Sagene Avis

Sagene Avis

De rosa bussene kan vinne 10 millioner kroner

FAST PASSASJER: Byråd for eldre, helse og arbeid, Tone Tellevik Dahl (Ap), var med Hans Brandsarbakken (92) på kjøretur i desember i fjor. Foto: Janina Lauritsen

De rosa bussene er nominert til EU-pris med 10 millioner kroner i førstepremie. Vinner Oslo vil pengene gå til å utvide tilbudet, sier eldrebyråden, som går til valg på å utvide prosjektet til hele byen.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 03.06.2019 kl 13:27

OSLO: Fredag kunne Nordre Aker Budstikke fortelle at Oslo kommune og Ruter gjennom De rosa bussene – prosjektet «Ruter aldersvennlig transport» – er én av ti finalister i en konkurranse om mobilitet i eldrebefolkningen. Førsteprisen det konkurreres om er på 10 millioner kroner (1 million euro), med premier på om lag 2,5 millioner kroner til andre-, tredje- og fjerdeplass.

Konkurransen inngår i EUs rammeverksprogram Horisont 2020. Prisen tildeles som EU Social Innovation Prize. I 2019 tildeles prisen "nyskapende prosjekter som har bidratt til å øke mobilitet og sosial deltakelse i eldrebefolkningen". Vinneren kåres i andre halvår 2019.

Nordre Aker, Sagene og Vestre Aker

Bydel Nordre Aker var først ute med tilbudet i 2017, som var en del av piloten Alders- og demensvennlig by, der Nordre Aker ledet an. I 2018 ble det utvidet til bydelene Sagene og Vestre Aker. De rosa bussene er et fleksibelt reisetilbud for personer som er 67 år eller eldre, som kjører passasjerene fra dør til dør for prisen av en Ruter-billett.

– Jeg er kjempestolt over at vi er blant de nominerte til prisen. Jeg har bare fått positive tilbakemeldinger fra eldre i de bydelene som tester dette ut, og eldre i andre bydeler spør utålmodig om når de kan vente seg å få dette, sier byråd for eldre, helse og arbeid, Tone Tellevik Dahl (Ap), til Nordre Aker Budstikke.

Reisestatistikk viser at det i de tre bydelene tilsammen er kjørt i snitt 3500 turer hver måned så langt i år.

Vi spurte byråden om hvordan pengene skal brukes, dersom Oslo vinner en millionpremie.

– Vi har fortalt juryen at hvis vi vinner vil pengene gå til videreutvikling av tilbudet, sier Tellevik Dahl.

Pådriver for Rosa busser-prosjektet, tidligere prosjektleder for Alders- og demensvennlig by i Nordre Aker, Heidi Karsrud Nordal, her sammen med seniorene i bydelsutvalget i Nordre Aker: Sidsel Salte (H), BU-leder Per H. Christiansen (H) og Bjørn Gilbert (Ap). Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Lover rosa busser i hele byen med valgseier

De rosa bussene er fortsatt på et prosjektstadium, og enn så lenge er det uklart hva som skjer etter 2019. Kan byråden garantere for at bussene kjører også i 2020?

– Jeg kan ikke si noe om hva som skjer med prosjektet i 2020. Byrådet legger frem sitt budsjett for 2020 i slutten av september. Det som er klart er at Arbeiderpartiet går til valg på at rosa busser bør tilbys i alle bydeler, lover Tellevik Dahl.

Selv om busstilbudet er tatt godt imot, har enkelte beboere i de involverte bydelene blitt skuffet: Bussene kjører nemlig ikke i Marka. Det betyr at beboere i Maridalen i Nordre Aker og Sørkedalen i Vestre Aker ikke får glede av det fleksible reisetilbudet.

Etter det Nordre Aker Budstikke kjenner til vil det måtte komme et tilbud også til disse beboerne, dersom tilbudet blir permanent og rulles ut til hele Oslo.

Aldersvennlig transport

Konseptet er enkelt: Rosa minibusser kjører på kryss og tvers av bydelene. De bestilles via en app eller telefon, og kjører passasjerene fra dør til dør, mandag til lørdag kl. 10-18. Kriteriet for å bruke bussen er at man er 67 år eller eldre – ikke funksjonsnivå. Du kan altså enten være dårlig til beins, eller supersprek – så lenge du oppfyller "aldersgrensen" kjører bussen deg dit du vil innenfor bydelens grenser. Men det er lov å ta med en reisevenn, og denne kan godt være yngre. Prisen er vanlig Ruter-billett for hver av dere.

Bussene er tilrettelagt for rullatorer og rullestol, og sjåførene har fått opplæring i aldersvennlighet og kan bistå med hjelp eller veiledning. Les mer om hvordan Ruter Aldersvennlig transport fungerer, på Ruters nettsider.

Fakta: De nominerte

Nominerte til EUs Horizon Prize for Social Innovation

I tillegg til Oslo kommunes og Ruters Aldersvennlig transport (Rosa busser), er disse prosjektene nominert:

  • The WiiGO Retail (Portugal) - løsning for automatisk å transportere varer mens man handler.
  • Sopotniki (Slovenia) - biltransport for eldre på landsbygda. Organisert som frivillig tjeneste.
  • Walk With Path (Danmark) - et automatisk hjelpemiddel som festes til skoene som hjelper personer med nevrologiske sykdommer å holde balansen.
  • The PlusBus Local Strong (Nederland) - et transporttilbud for eldre med lav mobilitet, for å forhindre ensomhet, med fokus på kultur- og sosiale aktiviteter.
  • The Freebird Club (Irland) - En reiseklubb for eldre som kobler medlemmer sammen, for reise og utleie av rom.
  • The MyoSuit (Sveits) - Et robotaktiv klesplagg som fungerer som en muskel som styrker brukerens bevegelsesmønster.
  • Mob4Seniors (Frankrike) - Et "intelligent", individuelt seniorkort som gir brukerne tilgang til en lang rekke aktiviteter, slik som kultur, sport og digitalt i Toulouse.
  • The Scoozy (Nederland) - en neste generasjons mobilitetsscooter.
  • Adopt Grand Parents (Spania) - en app som kobler eldre personer og yngre fivillige sammen.

Kilde: European Commission

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...