Budsjett 2018:

– Avgiftsregime for å få folk til å bruke kollektivt

Flere på trikk, buss og båt, er byrådets mål. Derfor blir det dyrere å kjøre bil. Men om Ruter-billettene unngår er prishopp i 2018, er foreløpig uavklart. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Byrådet foreslår en rekke tiltak for å få flere over på kollektivt i forslaget til budsjett.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 27.09.2017 kl 13:24

OSLO: Færre parkeringsplasser i sentrum, beboerparkering i sentrumsnære bydeler, flere bompengesnitt, økte bompenger med rushtidsavgift, økt kollektivdekning samt å beholde dagens priser på kollektivtilbudet må til for å få flere over på kollektiv transport til og innenfor Oslo mener byrådet.

Les også: Her kommer Oslos 60 nye bomstasjoner

Avhengig av Akershus

– Hver dag er det 170.000 mennesker som drar til Oslo for å jobbe. Vi må bruke de virkemidler vi har for å begrense CO2-utslippet i byen vår og få flere til å reise kollektivt. Vi snakker om et utvidet avgiftsregime for å få folk til å bruke kollektivt, sier finansbyråd Robert Steen i forbindelse med årets budsjettforslag.

Les også: Her er de nye bomprisene

De fleste av forslagene er en del av enigheten knyttet til Oslopakke 3. Nytt av året er at kollektivreisende ikke skal være med på «spleiselaget» som forutsatt i Oslopakke 3-avtalen med Akershus fylkeskommune.

– I budsjettet er det satt av 141 millioner kroner til Ruter for 2018 og 2019, slik at Ruter ikke behøver å legge på prisene. Det forutsetter at vi kommer til enighet med Akershus fylkeskommune om ordningen, sier Steen.

Akershus må i tilfelle avsette 90 millioner kroner i sitt budsjett, i og med at Akershus er 40 prosent eier i Ruter og Oslo 60 prosent. Signalene så langt fra Akershus sin side har ikke vært udelt positive.

Flere avganger

I økonomiplanperioden frem til 2021 foreslår byrådet å øke tilskudd til drift og investeringer med 528 millioner kroner til Ruter.

– Med dette vil vi øke antall avganger for Ruter. I tillegg vil vi legge om buss- og ferjetrafikk fra diesel til elektrisk drevne busser og fartøyer. Vi kan få den første eldrevne ferje til Nesodden i 2019, sier Steen.

Byrådet antar at økningen i tilskuddet til Ruter vil øke kapasiteten i kollektivtrafikken med 5 prosent. Dette tilsvarer 14 millioner flere reiser.

LES MER OM BUDSJETTET: Slik vil han bruke 71 milliarder kroner i 2018

Beboerparkering

Det settes av 1,4 mrd. til investering i sykkelveier i økonomiplanperioden. Byrådet foreslår å trappe opp nivået på driften av sykkelveiene i 2018 og å øke bevilgningen til måking, strøing og kosting av fortau og gangveier. Det blir også satt av 99 millioner i 2018–2020 for å bygge omlag 1500 nye elbil-ladestasjoner.

Utvidet beboerparkering er også ett av virkemidlene som skal få ned biltrafikk til sentrumsnære bydeler. Beboerparkering rulles ut i flere bydeler utenfor Ring 1 denne høsten og til våren. Årskortet for beboere er satt til 3000 kroner. Det blir innført betalingsautomater i alle gater med beboerparkering med relativt høye satser for fremmedparkering.

Les også: Slik blir beboerparkeringen i Bydel Sagene

Les også: Disse gatene får beboerparkering i Bydel Nordre Aker

Mer om budsjettfremleggelsen her!

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...