Er dette fremtidens t-banekart?

Illustrasjon: Mulig linjestruktur og kjøremønster med ny sentrumstunnel. Grafikk: Ruter.

– Ja! Mener byrådet, som tirsdag la frem sin planer for fremtidens kollektiv-Oslo.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 20.11.2018 kl 15:16

OSLO: Samtidig som ordfører Marianne Borgen inviterte til skogs, og Oslos julegran-gave nummer 72 til London forlot stammen og ble hugget en kilometer opp i skogen fra Ullevålseter, skjedde det andre ting hos hennes byrådskollegaer lenger nede i byen.

Byrådet presenterte nemlig en ny plan for utvikling av kollektivtransporten i Oslo.

Det største prosjektet er ny tunnel som vil gi mange flere avganger for alle som bor utenfor sentrum. Byrådet foreslår å fjerne dagens flaskehals med en ny T-banetunnel mellom Majorstuen og Tøyen via Bislett, Stortinget og Grünerløkka. Det settes i gang videre utredning av ny kollektivløsning på tvers av Groruddalen. Samtidig setter byrådet et mål om utslippsfri kollektivtrafikk i 2028.

– Kollektivtrafikken i Oslo er en stor suksess som binder byen sammen. Byen vår vokser, flere reiser kollektivt og derfor bygger vi nå ut for mer kapasitet. T-banen i Oslo er blant verdens beste og ny T-banetunnel vil gi bedre tilbud for alle som bor utenfor sentrum, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i en pressemelding.

Ny T-banetunnel

Det er i dag ikke plass til flere avganger på T-banen, rett og slett for at tunnelen gjennom sentrum ikke har plass til flere tog, skriver byrådet. For at innbyggerne i Oslo og Akershus skal få et enda bedre T-banetilbud, er det derfor avgjørende å få på plass en ny T-banetunnel gjennom sentrum.

I planen foreslår byrådet at en ny tunnel gjennom sentrum for T-banen skal ha følgende trasé: Majorstuen – Bislett – Stortinget – Grünerløkka ved Nybrua – Tøyen. Ruter skal utarbeide reguleringsplan for tunnelen.

– Vi gjennomfører nå den største kollektivutbyggingen av siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig. Med ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum kan vi øke antallet avganger til minst åtte i timen på T-banelinjene. Det vil gjøre hverdagen enklere for alle over hele byen, og er avgjørende for at Oslo skal bli verdens første nullutslippsby, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) i pressemeldingen.

Illustrasjon: Slik kan Bislett stasjon se ut. Grafikk: Ruter/ Placebo Effects

En rekke prosjekter

Arbeidet med ny T-bane til Fornebu er allerede i gang, og de første arbeidene vil starte opp i 2019. Nytt signal- og sikringsanlegg på T-banen står på trappene, og Oslo står midt oppe i den største oppgraderingen av Oslotrikken i moderne tid, som vil gi 40 prosent bedre kapasitet på trikken og en vesentlig bedre reiseopplevelse.

I planen som byrådet legger frem i dag, legges det opp til videre utredning og planlegging av en rekke nye prosjekter, slik som nye kollektivløsninger på følgende strekninger:

  • Ring 2 mellom Majorstua og Carl Berners plass
  • Gjennom Hovinbyen, fra Carl Berners plass-Bryn-Økern-Sinsen
  • Fra Sinsen til Tonsenhagen/Linderud
  • Forlengelse av Furusetbanen fra Ellingsrudåsen til Lørenskog/Skårersletta. Prosjektet styres av Akershus fylkeskommune.

I tillegg legger planen opp til utredning og planlegging av:

  • Bedre kollektivløsninger på tvers av og internt i Groruddalen
  • Nye knutepunkt for buss, T-bane og tog på Lysaker og Bryn

Byrådet ønsker i utgangspunktet å bygge ut trikketilbudet videre. Den teknologiske utviklingen skjer raskt, og byrådet ønsker en oppdatert utredning av trikk sett opp mot andre løsninger før videre beslutninger tas.

Skal bli helt utslippsfri

Byrådet fastsetter i denne saken også en ambisjon om at kollektivtrafikken skal være utslippsfri i 2028.

