstre-byrådet signerte i 2015.

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) Foto: Janina Lauritsen

– Vi måtte forte oss å få gjennom saken slik at det ikke skulle bli utsettelser. Så ved å stå her i dag er ringen på mange måter sluttet, sier Melby.

– Når denne trikken kommer ut i bybildet er den et synlig eksempel på at vi satser på trikk. Min utfordring til byrådet er likevel at når man investerer så mange milliarder på trikk, så burde man satse enda mer på den, og bygge ut trikkenettet ytterligere. Det blir dyrer jo mindre trikkenettet er.

– Hvis du fortsatt var i oslopolitikken, hvor ville du ha bygget ut trikken?

– Trikk på Ring 2, og til Tonsenhagen, det er et viktig prosjekt. Og så utvikle trikken videre gjennom sentrum, sier Melby.

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Byrådsleder Raymond Johansen er glad for at det lenge har vært bred politisk enighet om at Oslo skal være en trikkeby.

– Tusen takk til forgjengerne, de som satte det i gang, og som nå ikke får være med å klippe snorer og være i front. Jeg tenker at det har dere æren for i dag, like mye som meg som får være med på «fødselen» til denne trikken i Oslo, sier Johansen.

Skal unngå de samme problemene som med Italiatrikken

De forrige trikkene som ble kjøpt inn i Oslo, Italiatrikkene, viste seg å ha mye driftsproblemer og høye vedlikeholdskostnader. Hvordan har Sporveien sikret at ikke det skjer igjen?

Konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø Foto: Janina Lauritsen

– Det har vært en helt annen forberedelse denne gangen, og vi har lært mye av Italiatrikkene. De ble kostbare i vedlikehold, og vi har tatt med oss alle erfaringene fra det inn i anskaffelsen av disse trikkene, sier Sporveissjef Cato Hellesjø.

Fakta nye trikker:

  • Antall: 87 nye trikker (det foreligger en opsjon på kjøp av ytterligere 60)
  • Leverandør: Spanske CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA
  • Lengde: 34,16 meter
  • Bredde: 2,65 meter
  • Type: Urbos 100
  • Plass til: 220 passasjerer
  • Antall dører: seks (mot fire på dagens trikker), romslige og åpne dørarealer
  • Universell utforming: ingen trapper, fire rullestolplasser i hver trikk (to per retning)
  • Annet: USB-kontakter

Fakta om Trikkeprogrammet:

Nå gjennomføres Trikkeprogrammet, tidenes satsning på trikk i hovedstaden. Trikketilbudet skal fornyes ved kjøp av 87 nye, moderne trikker som skal leveres i en periode fram til 2024. I tillegg oppgraderes trikkeinfrastrukturen, trikkebasene, gater og byrom.

Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet og Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og Ruter AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres også i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.

Trikkeprogrammet, med kjøp av nye trikker og infrastrukturoppgradering, har en kostnad på ca. 9 milliarder kroner.

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

Trikkeprogrammet, med innkjøp av de nye trikkene, og opprustningen av infrastrukturen, koster cirka 9 milliarder kroner. Hvorfor skal man bruke så mye penger på trikk i Oslo?

Lan Marie Berg og Raymond Johansen gleder seg over nye trikker, og at de snart kommer i trafikk. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Vi gjør de største investeringene man har gjort på veldig mange år i Oslo. Vi bygger nye t-banelinjer, blant annet til Fornebu, og vi jobber med ny sentrumstunnel for t-banen, som er et kjempeviktig prosjekt. Og vi investerer nå i disse trikkene og i de gateoppgraderingene som også ligger inne i den summen – gater som har lengtet etter oppgradering. Og det er veldig bra for byen, samtidig som man får nye trikker og et bedre kollektivtilbud, sier Lan Marie Berg.

8 av 10 oslofolk svarer i en fersk undersøkelse at de er glade for at det satses på trikk. Og 7 av 10 skulle gjerne sett enda mer trikk i byen.

– Trikkene er moderne og jeg gleder meg over at de er for alle. Kollektivtrafikken er til for å gjøre Oslo til en by med mindre ulikheter, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter. Han gleder seg over at trikken er mer stillegående og bedre for bybildet enn de trikkene vi har i dag.

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Sagene Avis. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...