ANNONSE

– Det er kjempefint at folk sykler, men folk må få lov til å kjøre bil

MÅ TA HENSYN: Andrè Skodbo mener bilister og syklister må ta hensyn til hverandre Foto: Janina Lauritsen

– Folk har alltid klaget over at det er farlig å sykle i Oslo, men når vi får sykkelfelt så bruker de dem ikke? sier Andrè Skodbo som savner en bydynamikk som gjør at syklister, bilister og fotgjengere kan leve sammen.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

ANNONSE

ILA: Lokalavisa møter André Skodbo ved sykkelfeltene i Uelands gate, rett ved Alexander Kiellands plass. Han har reagert på at mange syklister her ikke bruker sykkelfeltene, noe han mener kan skape farlige situasjoner og gnisninger mellom myke og harde trafikanter.

– Hovedpoenget mitt er bydynamikk. Det er et norsk fenomen at alle tenker på seg selv, sier han og viser til København og New York som han mener er prakteksempler på byer med god dynamikk.

Alle må ta hensyn

– I New York har de bygget store sykkelfelt rundt Manhattan. Alle tar hensyn til hverandre. De har en kollektiv forståelse, de kriger ikke, de skal ha fremkommelighet og drive byen fremover sammen. Det er det jeg mener at vi må tenke på.

Og påpeker:

– Folk har alltid klaget over at det er farlig å sykle i Oslo på grunn av fremkommeligheten. Men når vi har fått sykkelfelt så bruker de dem ikke? Syklistene kjører i kollektivfeltene og da kommer ikke bussene frem, så kommer ikke bilene frem. Og da blir det kø og mer forurensning.

Syklistene kommer i full fart

Skodbo tror noen lar være å bruke sykkelfeltene fordi mange ikke sykler like fort som dem selv.

– Det er hver mann sin kamp og det skaper gnisninger.

Syklistene kan også være farlige når de kommer i full fart utenfor sykkelfeltet, påpeker han.

– Når Berit på 47 kommer på el-sykkel i over 40 kilometer i timen blir det ulykker. Antall ulykker med sykkel vil øke, tror jeg, fordi det blir flere og flere syklister og mer irritasjon.

– I Nordmarka går du på tur med livet som innsats. Jeg holdt på å bli påkjørt der. Syklistene har «rett til det» – hvis alle skal tenke sånn blir det skarpe fronter. Vi må samhandle og sameksistere. Det går på moral og filosofi.

Det viktigste som må gjøres for å kunne få bilister og syklister til å leve i fred og fordragelighet er å ikke skape fronter, mener Skodbo.

– Skal man få folket med må det lages prosesser som går over tid slik at alle kan henge med. Alle vil vel bort fra fossilt brennstoff. Men det må være i en prosess alle kan være med på. En kollektiv forståelse, ikke meg selv og meg selv. Alle vil hjem til konas kjøttkaker, men noen vil frem ti sekunder før andre.

Blir tvunget til å kjøre

Skodbo var selv en aktiv syklist helt fra han var en liten gutt, men nå må sykkelen vike på grunn av problemer med rygg og knær.

– Jeg blir tvunget til å kjøre bil. De fleste kjører bil fordi de må, ikke fordi de cruiser rundt. Men det blir vanskelig å kjøre i byen, og det blir vanskelig å komme frem for funksjonshemmede. Blister blir stigmatisert. Da luftkvaliteten ble målt i Oslo ble dieselbilene pekt ut som synderen. Globalt er de bedre enn bensinbiler; de produserer mindre CO2 og bruker mindre drivstoff, sier han og fortsetter:

– Og man kan ikke forlange at folk kjører el-bil når det ikke er ladeplasser.

– Jeg syns det er kjempefint at folk sykler. Men det hadde vært fint om de som må bruke bilen får lov til det, også. Jeg tror vi må lande på at byen trenger bilen og at folk trenger romslighet.

Sykkelprosjektet

I dette intervjuet kan du lese hva konstituert direktør i Sykkelprosjektet i Oslo kommune, Liv Jorun Andenes, sier om sykkeltilgjengelighet i Oslo: – Når syklister ikke bruker en sykkelvei, er det en indikasjon på at den ikke er god nok. Eller så ligger den på feil sted.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!