Sagene Avis

Sagene Avis

Elbussene er på plass:

– Det blir mer stille i byen, mange har nok savnet det

70 BUSSER: Unibuss, Norgesbuss og Nobina skal drifte de elektiske bussene som kommer i løpet av 2019. De første leveransene av Unibuss sine elbusser er nå ankommet Oslo. Foto: Janina Lauritsen

19 av de 40 elektriske bussene Unibuss skal drifte har kommet til Oslo. Bussene skal være i ordinær drift i løpet av våren.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 28.02.2019 kl 14:49

OSLO: Ruter har inngått en avtale med busselskapene Unibuss, Nobina og Norgesbuss om å levere 70 nye elbusser i 2019. Unibuss skal stå for hele 40 av de 70 nye elbussene som hovedstaden får i løpet av miljøåret 2019.

Unibuss sine elbusser skal kjøre på linje 20, 21, 28, 34, 37, 54 og 74. Alle unntatt 21 og 74 går gjennom bydel Sagene.

Torsdag 28. februar ble både leddbuss og solobuss vist frem foran Oslo rådhus. Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg, administrerende direktør i Unibuss Øystein Svendsen og plandirektør i Ruter Snorre Lægran, fortalte stolt om de nye bussene.

- Dette er en fantastisk flott dag. Dette er en milepæl i satsningen på buss. Nå har vi fått 19 av de 40 bussene Unibuss skal drifte. Dette er en bra og langsiktig investering. Det er mange vinnere, ikke minst Oslo by som er europeisk miljøhovedstad i 2019, sa direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, under visningen av bussene.

10 prosent av bussparken er elektrifisert

- Jeg ser frem til våren 2019, når bussene er i ordinær drift. Elektrifiseringen er i full gang, ti prosent av bussparken er elektrifisert i løpet av året, sa plandirektør i Ruter, Snorre Lægran.

ELEKTRISK ER TINGEN: – Dieselgutta har gått ut på dato, sier plandirektør i Ruter, Snorre Lægran. Foto: Janina Lauritsen

Byråd Lan Marie Nguyen Berg tror dette er en dag mange har gledet seg til.

- Jeg gleder meg til bussene kommer i drift til våren. Satsingen på kollektivtrafikken er så viktig. 2016 var det første året hvor flere brukte kollektivtrafikken enn bil i Oslo! Det er så spennende at det i et vinterland som Norge går an å prøve teknologien på denne måten, sa hun under visningen.

Hun fortalte videre at ved å bytte ut dieselbussene med utslippsfrie busser, bidrar vi til å redusere klimautslippene, men også NO2-utslippene som bidrar til luftforurensning. Og ikke minst bidrar elbussene til mindre støy.

- Det som er noe av det mest spennende i utviklingen når Oslo blir mer miljøvennlig, er jo at det kanskje blir mer stille i byen vår. Og da kan det være ganske mange som ser at det var noe de kanskje hadde savnet.

Nordens største flåte av elektriske leddbusser

Bestillingen bussoperatørene har med sine leverandører er totalt stor i europeisk sammenheng, fortalte Berg.

- Av de totalt 76 elektriske bussene (med de seks elbussene som allerede er i pilot, journ.anm) som skal være elektriske og i drift i Oslo i løpet av året, er 52 store ledbusser. Vi får med dette Nordens største flåte av elektriske leddbusser. Vi er stolte av byen vår, og vi kan være litt ekstra stolte i år.

STOLT: Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, sier vi kan være ekstra stolte av byen vår i år. Foto: Janina Lauritsen

- Når vil hele bussparken være utslippsfri?

- Vi har satt som mål at hele kollektivtrafikken i Oslo skal være utslippsfri innen 2028, sier hun til Sagene Avis.

Tror ikke vinteren blir et problem

Unibuss har hatt to elbusser i pilotdrift siden november 2017, noe som har gitt selskapet nyttig kompetanse.

- Vi har hatt erfaring med elbussene på vinterføre. Og det er gode erfaringer. Lademessig må rutene lages til kapasiteten, men vi er trygge på at dette holder mål. Og det er egne varmeelementer som skal holde varmen inne i bussene, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, til Sagene Avis.

UNIBUSS: – Dette er en milepæl i satsingen på buss, sa administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen. Foto: Janina Lauritsen

Han tror folk vil sette pris elbussene, spesielt fordi elbussene vil være mer stillegående og kjøre jevnere.

- Det blir som en elbil, du får ikke disse humpete girskiftene. Vi tror folk vil sette pris på endringene.

- Dieselgutta har gått ut på dato

Plandirektør i Ruter, Snorre Lægran, håper folk ønsker elbussene velkommen.

- Det aller viktigste for oss er kundene. Det blir mer behagelig å sitte på, bussene flyter mer og opplevelsen av støy blir mindre, både i og utenfor bussen. Det blir en mer behagelig reise, man kan slappe mer av. Og det blir bedre luftkvalitet i byen. Dieselgutta har gått ut på dato, vi tar et solid sprang i riktig retning i 2019, sier han til Sagene Avis.

Miljøbussene er av typen VDL Citea Electric, og skal lades på Unibuss sine anlegg på Alnabru, Mortensrud og Klemetsrud. Ladeinfrastrukturen leveres av Heliox og Siemens. I månedene fremover vil flere elbusser ankomme, men før de settes i trafikk må det gjennomføres omfattende testing. Blant annet sjekkes det at samspillet mellom buss og ladeinfrastruktur fungerer godt under ulike forhold. I tillegg gjør Unibuss stresstester for å finne ut hvor langt bussene kan kjøre på én lading.

FAKTA ELEKTRISKE BUSSER:

ELEKTRISKE LEDDBUSSER:
Linjer: 20, 21, 28, 34, 37, 54
Type: VDL Citea SLFA 180-Electric
Sitteplasser: 46
Rekkevidde: Cirka 50-90 km per lading
Batterikapasitet: 170 kWh
Maksimal ladeeffekt: 450kW
Lengde: 18 000 mm
Lades ved hjelp av pantograf på depot på Alnabru bussgarasje

ELEKTRISKE SOLOBUSSER:
Linje: 74
Type: VDL Citea SLF 120-Electric
Sitteplasser: 34
Rekkevidde: Cirka 70-110 km per lading
Batterikapasitet: 127 kWh
Maksimal ladeeffekt: 375 kW
Lengde: 12 000 mm
Hurtiglades med pantograf på endestopp på Mortensrud og i Vika

SOLOBUSS: Solobussene skal brukes på linje 74. Foto: Janina Lauritsen

LEDDBUSS: De elektriske leddbussene skal kjøre linjene: 20, 21, 28, 34, 37 og 54. Foto: Janina Lauritsen

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...