Sagene Avis

Sagene Avis

Å leve med sosial distansering gjør noe med oss:

Her er tipsene

Få fysiske møter og enda færre varme klemmer. Å leve med sosial distansering gjør noe med oss. Oslo Røde Kors kommer med tips til hvordan vi kan gjøre hverdagen litt lettere for oss selv og andre. Foto: Joakim Nilsson / NTB

Oslo Røde Kors kommer med tips til hvordan vi kan gjøre hverdagen litt lettere for oss selv og andre.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

OSLO: Få fysiske møter og enda færre varme klemmer. Å leve med sosial distansering gjør noe med oss, skriver Oslo Røde Kors i en pressemelding.

- Å være sosialt isolert kan være stressende. Det er mange aspekter man ikke lenger kontrollerer når man er isolert eller er i en forlenget venteperiode, sier daglig leder i Oslo Røde Kors Elin Holmedal.

Koronapandemien beskrives som en krise. Og Røde Kors tilbyr kurs og opplæring i psykososial førstehjelp som kan være veldig nyttig i krisesituasjoner. Men til forskjell fra en ulykke eller en akutt kritisk situasjon som oppstår, er vi nå i en vedvarende vanskelig livssituasjon som vi alle forholder oss til og det er uvisst hvor lenge.

- Derfor er det mer riktig å snakke om psykososial støtte i denne situasjonen vi nå står i. Vi takler alle denne unntakstilstanden på ulikt vis, men det er viktig å være oppmerksom på at noen har det vanskeligere enn andre, sier Holmedal.



Undersøkelse om ensomhet

Undersøkelse gjort av Opinion for Røde Kors viser at annenhver er bekymret for at eldre familiemedlemmer ikke har det så bra for tiden på grunn av koronapandemien:

  • 55 prosent er bekymret for at de eldre i familien er blitt mer ensomme
  • 4 av 10 har unnlatt å møte eldre i familien siste måneden på grunn av korona
  • Hver femte forelder er bekymret for at barna deres ikke har det så bra for tiden som følge av koronasituasjonen
  • 45 prosent av befolkningen er bekymret for at barn og unge i sitt nærmiljø er blitt mer ensomme som følge av koronapandemien. Geografisk sett er andelen som bekymrer seg for at unge er blitt mer ensomme høyest på Østlandet og i Oslo, og lavest i Nord-Norge og Agder.

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

Oslo Røde Kors har utarbeidet noen tips til hva man bør være oppmerksom på og råd til hvordan vi kan hjelpe hverandre under pandemien.


Her er tipsene

Hvem kan vi møte som har det ekstra vanskelig i disse dager?

  • Det kan være noen som har mistet sine kjære (pga korona)
  • Det kan være noen som har mistet jobben, har vært i permisjon lenge, eller har stort lønnstap pga koronarestriksjoner
  • Eller det kan være oss alle - som begynner å kjenne sterkt på savnet etter å kunne gi klemmer som før, kunne være mer sosiale med familie og venner

I slike situasjoner trenger vi hverandre mer enn før. Vi kan bli mer irritable og krangle mer med de vi har rundt oss, vi kan kjenne mye på bekymring for smitte, jobben vår eller ny runde med isolasjon, vi kan bli rastløse eller miste nattesøvn.

– Dette er alle helt naturlige og normale reaksjoner på en unormal hendelse. Det er helt greit å ikke ha det så greit! sier Oslo Røde Kors.

Daglig leder i Oslo Røde Kors, Elin Holmedal. Foto: Oslo Røde Kors

Hvordan kan vi møte hverandre i disse dager?

Å være sosialt isolert er stressende. Det er mange aspekter man ikke lenger kontrollerer når man er isolert eller er i en forlenget venteperiode.

  • Ta hverandre på alvor
  • Aksepter at vi reagerer forskjellig på denne situasjonen, og at alle reaksjoner er normale
  • Lytt til hverandre

Når savnet etter normaliteten blir for stort

Hvordan kan vi hjelpe hverandre til gode hverdager når savnet etter normaliteten blir for stort?

Her er noen metoder for å håndtere stress i en slik situasjon:

  • Hold deg aktiv: Les, skriv, spill spill, løs kryssord. Sørg for å holde deg stimulert. En øvelse mange ikke tenker på, men som gir god hjernetrim er å forsøke å huske en bok eller en film man har lest
  • Se etter humoren i situasjonen: Humor er en av de sterkeste botemidlene mot håpløshet. Noe så lite som et smil for deg selv, kan lette stress, angst og frustrasjon
  • Spis nok og beveg kroppen. Dette motvirker noen av de negative virkningene av stress.
  • Hold håpet oppe: Tro på noe meningsfylt. Om det er familie, venner, religion eller verdier
  • Bruk stressmestringsteknikker: Det finnes en rekke metoder for avslapping, både fysisk og mentalt. Bruk dem
  • Aksepter dine egne følelser: Å være i en stresset situasjon kan medføre en rekke ulike følelsesmessige reaksjoner. Sinne, frustrasjon, angst, anger, usikkerhet og så videre. Dette er normale reaksjoner på en abnormal situasjon. Husk det. Og gjenta det for deg selv. Det du føler er normale reaksjoner i en unormal situasjon

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...