Sagene Avis

Vil ikke ha krav om bildelingsplasser i nybygg

Foto: Karl Andreas Kjelstrup (arkivfoto)

Bydelsutvalget mener blant annet at bildeling i store boligbygg bør utgå fra parkeringsnormen.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 26.02.2021 kl 08:30

BYDEL SAGENE: Sagene Avis skrev nylig om at Plan- og bygningsetaten (PBE) har lagt forslag til reviderte parkeringsnormer for bolig, næring og offentlig tjenesteyting i Oslo kommune ut på høring.

Dagens normer ble vedtatt i 2002 (bolig) og 2004 (næring og offentlige formål). De ble i 2017 erstattet av en midlertidig norm som skulle gjelde til ny norm var vedtatt. Du kan lese mer om den midlertidige normen på PBEs nettside.

Parkeringsnormene som er på høring gjelder for nybygging, ombygg og bruksendring og omfatter både bil- og sykkelparkering. Normene skal være veiledende for fastsettelse av parkeringsdekning for bil og sykkel i nye reguleringsplaner.

Maria Varteressian (Ap) og Jørgen Foss (Ap) uttalte tidligere i Sagene Avis at de mener klimapolitikken skal være rettferdig. Det handler om å gjøre miljøvennlige alternativer tilgjengelig for folk, sa de.

De mener man kommer raskest frem til målet om nullutslipp om alle får muligheten til å være med. De mente det behøves en minimumsnorm som bidrar til å sikre et parkeringstilbud for grupper som er avhengige av dette i hverdagen, og kan bidra til å avhjelpe presset på gateparkering i områder med lite tilgjengelig beboerparkering.


De mener også parkeringsnormen må stille krav til at billadere bør være normen i nye, og helst alle, prosjekt, som et minimum dekke 70 prosent av nye plasser.

Uenighet i bydelsutvalget

Revisjon av parkeringsnormene ble først behandlet i miljø-, kultur- og byutviklingskomiteen (MKB). Der ble det uenighet blant partiene og Arbeiderpartiet nådde ikke frem med ønskene sine. Det gjorde de heller ikke i bydelsutvalget.

Forslaget fra AP falt i bydelsutvalget med 9 stemmer (MDG, SV, R, V) mot 6 stemmer (AP, H).

Der ble det vedtatt blant annet at bydelen skal foreslå at avsnitt om bildeling i store boligbygg utgår fra parkeringsnormen.


– Dette henger også sammen med fleksibilitet. Vi har god kontakt med flere bildelingstjenester, og de vil etablere seg der det er behov. Det burde være åpent om en felles bildelingsordning enten driftes av et profesjonelt firma eller av beboere. Vi ønsker en frihet til hvordan det skal være. Vi er ikke imot bildeling, men det er synd å bygge parkeringsplasser det ikke er behov for, hvis det finnes tilsvarende noen meter unna, sa nestleder i miljø-, kultur- og byutviklingskomiteen, Hilde Herrebrøden (MDG), tidligere til Sagene Avis.

Bydelen foreslår også at det stilles krav om at en andel av sambruksplasser ved kombinerte formål bør forbeholdes bildeling. De mener de foreslåtte maksimumsnormene for bilparkering framstår å være et egnet verktøy for å bidra til å begrense bilholdet i Oslo og på den måten bidra til lavere bilbruk.

Alle bilparkeringsplasser skal ha tilgang til fornybar energikilde i samsvar med ambisjon om bilpark med mer miljøvennlige biler med lavere klimagassutslipp, sier vedtaket videre. Bydelen mener også det er positivt at forslaget legger opp til minimumsnormer og klare kvalitetskrav for sykkelparkering.

Dette ble vedtatt

Du kan lese bydelsutvalgets vedtak i sin helhet her:


1. Bydelen mener at det de foreslåtte maksimumsnormene for bilparkering framstår å være et egnet verktøy for å bidra til å begrense bilholdet i Oslo og på den måten bidra til lavere bilbruk. Alle bilparkeringsplasser skal ha tilgang til fornybar energikilde i samsvar med ambisjon om bilpark med mer miljøvennlige biler med lavere klimagassutslipp.

2. Det er positivt at forslaget legger opp til minimumsnormer og klare kvalitetskrav for sykkelparkering. Trygg, praktisk og tilstrekkelig sykkelparkering og plass til sykkelservice gir grunnleggende infrastruktur som muliggjør aktiv bruk av sykkel som transportmiddel i hverdagen, samt vintersykling. Innendørs sykkelparkering gir også fleksible areal som kan benyttes til eventuelle andre behov i framtiden.

3. Parkering for servicebiler er et viktig praktisk hensyn å sikre i nye bygg, slik at man gir tilstrekkelig med atkomst for offentlige og private tjenesteytere. Bydelen mener at det er positivt at forslaget innebærer anledning til å tillate 1 ekstra bilparkeringsplass for servicebiler utover normens maksimumsgrense. Det er spesielt viktig å sikre tilstrekkelige parkeringsmuligheter og tilgjengelighet for helsepersonell som hjemmehjelp og lignende, og det må derfor vurderes om forslaget er tilstrekkelig for dette formålet.

4. Bydelen mener det er positivt at forslaget gir rom for å løse parkering for ulike prosjekter i felles anlegg. Dette gir anledning til at utviklere kan samarbeide om å plassere parkeringsanlegg for bil der det er mest hensiktsmessig med tanke på lokale forutsetninger, samtidig som man får et godt utgangspunkt for å se bilparkering i spesifikke prosjekter i sammenheng med parkeringstilbudet i nærområdet. Det bør også vurderes å legge inn et punkt om at felles anlegg bør plasseres der avkjørsel vil være minst mulig til hinder for myke trafikanter.

5. Bydelen foreslår at avsnitt om bildeling i store boligbygg utgår fra parkeringsnormen. Bydelen foreslår at det stilles krav om at en andel av sambruksplasser ved kombinerte formål bør forbeholdes bildeling. Behov og antall skal avklares i mobilitetsplan.


6. Bydelen mener at forslag i ny norm til føringer for sambruk av parkeringsplasser framstår som et godt verktøy for å tydeliggjøre potensialet som ligger i sambruk. For kulturbygg (inkludert idrettsbygg) legges det opp til at eventuelt behov for parkering bør dekkes av sambruk med omkringliggende parkeringsplasser. Kultur og idrettsbygg vil temporært ha behov for ekstra parkeringskapasitet i forbindelse med for arrangementer. Det er viktig at normene gir føringer som sikrer at det gjøres en helhetlig vurdering av parkeringstilbudet i nærområdet ved regulering av denne typen funksjoner. Generelle føringer tillater 1 ekstra parkeringsplass utover dette for servicebiler. Bydelen mener at det derfor må vurderes om det bør tilrettelegges for flere serviceparkeringsplasser for denne kategoriene, slik at man sikrer tilstrekkelige rammer for drift.

7. Parkeringsnormen stiller positive kvalitetskrav til sykkelparkering. Blant annet er det verdifullt at det fastsettes behov for manøvreringsrom og plass til sykkelvogner og lastesykler. Erfaring fra mange nyere boligprosjekter viser tilsvarende behov for kvalitetskrav for biloppstillingsplasser. Parkeringsnormen bør derfor legge inn at minstekrav til manøvrerbarhet for biloppstillingsplasser skal være i henhold til SINTEF Byggforsk detaljblad 312.130.

8. Parkeringsnormen må gjennomgås med tanke på å sikre fremtidig utvikling i teknologi, slik at parkering for sykkel, bil og andre kjøretøyer også kan tilpasses langt frem i byggets levetid.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...