Sagene Avis

Sagene Avis

Her er de nye trikkene, snart kjører de i Oslos gater

I løpet av høsten blir de første nye trikkene, av spansk fabrikat, å se i Oslo. Foto: Sporveien

Hovedstadens nye trikker skal gi plass til dobbelt så mange reisende som i dag. Den første nye trikken er nå på vei til Oslo, og Sporveien starter testkjøringen allerede i oktober.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 09.09.2020 kl 10:59

OSLO: – Blå-trikken har en helt spesiell plass i hjertene til Oslofolk. Trikken er også en utrolig viktig del av vårt kollektivsystem. Med 87 nye trikker kan vi transportere opp til 100 millioner passasjerer i løpet av et år. I 1994 var jeg miljøbyråd, og fremmet avgjørelsen om å anskaffe den ene trikketypen vi har i byen i dag. De har tjent oss godt i 25 år. Nå får vi på plass Oslotrikken som folk kommer til å reise med de neste 25 åra, eller enda lenger, sier byrådsleder Raymond Johansen i en pressemelding.

Det var i november 2018 Sporveien og byrådet avslørte at det var den spanske leverandøren CAF som vant konkurransen om å levere 87 nye trikker, under en seanse i Grefsen vognhall. Samtidig har også trikkeinfrastrukturen, bygatene og trikkens baser gjennomgått en oppgradering. Anskaffelsen har en prisramme på 4,2 milliarder kroner, i tillegg kommer infrastrukturoppgraderinger på om lag like mye.

– Nye trikker i Oslo er bra for klimaet, bra for oppvoksende generasjoner og for alle oss som er glad i kollektivtrafikken. Dette byrådet er tydelig i sine prioriteringer: Vi vil bygge ut kollektivtilbudet med flere avganger og bygge flere sykkelveier samtidig som biltrafikken skal kuttes med 20 prosent innen 3 år, og en tredjedel innen 2030. Trikken er viktig for Oslo; den er utslippsfri, etterspurt av de reisende og har høy kapasitet. Trikken passer utmerket inn i et bilfritt byliv. Dette er fremtidens byreise, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Nguyen Berg, i den samme pressemeldingen.

– Om bare noen uker har vi den første av Oslos 87 nye trikker på plass. Jeg gleder meg til å komme i gang med testkjøringen på de flotte, oppgraderte sporene som er lagt rundt i byen. Aldri før er det satset så tungt på trikk i Oslo. Innen 2024 vil de nye trikkene ha erstattet dagens gamle trikker, supplerer Cato Hellesjø, leder av Oslos trikkeprogram og konsernsjef i Sporveien.

Se video av trikken her:

Plass til flere reisende

Med 87 nye trikker på vei, 16 flere enn i dag og med plass til 220 passasjerer per trikk, øker kapasiteten betydelig. Flere dører, universell utforming og ingen trapper vil bidra til å gjøre trikkens tidsbruk per holdeplass kortere enn i dag. Enkelt sagt, trikken blir et mer effektivt fremkomstmiddel for deg som reiser med trikken.

– Kundene er godt fornøyd med trikken, og de nye trikkene blir et viktig bidrag i arbeidet med å utvikle og forbedre kollektivtilbudet i Oslo. Punktlighet, komfort og tilgjengelighet trekkes ofte frem for å beholde den høye kundetilfredsheten. Jeg gleder meg til de reisende kan gå om bord i de nye trikkene for første gang, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter ifølge meldingen.

Den høye passasjerkapasiteten per trikk, bidrar også til at trikken kan frakte enda flere reisende per avgang sammenlignet med andre transportformer, ifølge Sporveien.

– Nå legger vi grunnlaget for fremtidens byreise i Oslo. Det handler ikke bare om at det er hyggelig med trikk i gatene, men om å ha et kollektivtilbud som både er attraktivt, robust og kostnadseffektivt. De som reiser med oss ønsker hyppige avganger.Det skal være enkelt å ta trikken. Det fornyede og moderniserte trikketilbudet i Oslo skal sikre det. Gjennom den økte kapasiteten kan vi nå løse en enda større del av Oslos behov for bærekraftig og utslippsfri transport fremover, sier Birte Sjule, administrerende direktør Sporveien Trikken AS.

Snart kan alle ta trikken

Sporveien skriver i meldingen at det gjennom hele anskaffelsesprosessen har blitt lagt stor vekt på å involvere ulike representanter for de reisende, ansatte og ulike interesseorganisasjoner for å sikre at trikkene dekker de ulike brukernes behov.

– Vi gleder oss veldig til den første av de nye trikkene kommer. Sporveien og Ruter har gjort et svært godt arbeid med brukermedvirkning i hele prosessen. Det har gitt trikker det er like lett å komme på og bruke uavhengig av om du er rullestolbruker eller gående. Jeg ser fram til endelig å kunne rulle inn på trikken, sier Magnhild Sørbotten, leder for Norges Handikapforbunds samferdselsnettverk og regionleder i NHF Oslo.

Omfattende testkjøring før de settes i rutetrafikk

I første omgang er det to trikker som kommer til Oslo i løpet av høsten. Den første allerede i slutten av september. Det kommende året skal de nye trikkene testes på skinnene i Oslo, og det skal gjennomføres nødvendig opplæring av personell før trikkene er klare til å frakte reisende i hovedstaden.

Fakta: Nye trikker

  • Antall: 87 nye trikker (det foreligger en opsjon på kjøp av ytterligere 60)
  • Leverandør: Spanske CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA
  • Lengde: 34,16 meter
  • Bredde: 2,65 meter
  • Type: Urbos 100
  • Plass til: 220 passasjerer
  • Antall dører: seks (mot fire på dagens trikker), romslige og åpne dørarealer
  • Universell utforming: ingen trapper, fire rullestolplasser i hver trikk (to per retning)
  • Annet: USB-kontakter

Kilde: Sporveien

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Sagene Avis. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...