– Når flere reiser kollektivt blir det mindre kø på veien og bylufta blir renere for alle som bor i Oslo. Nullutslippsløsninger vil gjøre kollektivtrafikken enda mer miljøvennlig. Et godt kollektivtilbud og ren luft er viktig for alle barn og unge som vokser opp i byen vår, sier byråd for oppvekst og kunnskap Inga Marte Thorkildsen (SV).

Strategien legger også opp til mest mulig sømløs overgang mellom kollektivtransport, sykkel og gange. Hensikten er å utvikle fremtidens kollektivtrafikk, hvor tilbudet er mer tilpasset den enkelte reisende.

– Vi har veldig gode erfaringer med prøveprosjektet med eldrebusser i enkelte bydeler, som henter eldre hjemme og kjører de dit de skal. Dette er neste generasjons kollektivtransport. Byrådet vil at Oslo skal gå foran og prøve ut nye tilbud som selvkjørende busser ogkombinasjon av ulike mobilitetstilbud, sier Lan Marie Berg.

Saken til bystyret er basert på tre utredninger; Konseptvalgutredning for økt kollektiv transportkapasitet i Oslo-området (KVU Oslonavet), Ruters strategiske kollektivtransportplan M2016 og Ruters rapport Utslippsfri kollektivtransport i Oslo og Akershus. Kollektivtransport er Oslo kommunes ansvar, mens ansvar for jernbaneprosjektene ligger hos staten.

Fakta: Ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum

Det foreslås en ny tunnel på 5,5 km fra Majorstuen via Bislett, Stortinget og Grünerløkka ved Nybrua, til Tøyen. Ny tunnel foreslås koblet til dagens T-banenett mellom Tøyen og Ensjø. En eventuell forlengelse fra Tøyen til Bryn vil være 2-2,5 km.

Stortinget foreslås som felles stasjon for dagens tunnel og den nye T-banetunnelen, slik at bygging av ny tunnel ikke kommer i konflikt med jernbanetunnelen gjennom sentrum.

Det foreslås å bygge nye stasjoner på Bislett og Grünerløkka ved Nybrua.

Tunnelen vil gjøre det mulig å ha minst 8 avganger i timen på grenbanene, også etter at Fornebubanen er åpnet.

Arbeidet med ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum er en oppfølging av et bystyrevedtak fra 2010:

Byrådet bes igangsette utredning av ny tunnelkapasitet gjennom Oslo sentrum for T-banen. En slik utredning skal ta sikte på å avklare fremtidig kapasitetsbehov, trasévalg og fremtidig rutestruktur. Herunder skal det avklares hvorvidt det er mulig og hensiktsmessig å samordne en slik utbygging av kapasitet gjennom sentrum med ny togtunnel.

Det er lagt opp til 50% statlig finansiering av T-banetunnelen gjennom en byvekstavtale. Prosjektet er omtalt som aktuelt for byvekstavtale i Nasjonal transportplan 2018-2029.

Illustrasjon: Mulig stasjon Grünerløkka ved Nybrua. Grafikk: Ruter/ Placebo Effect

Fakta: Utredning om trikketilbudet

I årene 2021-2024 vil Oslo få levert 87 nye trikker. Frem mot 2021 vil trikkeskinnene bli oppgradert, slik at Oslo vil får et moderne og betydelig oppgradert trikketilbud. Dette tilbudet er basert på de trikkestrekningene byen har i dag.

Det er gjennom forskjellige kommunale planer foreslått å utvide trikketilbudet ut over dagens strekninger. Disse utvidelsene er foreslått:

  • Ring 2 mellom Majorstuen og Carl Berners plass
  • Carl Berners plass til Bryn
  • Fra Bryn til Sinsen via Økern
  • Fra Ljabru til Hauketo
  • Fjordbytrikken fra Oslo S via Rådhusplassen og Filipstad til Skøyen
  • Fra Sinsen til Tonsenhagen med mulig forlengelse til Linderud

Byrådet ønsker å sette i gang en samlet faglig utredning av hvordan og i hvilket omfang trikketilbudet i Oslo skal utvikles videre. Utredningen skal ta utgangspunkt i de grunninvesteringene som er gjort og er underveis i dagens trikkenett, og vurdere trikk opp mot andre muligheter for styrket kollektivbetjening. Utredningen skal også gi faglige innspill for å prioritere rekkefølge på prosjektene.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...